خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1399/11/09 - 22:58
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
سرویس : فرهنگی
نایب رئیس فراکسیون گردشگری عنوان کرد:

ممنوعیت دست درازی به فرهنگ ایرانی با برندسازی صنایع دستی

نایب رئیس فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی گفت: برندسازی و تبلیغات در حوزه صنایع دستی این اجازه را به کشورهای دیگر نمی‌دهد تا فرهنگ و تمدن ایرانی را به نام خودشان ثبت کنند.

محمدعلی محسنی بندپی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در مورد ظرفیت مغفول مانده صنایع دستی در کشور گفت: تحریم‌های اعمال شده عاملی شد تا ظرفیت‌ دیگر صنایع از قبیل صنعت گردشگری، صنایع دستی و... که در مسیر توسعه اقتصادی نقش پررنگی دارند بیشتر دیده شوند، علیرغم دشمنی طولانی که آمریکا با ایران دارد در دوره ریاست جمهوری ترامپ این دشمنی در قالب تحریم‌ها به اوج خود رسید؛ مسیر جدیدی برای جدایی کشور از اقتصاد نفتی را مهیا کرد.



نماینده مردم چالوس، نوشهر و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی، افزود: نفت طلای سیاه عاملی شده که مسئولان ظرفیت‌های نظیر، کشاورزی، صنعت پوشاک، گردشگری صنایع دستی و حتی جاذبه طبیعی ایران را نادیده بگیرند که طی چند سال اخیر این بی مهری به اوج خود رسید.



تحریم ها عاملی بر اوج گیری تورم شد



وی ادامه داد: ایران در جاذبه های نظیر گردشگری، صنایع دستی، میراث فرهنگی جزو برترین های دنیا محسوب می شود اما عدم پرداختن به این ظرفیت‌ها در طول ۴۱ سال گذشته به دلیل وجود نفت عاملی بر فشار تحریم ها طی یک سال اخیر شد تا جایی که شاهد اوج گیری تورم در کشور بودیم.



صنایع دستی جایگزینی برای طلای سیاه 



نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: تحریم‌ها در کنار کرونا فرصت مناسبی بود تا ظرفیت مغفول مانده دیگر صنایع کشور بیشتر دیده شود، ایران به دلیل فرهنگ غنی و تمدن طولانی که دارد می‌تواند به تمام تحریم‌ها غلبه کند، فرش، گلیم، جاجیم، حصیربافی، صنعت پوشاک و کشاورزی می‌تواند جایگزینی برای طلای سیاه و خودکفایی کشور باشد.



وی با اشاره به برنامه های فراکسیون گردشگری در مجلس گفت: فراکسیون گردشگری به ریاست جناب آقای دشتی اردکانی برنامه های ویژه ای برای تقویت صنایع دستی در نظر دارد که هر یک در جای خود می تواند منبع کسب درآمد و کمک به اقتصاد کشور باشد، در برنامه های آتی این فراکسیون دیداری با وزیر گردشگری خواهیم داشت و برنامه‌های در جهت تقویت گردشگری و ظرفیت‌های پنهان صنعت دیرینه و قدیمی ایران خواهیم داشت.



محسنی بندپی تاکید کرد: مشکلاتی از قبیل بیمه، تسهیلات بانکی، تقویت زیرساخت ها از جمله موضوعاتی است که باید در خصوص توسعه صنایع دستی توجه کنیم، در حال حاضر بسیاری از هنرمندان صنایع دستی بیمه نیستند و امیدواریم با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد و وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صتایع دستی اقداماتی در راستای تقویت بیمه هنرمندان صورت بگیرد تا دلگرمی برای فعالان این عرصه باشد هنرمندان صنایع دستی می‌توانند فرهنگ و تمدن ایرانی در جهان زنده نگه‌دارند.



توجه به صنایع دستی عاملی بر اشتغالزایی در کشور می‌شود بدون شک این موضوع در فراکسیون گردشگری مورد بررسی قرار خواهد گرفت



وی در ادامه تصریح کرد: توجه به صنایع دستی عاملی بر اشتغالزایی در کشور می‌شود بدون شک این موضوع در فراکسیون گردشگری مورد بررسی قرار خواهد گرفت و همکاری های لازم با وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در جهت تقویت این صنعت در دستور کار روزهای آینده فراکسیون گردشگری خواهد بود.



با صنایع دستی مانع از خروج ارز کشور باشیم



نماینده مردم چالوس یادآور شد: بانک‌ها، بیمه‌ها، وزارتخانه‌ها و نهادها و سازمان های متفاوت در جهت تقویت ظرفیت های هنری نظیر گردشگری، صنایع دستی و دیگر صنایع به میدان بیایند و تمام قد از تمام ظرفیت‌های کشور از صنعت کشاورزی تا گردشگری حمایت کنند، در این بین صنایع دستی و گردشگری دو ظرفیت طلایی کشور محسوب می شوند که می توانند مانع از خروج ارز از کشور باشند.



محسنی بندپی با اشاره به برندسازی و تبلیغات در صنایع دستی گفت: موضوع برندسازی و تبلیغات باید در جهت تقویت صنایع دستی کشور صورت بگیرد تا شاهد برندهای متفاوتی از صنایع دستی کشور در سطح بین المللی باشیم.صنایع دستی کشور با تنوع محصولاتی دارای ظرفیت بسیار بالایی است و نیازمند حمایت وزارتخانه‌ها علی الخصوص وزارت امور خارجه است که با تقویت صادرات صنایع دستی به خارج و برگزاری نمایشگاههای خارجی به صورت مستقیم و غیرمستقیم هنرمندان داخلی را حمایت می‌کنند، آموزش هنرمندان به صورت علمی و سرپرست خانواده‌ها مسیر موثری در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی و تقویت بنیه اقتصادی کشور خواهد بود.



وی ادامه داد: باید زنجیره واحدی برای تقویت صنعت صنایع دستی تعریف کنیم و با ایجاد انگیزه برای تمام افراد علاقمند مانع از بین رفتن هنر ایرانی باشیم، آموزش این افراد به صورت حرفه ای و در اختیار گذاشتن امکانات اقداماتی است که می تواند هنر و تمدن ایرانی را در سطح ملی و بین الملی زنده نگه دارد، تمام موارد عنوان شده باید به کسب درآمد و سود اقتصادی ختم شود به فرض مثال چگونه توانستیم خرید گندم را به صورت قانونی از کشاورزان تصویب کنیم بر همین اساس باید بتوانیم از صنعت صنایع دستی به عنوان شغلی پردرآمد حمایت کنیم، زمانی که به صادرات صنایع دستی اشاره می کنیم بدون شک باید تمام وزارتخانه های کشور از هنرمندان و پدید آورندگان این صنعت حمایت کنند.



بازار اقتصاد جهانی در دستان چین



محسنی بندپی اظهار کرد: در فوتبال اصلی داریم بر مبنای اینکه گل نزنید گلمی خورید در حال حاضر شاهد تولید مهر و تسبیح چینی در بازار اقتصاد جهانی هستیم و یا شاهد بافت فرش چینی؛ برندهایی که به نام فرهنگ و تمدن ایران ثبت شده ولی امروز بازار اقتصادی آن در دست چین است چرا؟



بیشتر بخوانید:





نایب رییس فراکسیون گردشگردی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: برند سازی و تبلیغات این اجازه را به کشورهای نظیر، چین، عراق، بحرین، ترکیه نمی‌دهد تا فرهنگ و تمدن ایرانی را به نام خودشان ثبت کنند ، امیدواریم حراست و حفاظت از این آثار ایرانی مورد توجه مسئولان قرار بگیرد./



پایان پیام



 



 



 

  • کد خبر : 312960
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار