حرکت کند وزارت علوم به سمت مهارتهای کاربردی طی سالهای گذشته
منادی: فقط 14 درصد آموزشها در وزارت علوم مهارتی است
رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس از عقب ماندگی 16 درصدی وزارت علوم در زمینه آموزش مهارتی خبر داد و گفت: بر اساس برنامه ششم توسعه 30 درصد آموزشها در کشور باید مهارتی میشد که فقط 14 درصد این برنامه محقق شده و دولت سیزدهم باید برای تحقق این مهم برنامه داشته باشد.
علیرضا منادی سفیدان در گفت گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با یادآوری اینکه در برنامه ششم توسعه بر مهارتی شدن آموزش و حرکت وزارت علوم به سمت آموزشهای کاربردی مرتبط با مشاغل کشور تأکید شده است، گفت: در برنامه ششم توسعه تأکید شده بود که 30 درصد آموزشها در وزارت علوم باید به سمت آموزشهای مهارتی حرکت کند و این در حالیست که بر اساس آمار موجود، فقط 14 درصد آموزشها در وزارت علوم مهارتی است.
نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در همین رابطه نیز سئوالی در کمیسیون آموزش از وزیر علوم مطرح شد که نماینده سئوال کننده به شرط برنامه جامع در وزارت علوم در این حوزه از طرح سئوال خود در صحن علنی مجلس منصرف شد.
وی با بیان اینکه باید شعار هر دانشجو یک مهارت را در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دنبال کنیم، افزود: در این زمینه دانشگاه فنی و حرفهای، دانشگاه علمی و کاربردی مأموریتهای مهارتی دارند و در سایر دانشگاهها نیز مأموریتهای مهارتی تعریف شده که در قالب شرکتهای دانش بنیان و پژوهشهای پایان نامهای اقدامات عملی خوبی در دانشگاهها صورت گرفته ولی بر اساس برآوردها مجموع این ارقام و حرکت به سمت آموزشهای مهارتی 14 درصد است.
رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس تصریح کرد: وزارت آموزش و پرورش نیز در زمینه آموزش مهارتی وظیفه داشت تا آموزش را تا 50 درصد ارتقا دهد که این عدد در آموزش و پرورش نیز به 34.5 درصد رسیده است؛ لذا در دو حوزه وزارت علوم و آموزش و پرورش باید به سمت آموزش مهارتی حرکت کرد و این مسئله یکی از مولفههای مورد تأکید کمیسیون آموزش است./
پایان پیام