خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/10/02 - 12:21
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : فرهنگی
عنابستانی پاسخ داد:

قانون جهش تولید دانش‌بنیان چه حمایت‌هایی از تولیدات بار اولی دانش‌بنیان می‌کند؟

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت توجه و حمایت از تولیدات بار اولی شرکت‌های دانش‌بنیان، این سیاست را در جهت رشد اقتصاد دانش بنیان در کشور و پا گرفتن این شرکت‌ها در گام اول دانست.

علی اصغر عنابستانی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، درباره اهمیت تصویب قانون جهش تولید دانش‌بنیان و تولیدات بار اولی شرکت های بنیان، گفت: وقتی در مجلس قانون جهش تولید دانش بنیان را مصوب کردیم توجه به این شرکت ها و حمایت از تولیدات بار اولی دانش‌بنیان‌ها که مورد استفاده شرکت‌های و وزارتخانه‌های دولتی قرار بگیرد مورد توجه ما بوده است.



وی ادامه داد: امروزه دنیا برای کسب درآمدهای خودش به سمت ساختارهای دانش بنیان حرکت کرده است. دانش بنیان به معنی اتکای ثروت به اندیشه‌های داخلی است. این به معنی نوعی اقتصاد مقاومتی است که مقام معظم رهبری بر آن تاکید دارد یعنی اقتصاد درون زا، درون زایی اقتصاد به خلاقیت و خلق فرصت‌های تولیدکننده ثروت بستگی دارد.



این نماینده مجلس یازدهم افزود: بدون توجه به ساختارهای دانش بنیانی رشد اقتصاد امکان پذیر نیست. در واقع توجه به دانش بنیان‌ها توجه به فرصت های خلق ثروت از درون جامعه است.



عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: وقتی کشوری به اقتصاد دانش بنیان اهمیت دهد و بستر رشد را برای آنها ایجاد کند می‌توان به قدرت اول اقتصاد دنیا تبدیل شود. توان و استعداد این کشور می تواند با دانش بومی این کشور تجلی یابد. ما در قانون جهش تولید دانش بنیان تسهیلات زیادی را برای تولیدات بار اولی شرکت های دانش بنیان ایجاد کرده ایم.



این نماینده مجلس یازدهم بیان کرد: یکی از مشکلات شرکت های دانش بنیان برای تولید محصولات بار اولی که بتوان از آنها در صنعت استفاده کرد و بخش های حساس کشور را از تجهیزات خارجی بی نیاز کرد، عدم شرکت در فرآیند مناقصه است.



عنابستانی با بیان اینکه این محصولات برای پذیرفته شدن باید وارد فرآیند مناقصه شوند، بیان کرد: ولی با توجه به اینکه محصولات آنها برای اولین بار در کشور تولید شده‌اند تا پیش از تصویب قانون جهش تولید دانش بنیان باید محصول خود را در لیست دستگاه‌های متقاضی محصول ثبت می کردند و یا دارای رتبه پیمانکاری باشند.



وی ادامه داد: ولی در حال حاضر این شرکت ها از شرکت در فرآیند مناقصه معاف شده‌اند که تاثیر به سزایی در فروش محصول آنها دارد. از سوی دیگر هم مدیران شرکت های دولتی هم برای خرید این محصولات موانع زیادی را رو به روی خود داشتند ولی تشریفات و بروکراسی اداری برای آنها حذف شده است.



این نماینده مجلس یازدهم افزود: از سوی دیگر تجهیزات تولیدی بار اولی نیاز به زیر ساخت ها و هزینه‌های بالایی دارد و در صورتی که بازار برای محصولات آنها تضمین نشده باشد آنها نمی‌توانند ریسک تولید این محصول را انجام دهند. ولی با این قانون تا زمانی که محصول نمونه داخلی در کشور وجود داشته باشد باید بخش های دولتی و وزارتخانه‌ها، صنایع، پتروشیمی ها، نیروگاه‌ها از این محصولات استفاده کنند./



پایان پیام

  • کد خبر : 373490
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار