خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/10/07 - 08:52
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : فرهنگی
جولان بی سوادی در کشور

رویه های غلط آموزشی ریشه کن کردن بی سوادی را غیر ممکن می‌کند

رئیس کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی گفت:هر میزان کشوری در توجه به نظام آموزشی و بالابردن نرخ باسوادی موفق عمل کند بدون تردید در دنیا حرف اول را می‌زند این مهم زمانی ایجاد می‌شود که آموزش وپرورش به دغدغه اصلی مسئولان و مردم تبدیل شود  تا بتوانیم بی‌سوادی را در سایه عدالت آموزشی ریشه کن کنیم .

مهدی اسماعیلی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با تبریک هفتم دیماه سالروز تشکیل نهضت سوادآموزی گفت: در هفتم دی ماه سال ۵۸ حضرت امام خمینی رحمه الله فرمانی مبنی بر تشکیل نهضت سواد آموزی صادر کردند که از جمله کارهای مدبّرانه و حکیمانه ایشان بود و آثار و نتایج فراوانی به دنبال داشت. تشکیل نهضت سواد آموزی نیز مانند خیلی از نهادها و ارگان‌های کشور از ثمرات انقلاب اسلامی است که تحولی بزرگ در کشور ما پدید آورد. 



نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی افزود: سرمایه انسانی یکی از معیارهای اصلی توسعه یافتگی در هر کشور است به بیانی یکی از معیارهای سنجش توسعه یافتگی و پیشرفت؛ سطح سواد هر کشوری است و اگر کشور را در سطح توسعه یافتگی مورد ارزیابی قرار دهیم ایران یکی از کشورهای توسعه یافته به لحاظ نرخ باسوادی است و این موضوع در طی سال‌های اخیر با فارغ التحصیلان دانشگاهی اثبات شده است، اما نکته قابل تامل اینکه بنابه برخی آمارها وجود ۷/۵ میلیون نفر بی‌سواد در کشور است.



فاصله بسیاری تا ریشه کن شدن بی‌سوادی داریم



وی در ادامه تاکید کرد: این رقم علیرغم اقدامات موثری که نهضت سواد آموزی کشور برای ریشه کن کردن بی‌سوادی انجام داده رقم کمی نیست و هنوز تا رسیدن به وضعیت مطلوب ریشه کنی بی سوادی در کشور فاصله بسیاری داریم.



اسماعیلی در مورد میزان بی‌سوادی افزود : این میزان از بی سوادی در کشوری که برترین نخبگان جهانی را پرورش داده جای سوال دارد در این راستا ، ضرورت تغییر در رویه‌ها وبرنامه ریزی اثر بخش در نظام آموزشی کشور و نیز تحقق عدالت اجتماعی ، توزیع متوازن تجهیزات و امکانات آموزشی ، برخورداری از نیروی انسانی توانمند برای رفع این معضل ، بیش از پیش احساس می‌شود و بی شک بی توجهی به این مسئله منجر به بسیاری از آسیب‌های اجتماعی می‌شود.



در آموزش و پرورش و کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد که کسی جامانده از تحصیل نباشد



نماینده مردم در مجلس یازدهم در ادامه خاطر نشان کرد:  در آموزش و پرورش و کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد که کسی جامانده از تحصیل نباشد؛ متاسفانه اپیدمی کرونا نیز تاثیر نامطلوبی برفرآیند نظام آموزشی کشور گذاشته و منجر به جدایی تعدادی از فراگیران از مدارس شد.



 در برنامه‌های نهضت سواد آموزی تجدید نظر کنیم



وی در ادامه یادآور شد: باید در برنامه‌های نهضت سواد آموزی تجدید نظر کنیم تا مسئولان نهضت سواد آموزی و آموزش و پرورش در یک بازه زمانی مدت‌دار برای ریشه کن شدن بی‌سوادی طرحی را ارائه کنند تا به استمرار آن  طی سال‌های طولانی منجر نشود.



برقراری عدالت آموزشی بر مبنای نگاه جنسیتی



اسماعیلی در مورد برقراری عدالت آموزشی بر مبنای نگاه جنسیتی گفت: یکی از پایه‌های عدالت آموزشی بر مبنا‌ی برابری آموزش بین دختران و پسران فارغ از تمام نگاه‌های جنسیتی تعریف می‌شود این موضوع  باید در تمام کشور اجرایی شود متاسفانه هنوز در برخی از نقاط کشور، به ویژه روستاهای محروم شاهدهستیم تعدادی از دانش آموزان دختر به لحاظ کمبود امکانات و نبود زیر ساخت‌ها و بعضی مسائل فرهنگی و اجتماعی جامانده از تحصیل شده‌اند. قطعا این موضوع را طی روزهای آینده در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مورد بررسی قرار خواهیم داد.



بیشتر بخوانید:





بی‌سوادی را در سایه عدالت آموزشی در کشور ریشه کن کنیم



رئیس کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای در پایان خاطر نشان کرد: رسیدگی به موضوعات و مسائل آموزشی یعنی کاهش مشکلات کشور؛ هر میزان کشوری در توجه به نظام آموزشی و بالابردن نرخ باسوادی موفق عمل کند بدون تردید در دنیا حرف اول را می‌زند این مهم زمانی ایجاد می‌شود که آموزش وپرورش به دغدغه اصلی مسئولان و مردم تبدیل شود  تا بتوانیم بی‌سوادی را در سایه عدالت آموزشی ریشه کن کنیم ./



پایان پیام

  • کد خبر : 334460
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار