خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/08/24 - 16:57
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
سرویس : فرهنگی
در نشست فراکسیون قرآن و عترت مجلس مطرح شد؛

ریل گذاری مباحث قرآنی در زندگی مردم در برنامه هفتم توسعه با همکاری دولت و مجلس

نشست فراکسیون قرآن و عترت با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از نمایندگان مجلس با موضوع «قرآن در برنامه هفتم توسعه» در محل کمیسیون اصل 90 برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، نشست فراکسیون قرآن و عترت ظهر امروز (سه شنبه 24 آبان ماه) با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از نمایندگان مجلس با موضوع قرآن در برنامه هفتم توسعه در محل کمیسیون اصل 90 برگزار شد.



نصرالله پژمانفر رئیس فراکسیون قرآن و عترت در ابتدای این نشست گفت: در کشوری زندگی می کنیم که مباحث اعتقادی و دینی جایگاه ویژه ای دارد، تمسک به قرآن و ائمه معصومین می تواند مسیری برای حل بسیاری از مشکلات باشد. هر چند در حوزه برنامه ریزی قوانین تکمیل هستیم، اما پرداختن به مسائل فرهنگی و دینی از موضوعات مهم کشور محسوب می شود.



نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس یازدهم با انتقاد از اینکه امروز رهنمودهای قرآنی در زندگی مردم بسیار کمرنگ است، ادامه داد: برنامه ریزی هایی درخصوص سبک زندگی قرآنی طراحی شده که متاسفانه تاثیری در زندگی مردم نداشته، به طور مثال در دوران تحصیل هر دانش آموز حدوداً 720 ساعت مباحث قرآنی در راستای قرائت و روخوانی و تفسیر قرآن می آموزد اما آثار720 ساعت تدریس قرآن در مدارس را مشاهده نمی کنیم و دانش آموزان توانایی روخوانی و تلاوت قرآن را ندارند، امروز تقاضا داریم این خلأ را وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جبران کند. امید می رود تشکیل این جلسه به برنامه ریزی درخصوص مباحث قرآنی در برنامه هفتم توسعه بیانجامد.



پژمانفر تصریح کرد: طی جلساتی که با شورای عالی انقلاب فرهنگی داشتیم، مجلس تلاش کرد حمایت های لازم و کافی از موسسات و فعالان قرآنی داشته باشد، امیدواریم آثار آن را در جامعه مشاهده کنیم.



مهدی باقری نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس یازدهم تصریح کرد: در برنامه هفتم توسعه و لایحه بودجه به اعتبارات اختصاص یافته درخصوص مباحث فرهنگی از جمله قرآن چندان توجه نشده است، امیدواریم در بودجه سال آینده این مسئله مورد توجه قرار بگیرد. قرآن صرفاً آموزش نیست، بلکه سبک زندگی قرآنی نیز باید مورد توجه قرار بگیرد. توزیع عادلانه بودجه فرهنگی نیز باید در تمام استان ها مدنظر باشد.



مصطفی میرسلیم عضو کمیسیون اصل 90 مجلس در این جلسه با اشاره به آموزش قرآن به واسطه معلمان تربیت شده در این حوزه، تاکید کرد: برای تدریس مباحث قرآنی باید معلمان و مربیان کارآزموده استخدام شوند تا بتوانند فرهیختگان قرآنی را به جامعه تحویل دهند. چرا وزارت فرهنگ و ارشاد از طرح ها و برنامه های قرآنی استقبال نمی‌کند؟ همچنین نمایشگاه قرآن که در دهه 70 شروع به کار کرد به صورت دائمی نبوده و متاسفانه شاهد خروجی این نمایشگاه در سبک زندگی مردم نبودیم.



سید علی یزدی خواه نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس نیز در این نشست با اشاره به اقدامات شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: آموزش و تربیت فعالان قرآنی و توسعه فرهنگ قرآنی از وظایف این شورا است. بحث آموزش قرآن بیشتر به وزارتخانه آموزش و پرورش باز می گردد که متاسفانه هیچ کدام از مسئولان آن در این جلسه حضور ندارند. فرهنگ همیشه مظلوم ترین حوزه در تمام مسائل بوده است و اعتبارات اختصاص یافته به حوزه فرهنگ غالباً کم و ناچیز بوده است.











نشست فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی


علی اکبر بسطامی نماینده ایلام، ایوان، چرداول، مهران و ملکشاهی و سیروان  نیز در این نشست بیان کرد: اغتشاشات اخیر نشان داد مسائل فرهنگی نقش پررنگی در موضوعات اجتماعی دارند، امروز بخشی از جامعه از آرمان‌های دینی و موضوعات شرعی دور شده است که این مسئله زنگ خطری برای کشور محسوب می شود.



وی با انتقاد از عدم وجود جاذبه‌های فرهنگی در کشور ادامه داد: چرا رغبتی از طرف وزارتخانه فرهنگ و ارشاد برای ایجاد برنامه‌های جدید و جذاب فرهنگی نیست.



سمیه رفیعی نماینده تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم گفت: دغدغه های جامعه را در چند واژه در سیاست ها خلاصه و در پایان با یک سمینار جمع بندی می‌کنیم؛ قبل از بحث روخوانی و قرائت قرآن باید مفاهیم تربیتی قرآن را مدنظر قرار دهیم و باید موضوع مفاهیم قرآنی در برنامه توسعه هفتم به گونه کارآمد گنجانده شود.











نشست فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی


وی ادامه داد: اگر بتوانیم تفاهم نامه‌ای با وزارتخانه آموزش و پرورش داشته باشیم، بی تردید در این راستا موفق‌تر عمل خواهیم کرد؛ همچنین در نظر بگیریم نهادهای متعدد فرهنگی با یک کمیته ویژه عملیاتی و سروسامان داده شوند.



حسین میرزایی  نائب رییس فراکسیون قرآن و عترت در مجلس شورای اسلامی در این نشست تاکید کرد: باید مساجد را به عنوان مراکز قرآنی در برنامه هفتم در نظر بگیریم؛ با این اقدام می‌توانیم 70 هزار پایگاه قرآنی دایر کنیم که سبک زندگی قرآنی را در جامعه ترویج می‌دهند.











نشست فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی


 



سیدجلیل میرمحمدی میبدی نماینده تفت و میبد در این نشست با تاکید بر اینکه باید برنامه های قرآنی را براساس چند نکته تدوین کنیم، گفت: وزارت ارشاد نخست کمیته ای تشکیل داده تا طرح قرآنی را به صورت کامل تهیه و به مجلس ارائه کند، همچنین بخشی از اعتباراتی که به سازمان اوقاف داده می شود، در راستای مسائل قرآنی هزینه شود. در سفر استانی رئیس جمهور، جای اعتبارات قرآنی و دینی خالی است، برخی از این خلأها به وزارتخانه فرهنگ و ارشاد باز می گردد.



در ادامه جلسه محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: حوزه فرهنگ در یک دهه اخیر با کمبودهایی از جمله اعتبارات روبرو بوده که این اعتبارات در تمام مسائل فرهنگی و هنری مشهود است. با تمام این تفاسیر توانستیم در طی یک سال اخیر ریل‌گذاری درستی در حوزه فرهنگ داشته باشیم.



وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در یک سال اخیر در دولت ریل‌گذاری‌های خوبی برای حوزه فرهنگ انجام شده که بند «ز» تبصره ۹ یکی از این اقدامات است، تاکید کرد: طبق این بند تمامی دستگاه‌های اجرایی مجاز هستند تا دو درصد اعتبارات هزینه‌ای خود را در راستای هم‌افزایی و ارتقای فعالیت‌ها و تولیدات فرهنگی از قبیل موضوعات قرآنی از محل اعتبارات مصوب با رعایت ماده ۱۹ قانون برنامه و بودجه کشور هزینه کنند. 



این عضو کابینه دولت سیزدهم ادامه داد: تلاش می کنیم تمام نکات عنوان شده توسط نمایندگان مجلس در این جلسه را در برنامه های فرهنگی و هنری به ویژه موضوعات قرآنی مدنظر قرار دهیم.  



علیرضا معاف نماینده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تدوین طرح جامع قرآنی در شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان این جلسه یادآور شد: فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی همیشه برای جامعه قرآنی یک فرصت بزرگ و حمایتی در تمام دولت ها بوده است. همچنین نگاه اکثر دولت‌ها به موضوعات قرآنی در دو حالت حداقلی و حداکثری خود را نشان داده است. موضوع قرآن و مفاهیم قرآنی همیشه با همکاری دولت و مجلس یک مسیر راهبردی را طی کرده است.



مسئول کمیته قرآن و مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در راستای آرمان‌های قرآنی تصریح کرد: امروز تمام این موضوعات از اقتصاد گرفته تا سبک زندگی مردم به روش قرآنی پایه‌گذاری شده است. برهمین اساس ما سند قرآنی را نگاشته و در موضوعات سینما، مطبوعات، تئاتر، حتی مسائل عاشورایی و حجاب آن را به گونه‌ای هوشمندانه ریل‌گذاری کرده‌ایم./



پایان پیام



 

  • کد خبر : 352159
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار