خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/01/11 - 13:11
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : فرهنگی
محسنی بندپی تاکید کرد:

طرح سوال مجلس از وزارتخانه میراث فرهنگی به منظور اهمال کاری در حفظ آثار تاریخی

نایب رییس فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی با اشاره به کوتاهی وزارتخانه میراث فرهنگی در حفظ و نگهداری آثار باستانی، گفت:این وزارتخانه باید به علت نداشتن ظرافت در حفظ و نگهداری آثار باستانی و اهمال کاری در جهت ترمیم این آثار به فراکسیون گردشگری مجلس پاسخ قانع کننده‌ای ارائه دهد.

محمدعلی محسنی بندپی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در مورد دو رنگ شدن مجسمه فردوسی در پایتخت، گفت: مجسمه فردوسی ساخته ماندگار ابوالحسن صدیقی که در جریان ترمیم غیراصولی به دو رنگ درآمده، قرار است سال جاری توسط ایتالیایی‌ها ترمیم شود، اما جای سوال باقی است آیا کشور ما توانایی حفظ و نگهداری از آثار تاریخی و باستانی ندارد که از کشورهای دیگر طلب کمک و یاری می کند؟



نماینده مردم چالوس، نوشهر و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی افزود: بعد از گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی بی تردید کشور به جهت ظرفیت علمی به قدری پیشرفت داشته که باید امروز در حفظ آثار باستانی به خودکفایی برسد اما در نظر داشته باشیم برخی از آثار دارای حساسیت بسیاری هستند و نیازمند به امکاناتی برای نگهداری آنها هستیم که در داخل کشور وجود ندارد و به دلیل تحریم‌ها از واردات آنها به کشور ناتوانیم بر همین اساس لازم دیده شد از معماران ایتالیایی برای حفظ و نگهداری آنها استفاده کنیم .



محسنی بندپی ادامه داد: اگر برای حفظ تمام آثار باستانی و تاریخی از ظرفیت‌های کشورهای خارجی بهره بگیریم بی تردید این مسئله در حد فاجعه محسوب می‌شود برای کشوری همچون ایران که پرچمدار تمدن و تاریخ کهن است. اگر وزارتخانه  میراث فرهنگی برای حفظ و نگهداری تمام آثار باستانی و تاریخی از کشورهای اروپایی استفاده کند جای سوال دارد.



وی با تاکید به اینکه ایتالیا یکی از کشورهای متمدن دنیا محسوب می‌شود که مشمول هیچگونه تحریمی نیست، یادآور شد:  کشورهایی همچون ایتالیا، اسپانیا و روم جزو کشورهای متمدن دنیا محسوب می‌شوند که بارها به این مسئله تاکید شده است، در این بین علت انتخاب ایتالیا برای ترمیم مجسمه فردوسی عدم تحریم بودن این کشور است.



نایب رییس فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: وزارتخانه میراث فرهنگی و گردشگری باید به علت نداشتن ظرافت در حفظ و نگهداری آثار باستانی و اهمال کاری در جهت ترمیم آثار باستانی به فراکسیون گردشگری  مجلس پاسخ قانع کننده‌ای ارائه دهد، در کشور آثار باستانی متعددی داریم که برای حفظ و نگهداری آنها نیازمند تلاش وزارتخانه مربوطه هستیم، اگر قرار باشد برای حفظ و نگهداری آنها از ظرفیت سایر کشورها استفاد کنیم، این مسئله نگران کننده است./



پایان پیام

  • کد خبر : 359281
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم