خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/03/27 - 10:58
  • زمان مطالعه : 8 دقیقه
سرویس : فرهنگی
در نشست هم اندیشی فعالان صنعت گردشگری مطرح شد:

ظرفیت پیدا و پنهان گردشگری ایران را در خارج از مرزهای جغرافیایی رونق دهید/ گره خوردن اقتصاد و معیشت فرهنگ را به دست فراموشی می‌سپارد

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ایران به لحاظ ظرفیت صنعت گردشگری از محیط زیست گرفته تا اماکن باستانی پتانسیل‌های پنهان و آشکاری دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، نشست هم اندیشی فعالان صنعت گردشگری در کشور با هدف مشارکت بخش نمایشگاههای کشور در حوزه رونق صنعت گردشگری و صنایع دستی با حضور نیکزاد نائب رئیس مجلس شورای اسلامی، چنارانی رئیس فراکسیون توسعه زیرساخت‌های فرهنگی، سیاحتی و نمایشگاهی مجلس شورای اسلامی و عبدالرضا بزرگ نژاد دبیر فراکسیون توسعه زیر ساخت‌های نشست، سیاحتی و نمایشگاهی مجلس شورای اسلامی و جمعی از فعالان  عرصه گردشگری در هتل پارسیان انقلاب برگزار شد.



نمایشگاه ها کلید باز سازی اقتصاد کشور هستند



سعید صیفی نایب رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل انجمن شرکت‌های نمایشگاه های بین المللی در مورد برگزاری نمایشگاه ها گفت: "نمایشگاهها کلید بازسازی اقتصاد کشور هستند" شعار پر مفهوم که امسال بیشتر نمایشگاهها سرلوحه کار خود قرار دادند، طبق آخرین آمار از صنعت نمایشگاهی ،هر ساله قریب به ۲ هزار نمایشگاه برگزار می‌شود که حدود ۳۳۰ میلیون نفر از نمایشگاهها بازدید می‌کنند و حدود ۴/۵ میلیون غرفه دار در برگزاری این نمایشگاهها نقش دارند، غرفه داران حدود ۱۳۷ میلیارد دلار برای برگزاری نمایشگاه ها هزینه می‌کنند،۱۲۱۷ مرکز نمایشگاهی در کل دنیا داریم. 



آلمان مهد صنعت نمایشگاه دنیاست



وی ادامه داد: به واسطه راه اندازی،  رونق و پیشرفت گردشگری شاهد کاهش بیکاری خواهیم بود، وقتی سخن از گردشگری می‌شود، کشور آلمان به عنوان مهد صنعت نمایشگاه دنیا معرفی می‌شود  عمده اقتصاد آن بر پایه صنعت نمایشگاهی می‌چرخد، اما آنچه در کشور مورد بی توجهی واقع شده  ظرفیت و پتانسیل ایران به عنوان صنعت نمایشگاهی است. امیدواریم همانگونه از بیمه و بانکداری در تمام کشورهای به عنوان یک صنعت یاد می‌شود، صنعت مغفول مانده گردشگری مورد توجه واقع شود. تشکیل فراکسیون فرهنگی و زیرساختی و گردشگری و نمایشگاهی اتفاق مبارکی است. امیدواریم با حمایت‌های نمایندگان مجلس اقدامات مهمی رقم بخورد و با برگزاری نشست‌های اینچنینی بتوانیم گام بزرگی را در جهت ارتقای نمایشگاه صنعت کشور برداریم.



در ادامه علی نیک زاد ثمرین نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در مورد رونق صنعت گردشگری کشور گفت:  ظرفیت کشور در تمام زمینه ها از منابع طبیعی گرفته تا انرژی، آب و خاک و حتی سرمایه نیروی انسانی بی نظیر بوده است که متاسفانه با بی توجهی بسیاری از دولت‌ها و وعده های بی سرانجام شاهد نابودی ظرفیت‌های عظیم کشور و سوزاندن سرمایه اجتماعی بودیم. 



نماینده اردبیل،نمین ونیرو سرعین در مجلس شورای اسلامی افزود: ایران دارای  اقتصاد غنی و با ظرفیت سرمایه اجتماعی بالا است، یک ظرفیت بی نظیر در تمام دنیا اما دغدغه امروزه مردم اقتصاد و معیشت آنها است. به قدری معیشت مردم را درگیر مسائل اقتصادی کرده که متاسفانه فرهنگ و هنر در مرحله بعدی زندگی آنها قرار گرفته است، این موضوع در عملکرد مسئولان هم بسیار دیده می‌شود. در حال حاضر حل مشکلات معیشتی در ارجحیت دیگر مسائل مسئولان قرار دارد. گره خوردن اقتصاد و معیشت باعث شده تا مسائل فرهنگی و هنری در خط قرمز قرار بگیرند.



ایرانی بودن یک افتخار است



وی ادامه داد: وعده‌های بی سرانجام دولت موجب شده جوانان از صندوق‌های رای قهر کنند، دولت‌ها با عملکرد خود منجر به تضعیف باور مردم شده است.باید با شناخت کامل و خلق قدرت در کنار جلب اعتماد، مردم را به پای صندوق‌های رای بیاوریم، ما هنوز در تمام دنیا به ایرانی بودن خود افتخار می کنیم  به گونه ای که بسیاری از افرادی که خارج از کشور زندگی می‌کنند ایرانی بودن برای آنها یک افتخار است.



نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه یادآور شد: نامزدهای انتخاباتی در حین خدمتگزاری خود باید پاسخگوی مردم باشند و مجلس همیشه در تمام موقعیت‌ها منافع مردم را در ارجحیت امور خود می‌دانند.



انبوه سازی مسکن ربطی به تحریم ندارد



نیکزاد با اشاره به حضور انبوه سازان به مسئله مسکن پرداخت و گفت: امروزه انبوه سازی مسکن ربطی به تحریم‌ها ندارند، مسکن را نباید تبدیل به یک آرزو برای جوانان کنیم، تسهیلاتی در راستای مسکن ارائه داده شده، از مسکن به عنوان لوکوموتیوی می توان یاد کنیم، بدون شک با مهار شدن آن شاهد اتفاقات خوشایندی در بیشتر مسائل اقتصادی خواهیم بود، حدود ۶ هزار انبوه ساز در کشور داریم که با حداقل امکانات توانستند بالغ بر ۴ هزار واحد مسکونی به صورت قیمت مقطوع ساخته و تحویل متقاضیان بدهند، بر همین اساس با ارائه تسهیلات می‌توانیم مشکل مسکن را تا حدود بسیاری حل کنیم، بر همین مبنا باید بگوییم توانایی بسیاری برای حل مشکلات داریم .



میراث فرهنگ هویت و تاریخ ماست



وی در ادامه تاکید کرد: میراث فرهنگی هویت،اصالت و تاریخ ما است. ما می‌توانیم میراث فرهنگی را با حفظ جایگاه کهن آن را با  کمک و توان بخش خصوصی و انعطاف پذیری در حفاظت میراث کهن به جهانیان معرفی کنیم؛ منتها در راستا صنعت گردشگری باید بپذیریم که ایران به لحاظ ظرفیت صنعت گردشگری از محیط زیست گرفته تا اماکن باستانی پتانسیل‌های پنهان و آشکاری دارد. در این بین صنایع دستی که وابسته به گردشگری کشور است بسیار مظلوم واقع شده است. 



نائب رئیس مجلس ادامه داد: در صنایع دستی این عیب است برای کشوری که از فرهنگ غنی و کهن سخن می‌گوید و انواع متفاوت صنایع دستی دارند اما از آنها حمایت جدی نمی کند، صنعت صنایع دستی ظرفیت بسیار بالایی در کشور دارند ولی به دلیل بی مهری دولت‌ها امروزه شاهد توسعه این صنعت نیستیم، باید قبل از هر اقدامی در حوزه تولیدات ملی در بخش صنایع دستی به باور برسیم که می توانیم. به فرض مثال بارها حمایت از صنایع دستی را در دکور سخنرانی مقام معظم رهبری از رسانه ملی دیده ایم.



ماشین اقتصاد کشور از حرکت باز مانده است



نیکزاده تصریح کرد: سال‌هاست ماشین اقتصاد کشور از حرکت باز مانده و امروزه نمایشگاههای مختلف از کشاورزی گرفته تا صنایع دستی می‌تواند فرصتی طلایی برای به حرکت درآوردن چرخ‌های این ماشین ساکن باشند. نمایشگاه می‌تواند آنچه نیروی فعال تولید کرده در معرض تماشا گذاشته و اقتصاد را رونق دهد.



وی یادآور شد: امروز اشتغال، معیشت، مسکن، گردشگری، میراث فرهنگی و … مهم هستند، دولت‌ها باید همکاری لازم با نمایشگاهها داشته باشد تا شاهد رشد تولیدات در تمام عرصه ها باشیم.



در ادامه نشست هاجر چنارانی رئیس فراکسیون توسعه زیرساخت‌های فرهنگی، سیاحتی و نمایشگاهی مجلس شورای اسلامی در مورد ظرفیت مغفول مانده گردشگری گفت: برای نخستین بار در مجلس شورای اسلامی تصمیم گرفت شد تا نمایشگاههای کشور سروسامان داده شود، تا توسعه زیرساخت‌های فرهنگی، سیاحتی و نمایشگاهی در قالب یک فراکسیون مورد توجه قرار بگیرد، موضوعاتی در راستای رسیدن به این اهم قابل توجه است در این نشست عنوان شد.











چنارانی نشست فراکسیون گردشگری


نماینده مردم شریف نیشابورو فیروزه افزود: یکی از دغدغه‌های موجود کشور ما رایزنان فرهنگی هستند، که در اقصی نقاط مختلف دنیا داریم و متاسفانه هیچ اقداماتی برای کشور در راستای رونق گردشگری انجام نداده‌اند، حدود ۸ میلیون ایرانی مقیم خارج از کشور داریم آیا توانستیم از بین این تعداد سرمایه گذارانی برای توسعه گردشگری جذب کنیم. حدود دو سال پیش وزارت امور خارجه را موظف کردیم یکی از معاونت های اصلی خود را به معاونت اقتصادی امور خارجه تغییر دهد، تمام سفیران در خارج از کشور حقوق خود را به یورو و دلار دریافت می‌کنند، این سفیران چه دست آوردی برای جمهوری اسلامی ایران  داشتند؟! این سفیران باید در توسعه فراکسیون زیرساخت‌ها پاسخگو باشند بگویند که دستاوردی برای کشور داشته‌اند. باید مشخص شود چه میزان از گردشگری و صنایع دستی می‌تواند ظرفیت ارزآوری برای کشور داشته باشد.



وی ادامه داد: امروز امارات متحده ادعای مبنی بر راه اندازی  نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ کرده است، چشم اندازی که برای خود پیش بینی کرده است و ظرفیت جذب ۶ میلیون توریست در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ است، امیدواریم دولت آینده این فراکسیون را با زیرساخت‌های که دارد،  مورد توجه قرار دهد تا چارچوب‌های لازمه و ریل گذاری در قوه مقننه انجام دهیم. 



چنارانی در ادامه اظهار کرد:مجلس به دنبال قوه مجریه ای است که بتواند با اقتدار برخورد کند، کسی را انتخاب کنیم که با عملکردش بتواند صحبت کند نه فقط صحبت‌های او بین مردم جاری شود.بیشتر پروژه های که در دولت دوازدهم در حال اتمام است با اوراق ۱۴۰۳ به اتمام می‌رسانیم یعنی دولت آینده تا سه سال دیگر هیچ درآمدی ندارند.باید دولت سیزدهم پاسخگویی ظرفیت موجود در جامعه باشد.



عدالت محوری در راس اقدامات دولت آینده باشد



رئیس فراکسیون توسعه زیرساخت‌های فرهنگی، سیاحتی و نمایشگاهی مجلس شورای خاطرنشان کرد:عدالت محوری باید در راس اقدامات دولت آینده باشد در حال حاضر مردم را به سختی پای صندوق های رای می آوریم بی شک هر شخصی که انتخاب شود  دولتی که بیاید  آخرین برگ برنده دولت خواهد بود.



درپایان این  مراسم مرتضی رمضانی فعال اقتصاد گردشگری و مشاور فراکسیون توسعه زیر ساخت‌های فرهنگی، سیاحتی و نمایشگاهی مجلس شورای اسلامی گفت: این نشست با هدف توسعه زیرساخت‌های گردشگری و رونق صنایع دستی و همچنین توسعه صنعت نمایشگاهی  تشکیل شده است، برای رسیدن به این هدف باید از ظرفیت بخش خصوصی ،سرمایه گذاران و ذینفعان این حوزه ها  استفاده کنیم.امیدواریم مشکلاتی که در این حوزه‌ها  وجود دارد در دبیرخانه  فراکسیون توسعه زیر ساخت‌های فرهنگی، سیاحتی و نمایشگاهی  مورد بررسی قرار بگیرد و  با تدوین راهبردها و راهکارها و برنامه‌های و تقنینی  شاهد توسعه  صنعت گردشگری و  رونق صنایع دستی و حفاظت از میراث فرهنگی  باشیم./



پایان پیام

  • کد خبر : 321307
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار