خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/03/18 - 12:18
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : فرهنگی
اسماعیلی:

شکاف طبقاتی حاصل ناعدالتی در سیستم آموزشی است

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: عدالت آموزشی نخستین و مهم‌ترین اولویت در میان موضوعات سیستم آموزشی کشور است. اگر نتوانیم آن را تعمیم دهیم، بی شک شکاف طبقاتی زیادی را شاهد خواهیم بود.

مهدی اسماعیلی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد اختلاف طبقاتی آموزش بین فرزندان مرفه جامعه با مستضعفان گفت: سخن از فاصله طبقاتی در آموزش و پرورش کشور جای تاسف بسیاری دارد. یکی از تلاش‌‎های کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی پیگیری عدالت آموزشی در توزیع نیروی انسانی و خدمات آموزشی از کلاس‌های استاندارد گرفته تا سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی مناسب در فصول مختلف سال است؛ به ویژه مناطق شهری و روستاهای محروم کشور و باید مسئولان را مجاب کنیم که دانش آموزان در دریافت خدمات آموزشی تفاوت فاحشی با دیگر مناطق کشور نداشته باشند.



نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی افزود: عدالت آموزشی با اجرای درست سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ممکن می‌شود؛ خلاصه کلام عدالت آموزشی در گرو اجرای عادلانه این سند است.



عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود بیشتر برنامه‌ها و طرح‌ها که در کمیسیون آموزش مجلس عنوان شده در خصوص عدالت آموزشی و توجه مناطق محروم و روستایی بوده است که اکثریت آنها در مجلس با بیشترین آرا مورد پذیرش واقع شده‌اند. در صدد آن هستیم شکافی که بین تخصیص امکانات آموزشی در مناطق مختلف کشور است را کاهش دهیم.



عدالت آموزشی نخستین و مهم‌ترین اولویت آموزش



 وی در ادامه تاکید کرد: عدالت آموزشی نخستین و مهم‌ترین اولویت در میان موضوعات سیستم آموزشی کشور است. اگر نتوانیم آن را تعمیم دهیم، بی شک شکاف طبقاتی و فاصله طبقاتی زیاد را شاهد خواهیم بود و نارضایتی و نابهنجاری در سیستم به وجود خواهد آمد؛ بنابراین هر چه این پدیده بیشتر تعمیم پیدا کند و برای گسترش و بسط آن هم اندیشی باید صورت بگیرد که به پایداری اجتماع کمک شایانی خواهد شد و جامعه پیشرفت و توسعه پیدا خواهد کرد.



قانون اساسی در چند اصل عدالت آموزشی را تعریف می‌کند؛ نخست آموزش و پرورش باید یک فرصت همگانی برای همه در تمام سطوح باشد



اسماعیلی اظهار کرد: قانون اساسی در چند اصل عدالت آموزشی را تعریف می‌کند؛ نخست آموزش و پرورش باید یک فرصت همگانی برای همه در تمام سطوح باشد و تمام افراد باید حق برخورداری از آموزش و پرورش را داشته باشند. رایگان بودن آموزش بر این اساس است که  این فرصت باید برای اقشار مختلف جامعه فراهم شود و بیشترین مزایای آموزش و پرورش برای محروم‌ترین اعضای جامعه در جهت ریشه‌کردن فقر و محرومیت باشد.



بیشتر بخوانید:





عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پایان خاطر نشان کرد: دولت آینده باید تلاش کند تا از کالایی شدن آموزش در سیستم آموزشی مقابله کند و نظام آموزشی را از انحصار یک عده خاصی خارج کند، اگر عدالت آموزشی در تمام کشور اجرایی شود، اختصاص منابع آموزشی به عده خاصی نخواهد بود؛ انتظار داریم دولت آینده عدالت آموزشی را در سایه سند تحول بنیادی به مرحله اجرای شدن برساند./



پایان پیام



 

  • کد خبر : 320848
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار