خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/04/19 - 11:12
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : فرهنگی
آزادی‌خواه:

سازمان حج و زیارت در صدد تهیه برنامه‌ای برای کاهش مدت مراسم حج است

رئیس فراکسیون حج و زیارت مجلس با بیان اینکه سازمان حج و زیارت درصدد کاهش مدت زمان سفر حج برای بالا بردن کیفیت سفر حج است، گفت: طولانی شدن زمان سفر برای برخی زائران خانه خدا مشکلاتی را ایجاد کرده و طی مسافت بلند در گرمترین ساعات روز باعث گرمازدگی تعدادی از زائران در منا شده است، بر همین اساس سازمان حج و زیارت در صدد تهیه برنامه‌ای برای کاهش مراسم حج است.

احد آزادی خواه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد فوت 20 زائر ایرانی در مراسم حج امسال، گفت: تعدادی از زائران امسال خانه خدا از سال ۸۵ ثبت نام کرده و بنا به هر دلیلی تاکنون موفق به اعزام این سفر معنوی نشده بودند، به دلیل زمانبر بودن ثبت نام‌ها و افزایش متقاضیان سفر حج از سال‌های گذشته، سن اکثر حجاج اعزامی امسال بالا بود.











احد آزادی خواه


نماینده مردم همدان و ملایر با تاکید به معدل بالای سن حجاج اعزامی، افزود: در کنار بالا بودن میانگین سنی حجاج ایرانی تعداد زائران نسبت به سال‌های گذشته رشد چشمگیری داشت از طرفی شاهد افزایش گرمای بیش از اندازه هوا بودیم و در کنار مشکلاتی که در حوزه ترابری وجود داشت مدت زمان سفر حج امسال حدود 40 روز بود و تمام عوامل دست به دست هم داد تا شاهد فوت تعدادی از زائران ایرانی باشیم البته برخی از زائران هم بیماری زمینه‌ای داشتند.



سازمان حج و زیارت درصدد تنظیم برنامه‌ای در جهت کاهش مدت زمان سفر است



رئیس فراکسیون حج و زیارت مجلس شورای اسلامی با اشاره به اعزام پزشکان متخصص همراه زائران، اظهار داشت: با تمام این تفاسیر طولانی بودن مسافت مسیر و بالا بودن سن حجاج و برگزاری اعمال حج برای برخی از حجاج سخت بود البته سازمان حج و زیارت درصدد تنظیم برنامه‌ای برای کاهش مدت زمان سفر و همچنین تاکید بر ادامه مراسم حج از مسیرهای کوتاه است.



آزادی‌خواه با بیان اینکه سازمان حج و زیارت درصدد کاهش مدت زمان سفر حج است، تاکید کرد: طولانی شدن زمان سفر برای برخی زائران خانه خدا مشکلاتی را ایجاد کرده و طی مسافت بلند در گرمترین ساعات روز باعث گرمازدگی تعدادی از زائران در منا شده است، بر همین اساس سازمان حج و زیارت در صدد تهیه برنامه‌ای در جهت کاهش مراسم حج برای بالا بردن این سفر معنوی است.



برگزاری جلسه‌ای ویژه برای بررسی مشکلات حجاج



فراکسیون حج و زیارت مجلس شورای به دنبال آسیب شناسی مشکلاتی است که در طول این سفر معنوی برای زائران ایجاد می‌شود، بعد از بازگشت حجاج ایرانی به کشور جلسه‌ای را با مسئولان سازمان حج و زیارت در خصوص کاهش آسیب‌ها خواهیم داشت.



مجلس تمام تلاش خود را می‌کند تا شاهد کاهش آسیب‌های سفر معنوی حج باشیم



وی ادامه داد: مجلس نهایت اهتمام خود را برای کاهش آسیب‌های معنوی سفر حج به کار می‌برد؛  سلامتی حجاج از اولویت‌های شکل گیری فراکسیون حج و زیارت است و همچنین در این راستا کوتاهی و قصوری از طرف سازمان حج و زیارت  را نمی‌بینیم.



آزادی خواه با تاکید بر اینکه برنامه ریزی سفر معنوی حج تنها بر عهده سازمان حج و زیارات کشور ما نیست، خاطرنشان کرد: این سفر معنوی به دلیل اینکه در کشور عربستان برگزار می‌شود بخشی از برنامه‌ریزی‌ها بر عهده سازمان حج و زیارت است، قسمتی از آن بر دوش کشور میزبان است به ویژه بعد از مغرب روز نهم ذى الحجه (شب عید قربان) که حاجیان از عرفات خارج مى‌‌شوند و براى انجام اعمال دیگر حج به طرف مشعر الحرام (مزدلفه) حرکت مى‌کنند، بر همین اساس باید تلاش کنیم اتفاقات ناخوشایند به حداقل میزان خود برسد./



پایان پیام

  • کد خبر : 364673
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار