خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/07/12 - 16:01
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : فرهنگی
مدیرکل توسعه منابع انسانی مجلس:

شناسایی اقدامات تحولی ملی و منطقه‌ای مجلس یکی از مهم‌ترین بخش‌های جشنواره شهید مدرس است

مدیرکل توسعه منابع انسانی مجلس، از شناسایی اقدامات تحولی ملی و منطقه‌ای به عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های جشنواره شهید مدرس سال جاری یاد کرد و گفت: در این بخش به دنبال انتخاب و تقدیر از اقدامات تحولی هستیم که در سطح ملی یا منطقه‌ای و با بهره‌گیری از ظرفیت قوانین مصوب مجلس یازدهم صورت گرفته است.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، مهدی محمدباقری مدیرکل توسعه منابع انسانی مجلس و دبیر جشنواره شهید مدرس به مناسبت آغاز فرآیند جشنواره در سال جاری و در تشریح اهداف و برنامه‌های چهارمین جشنواره شهید مدرس، عنوان داشت: با مرور کارنامه مجلس یازدهم شاهد آن هستیم که اقدامات تقنینی و نظارتی مهم و اثربخشی در این مجلس صورت گرفته است. اقداماتی که هر یک به تنهایی می‌توانست برای مجالس گذشته به عنوان برگ زرین عملکرد و مدال افتخار باشد، همگی در مجلس یازدهم و با تلاش و کوشش نمایندگان محترم، مدیران و کارشناسان بخش‌های مختلف مجلس و مراکز تابعه انجام گرفته است.



وی تصریح کرد: در بخش قانون گذاری شاهد تصویب قوانینی بودیم که به اعتراف کارشناسان مختلف می‌تواند مبنای تحول در اقتصاد کشور و بهبود وضعیت معیشتی مردم باشد. قوانینی همچون قانون جهش تولید دانش بنیان، قانون جهش تولید مسکن، قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، قانون رتبه بندی معلمان، قانون مالیات بر خانه‌های خالی و قانون سامان دهی صنعت خودرو تنها بخشی از مهم ترین قوانینی هستند که با هدف تحول در وضعیت اقتصادی کشور و بهبود معیشت مردم تصویب شده‌اند. از طرفی قوانینی همچون قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌‌ها از جمله قوانین مهم و اثر بخش مجلس یازدهم در حوزه سیاسی و در جهت تقویت توان دیپلماسی کشور و مورد تمجید رهبر معظم انقلاب است. در زمینه فرهنگ و حمایت از خانواده نیز قوانین مهم و مورد ستایشی همچون قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و اخیرا تصویب لایحه حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در کارنامه مجلس یازدهم قرار دارد.



محمد باقری با اشاره به اقدامات نظارتی مجلس یازدهم، افزود: اقدامات قابل تقدیر مجلس یازدهم، فقط در قانون گذاری محدود نمی‌شود و در زمینه نظارت نیز مجلس یازدهم اقدامات مهم و اثر بخشی داشته است. از ابتدای مجلس یازدهم همواره نظارت یکی از محورهای مورد تاکید ریاست محترم مجلس بوده است و همواره اقدامات نظارتی مجلس همگام با اقدامات تقنینی اجرا شده است. نظارت‌های میدانی رئیس و نمایندگان مجلس و سه شنبه‌های نظارتی صحن علنی مجلس تنها دو اقدام از اقدامات متمایز مجلس یازدهم نسبت به مجالس قبلی در حوزه نظارت است.



دبیر جشنواره شهید مدرس در تشریح نقش و اهمیت مراکز تابعه مجلس، عنوان داشت: مرکز پژوهش‌ها به عنوان بازوی مشورتی و پژوهشی مجلس و دیوان محاسبات به عنوان بازوی نظارتی مجلس در سه سال گذشته نقش مهمی در ارتقا عملکرد مجلس یازدهم در زمینه قانون‌گذاری و نظارت داشته‌اند. همچنین کتابخانه و مرکز اسناد مجلس نیز اقدامات تحولی خوبی را دنبال کرده است.



محمدباقری افزود: بنابراین شایسته و بایسته است که در چهارمین دوره جشنواره شهید مدرس، به نحو مناسبی از اقدامات مهم و برتر مجلس یازدهم تقدیر به عمل آید و این اقدامات ممتاز به نحو مناسب در قالب رویداد جشنواره به اطلاع عموم مردم برسد. یکی از اهداف اصلی جشنواره انتخاب برترین اقدامات مجلس یازدهم در زمینه قانون گذاری و نظارت می‌باشد و در این راستا ما به دنبال انتخاب و تقدیر از برترین کمیسیون‌های تخصصی، برترین اقدامات تقنینی و برترین اقدامات نظارتی مجلس یازدهم هستیم. این انتخاب از طریق نظرات مردمی، ارزیابی‌های تخصصی مبتنی بر شاخص‌ها و نظرات کارشناسان و متخصصان صورت می‌پذیرد.



محمدباقری در تشریح بخش مردم و نخبگان جشنواره افزود: در کنار بخش پارلمان جشنواره، که به دنبال انتخاب و تقدیر از اقدامات برتر تقنینی و نظارتی است، بخش مردم و نخبگان جشنواره به دنبال دریافت، انتخاب و تقدیر از آثار و طرح‌ها و ایده‌های مردمی و نخبگانی در محورهای مشخص شده است. همچنین شناسایی اقدامات تحولی ملی و منطقه‌ای یکی از مهم ترین بخش‌های جشنواره در سال جاری است. در این بخش به دنبال انتخاب و تقدیر از اقدامات تحولی هستیم که در سطح ملی یا منطقه‌ای و با بهره گیری از ظرفیت قوانین مصوب مجلس یازدهم صورت گرفته است. در بخش مردم و نخبگان، صاحبان کتب و مقالات مرتبط با محورهای جشنواره و صاحبان طرح‌ها و ایده‌ها نوآورانه می‌توانند با رجوع به سایت جشنواره آثار، ایده‌ها و طرح‌های خود را برای دبیرخانه جشنواره ارسال نمایند. در بخش اقدامات تحولی نیز مستندات اقدامات صورت گرفته از طریق سایت جشنواره قابل ارسال خواهد بود.



دبیر جشنواره شهید مدرس در انتها با اشاره به بخش کارکنان و واحدهای جشنواره شهید مدرس عنوان داشت: سومین بخش جشنواره که همه ساله برگزار می‌گردد، بخش کارکنان و واحدهای نمونه و برتر است که طبق روال سال‌های گذشته به انتخاب و تقدیر از کارکنان برتر و نمونه و واحدهای برتر و نمونه قوه مقننه می‌پردازد.



گفتنی است؛ جشنواره شهید مدرس هر ساله در آذر ماه و به مناسبت سالگرد شهادت آیت الله سید حسن مدرس برگزار می‌ شود./



پایان پیام

  • کد خبر : 369273
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار