خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/04/25 - 10:27
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه
سرویس : فرهنگی
در گفتگو با اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس بررسی شد:

سینمای کودک و نوجوان چرا به بلوغ نمی رسد؟

برخی اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس از آمادگی این کمیسیون برای بررسی نقاط ضعف و قوت جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان و مسائل  پیش روی سینمای کودک و نوجوان خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، سینمای کودک و نوجوان به علت متمایز بودن مخاطب آن، جزو معدود بخش‌های سینما است که اثربخشی آن بر سودآوری، میزان مخاطب و فروش آن ارجحیت دارد؛ شاید همین امر موجب عدم تمرکز و توجه سینماگران و فیلم‌سازان به این حوزه شده است و به گفته روح‌الله سهرابی، مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی، دچار یک عقب ماندگی تاریخی در سینمای کودک و نوجوان هستیم.



راه‌اندازی صندوق پروانه به عنوان یکی از رویکردهای جدید سازمان سینمایی برای شروع و اتصال به مراحل بعدی حمایت جدی از سینمای کودک و نوجوان در سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان، اقدام مثبتی است که تا حدی می‌تواند این عقب‌ماندگی را جبران کند؛ اما انجام این مهم، ملزوم پای کار آمدن نهادها و مراکزی است که به نوعی وظیفه حمایت از فرهنگسازی برای کودک و نوجوان را دارند.



انتظار عوامل اجرایی و موثر در سینمای کودک و نوجوان و اعضای شورای سیاست‌گذاری جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان این است که مجلس شورای اسلامی به عنوان نهاد قانون‌گذار و ناظر، از طریق کمیسیون فرهنگی به این حوزه ورود پیدا کرده و مسیر همکاری و هم‌افزایی بین نهاد‌ها و سازمان‌های دخیل در امر فرهنگ، سینما و کودک و نوجوان را ریل‌گذاری کنند.



در گفت‌وگوهایی که با برخی اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس داشتیم، با توجه به اهمیت گروه سنی کودک و نوجوان به‌ عنوان قشر آینده‌ساز کشور، فعالیت کمی و کیفی‌تر سینمای کودک و نوجوان مورد تایید و تاکید بوده، اما ورود مجلس به عنوان نهاد قانون‌گذار به این موضوع و بررسی مسائل آن در کمیسیونی مانند کمیسیون فرهنگی را منوط به درخواست فعالان و مسئولان سینمای کودک و نوجوان و ارائه گزارش عملکرد، نقاط ضعف و قوت این حوزه می‌دانند.



جشنواره‌های سینمایی با کمیسیون فرهنگی مرتبط شوند



غلامرضا منتظری، نماینده مردم آق‌قلا و گرگان در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در این باره گفت: با توجه به اینکه کمیسیون فرهنگی مقام اجرایی نیست باید دبیرخانه جشنواره یا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقتضائات و مسائل جشنواره را به این کمیسیون اطلاع دهند و تقاضایشان را مطرح کنند، وظیفه ما در مجلس قانون‌گذاری و نظارت است و از طرفی بودجه و اعتبارات هم معمولا سالانه تصویب می‌شود که باید درنظر بگیریم در بین راه به کسی اعتباری اختصاص نمی‌دهند.



منتظری با اشاره به اینکه لازمه این امر این است که وقتی جشنواره تمام می‌شود، گزارشی از نقاط ضعف و قوت جشنواره به کمیسیون فرهنگی مجلس ارائه دهند و انتظارات برای سال آینده جشنواره را مطرح کنند، اضافه کرد: اگر این اتفاق نیفتد، کمیسیون با عوامل جشنواره و این رویداد ارتباط پیدا نمی‌کند.











غلامرضا منتظری


 



وی با اشاره به حضور بیژن نوباوه، نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در میان اعضای شورای سیاست‌گذاری سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان، عنوان کرد: ممکن است بعضی از نمایندگان کمیسیون فرهنگی عضو شورای سیاست‌گذاری این جشنواره‌ها بشوند، چنانچه خود من نیز در جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران هستم و حدس می‌زنم در این جشنواره‌ها چه می‌گذرد، اما تا وقتی جشنواره‌ها با کمیسیون ارتباط نداشته باشند، اطلاع دقیقی از مشکلات آن‌ها پیدا نمی‌کنیم.



نماینده مردم آق‌قلا و گرگان در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به نظر می‌رسد اگر شورای سیاست‌گذاری جشنواره بتواند تقاضای یک جلسه با اعضای کمیسیون فرهنگی داشته باشد و گزارشی از گذشته و پیشینه، شرایط کنونی و اهداف پیش روی جشنواره ارائه و انتظارات‌شان در بخش‌های قانون‌گذاری و نظارتی مطرح کنند، کمیسیون فرهنگی حتما طالب و موظف است از تمام ظرفیت‌های خود برای رشد و اعتلای هنر و سینما، به‌ویژه بخش کودک و نوجوان که بخش زیربنایی جامعه و سرمایه‌های آینده ما هستند، استفاده کند. ما اگر به این بخش در جشنواره‌های ملی و بین‌المللی توجه کردیم، در آینده شاهد درخشش بیشتری هستیم.



نگاه ویژه به سینمای کودک و نوجوان در سیاست‌گذاری‌ها



این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس درباره لزوم ساخت فیلم در بخش کودک و نوجوان و اتخاذ رویکرد جدید در این بخش در سینما و تلویزیون هم گفت: اینجا به یک زیرساخت و چشم‌انداز نیاز داریم. در بخش‌های مختلف اعم از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه هنری و دیگر نهادهای متولی به یک چشم‌انداز به حوزه فرهنگ و هنر و فیلم کودک داریم که بدون این چشم‌انداز، مراحل رشد قابل سنجش نخواهد بود. به همین جهت ما باید در سیاست‌گذاری‌ها بخش کودک را ویژه ببینیم.



منتظری در پایان با اشاره به جریان بررسی لایحه قانون برنامه هفتم توسعه در مجلس، تاکید کرد: در بحث برنامه هفتم توسعه که مسائل اجرایی پیش‌بینی و تعیین می‌شود، بهترین فرصت همین الان است که وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مذکور برای ریل‌گذاری در آینده به این موضوع توجه کنند.



سینمایی به اسم کودک به کام بزرگسال



زهره‌سادات لاجوردی، دبیر دوم کمیسیون فرهنگی هم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت ضمن تاکید بر اهمیت کار فرهنگی در حوزه کودک و نوجوان، عنوان کرد: مهم‌ترین موضوع در بحث کودک و نوجوان توجه به امر تعلیم و تربیت و برنامه‌ریزی هدفمند در این رابطه است؛ چراکه، کودکان و نوجوانان امروز، آینده‌سازان فردای جامعه هستند. از این منظر، توجه به مسائل کودکان و نوجوانان به‌ویژه مسائل فرهنگی آنان، به‌ منزله هدف‌گذاری برای نسل‌های آتی بوده و هر اقدام سازنده در این حوزه، در واقع، سرمایه‌گذاری برای آینده کشور است.











زهره سادات لاجوردی


 



لاجوردی گفت: به عنوان عضوی از جامعه و نیز نماینده مردم و قشر دغدغه‌مند عرصه تولیدات کودک و نوجوان، تا حد امکان در جریان تولیدات سمعی و بصری این حوزه قرار گرفته و نقاط ضعف و قوت آن را می‌بینم. به عنوان مثال، برخی از آثاری که به اسم سینمای کودک و نوجوان ارائه می‌شود، شاید از نظر پرداخت بصری و قالب ظاهری، کودکانه باشد؛ اما، در مضمون و محتوا بیشتر معطوف به مخاطب بزرگسال است یا برخی آثار سینمایی کودک از نقطه نظر سرگرمی بسیار سرگرم‌کننده است، اما کمتر به آموزش و محتوای تربیتی _که می‌توانست در آن قالب به کودک ارائه شود_ توجه شده است؛ و متاسفانه، برخی آثار دارای محتوای ضدتربیتی نیز هستند.



وی ادامه داد: بنابراین، توجه به این مسائل و نگاه راهبردی به تعلیم و تربیت کودک و نوجوان در قالب تولیدات بصری، و نیز از مجرای رویدادهای فرهنگی-هنری مانند جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان می‌تواند راهگشا باشد.



قانون‌گذاران همراه سینماگران



دبیر دوم کمیسیون فرهنگی مجلس تاکید کرد: البته، اظهارنظر قطعی در این‌باره و تصمیم‌گیری برای تغییر مسیر فعلی و تعیین خط‌مشی‌ هدفمند، نیازمند همکاری و هم‌فکری متخصصان حوزه کودک و نوجوان، سینما و اهالی فرهنگ و هنر است. در این میان، اگر از مجلس شورای اسلامی نیز به عنوان نهاد قانون‌گذار کمکی برآید، مجلس وظیفه خود می‌داند که به آن ورود کند و خلاءهای قانونی یا نظارتی را مورد بحث و بررسی قرار دهد.



لاجوردی در ادامه گفت: بنده به شخصه به اهمیت موضوع فیلم و سینمای کودک و نوجوان واقف هستم و بر ضرورت پرداخت و توجه بیشتر به ساحت‌های مختلف آن تأکید دارم. البته، با توجه به محدودیت زمانی که در فرصت کمتر از یک سال باقی‌مانده از مجلس یازدهم داریم و الویت‌هایی مانند برنامه هفتم توسعه و اهمیت آن در آینده کشور، نمی‌توان قول قطعی داد؛ اما، حتما این موضوع را در کمیسیون فرهنگی مطرح خواهم کرد تا اگر مجالی حاصل شد و دیگر اعضای کمیسیون هم بر ضرورت پرداخت به این موضوع، اتفاق نظر داشتند، جلسه یا جلساتی در رابطه با این موضوع برگزار نموده و موارد و مسائل مربوط به این حوزه را پیگیری نماییم.



سینمای کودک و نوجوان؛ دغدغه‌ای که عملی نشد



شواهد امر نشان می‌دهد مسئله سینمای کودک و نوجوان، میزان تولیدات و کیفیت محتوای آن بعد ازگذشت بیش از چهار دهه از انقلاب اسلامی، تبدیل به دغدغه مسئولان شده، اما همچنان در حد تئوری مانده و خیلی به مرحله اجرا و عمل نرسیده است.



البته اعلام آمادگی اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس در برنامه‌های مختلف برای بررسی مسائل این حوزه، نشان می‌دهد چراغ سبز مجلس برای رفع موانع قانونی و ریل‌گذاری مسیر فیلم و سینمای کودک و نوجوان روشن شده و باید دید مسئولان این حوزه چگونه از این چراغ سبز برای ادامه مسیر استقبال و استفاده می‌کنند./



پایان پیام



 

  • کد خبر : 364986
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار