خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/06/15 - 09:14
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : فرهنگی
رییس کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش مجلس:

راه اشتغال زایی پایدار، هدایت تحصیلی دانش آموزان برای مهارت آموزی است

رییس کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، گفت: در تمام دنیا رشته‌های فنی مهندسی و مهارتی را تقویت می‌کنند و براساس قوانین برنامه توسعه پنجم و ششم دانش آموزان باید در دوران تحصیل حداقل یک مهارت را بیاموزد اگر این مهارت آموزی در دوران دانشگاه هم ادامه داشته باشد دانشجو مى‌تواند پس از فارغ التحصیلی فردی توانمند باشد.

مهدی اسماعیلی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه در مورد انصراف نیمی از داوطلب کنکور سراسری از انتخاب رشته  و ورود به دانشگاه گفت: از میان یک میلیون و ۸۲ هزار نفری که امسال مجاز به انتخاب رشته دانشگاه بودند تنها ۵۲۴ هزار نفر انتخاب رشته کردند و حدود ۵۶۰ هزار نفر از ادامه تحصیل انصراف دادند، اما سوال اینجاست چرا گروهی قید دانشگاه رفتن را زدند؟ تحلیل‌های متفاوتی می‌توان برای این موضوع مطرح کرد.



انتخاب رشته بر مبنای سود و زیان



نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی افزود: یکی از مشکلات سیستم آموزشی ما هدایت تحصیلی دانش آموزان است که متاسفانه براساس نظام سود و تجارت در حال انجام است. به حرکت درآوردن چرخه‌های تولید کشور در سایه سرمایه اجتماعی توانمند و پر تلاش ممکن است؛ اما امروز تمام ادامه تحصیل و انتخاب رشته داوطلبان کنکور به سمت سود و تجارت رفته است.



دانش آموزان مطابق میل خانواده وارد رشته‌ای خاص  شده که علاقه‌ای به آن نداشته و در ادامه مسیر از تحصیل انصراف داده و یا به شغلی دیگر روی می‌آوردند



اسماعیلی ادامه داد: در سنوات گذشته رشته‌های ریاضی و فیزیک بیشترین متقاضی را داشتند که بعد اشباع شدن آنها رشته‌های تجربی در صدر انتخاب رشته داوطلبان کنکور قرار گرفت که امروزه با رشد بیش از اندازه تقاضا برای رشته پزشکی در کشور روبرو هستیم و این مسئله برای آینده کشور یک مشکل اساسی است. البته این میزان متقاضى براى رشته‌های پزشکى اگر در شرایط کرونایى به درستى استفاده شود نه تنها معضل نیست بلکه یک فرصت طلایى محسوب مى‌شود؛ اما امروزه این معادله معکوس بوده و نه تنها به درستی از شاخه پزشکى استفاده نشد بلکه در سایر رشته‌هاى پزشکى هم فاقد تقاضا هستیم. تمام این شرایط منجر به چیدمان صندلى‌هاى دانشگاه‌ها براساس رشته‌های خاص  شده است، بر همین اساس دانش آموزان مطابق میل خانواده وارد رشته‌ای خاص  شده که علاقه‌ای به آن نداشته و در ادامه مسیر از تحصیل انصراف داده و یا به شغلی دیگر روی می‌آوردند.



دانش آموزان یک مهارت بیاموزند 



عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: در تمام دنیا رشته‌های فنی مهندسی و مهارتی را تقویت می‌کنند و براساس قوانین برنامه توسعه پنجم و ششم دانش آموزان باید در دوران تحصیل حداقل یک مهارت را بیاموزد اگر این مهارت آموزی در دوران دانشگاه هم ادامه داشته باشد دانشجو مى‌تواند پس از فارغ التحصیلی فردی توانمند باشد که توانایی اداره امور اقتصادی خود را داشته، این مسئله نشانگر عدم تکیه بر میز، صندلی و پست و مقام اداری است.



درآمدزایی همه رشته‌ها یکسان باشد 



وی یادآور شد: هدایت تحصیلی در کشور بایستی بر مبنای واقعیت‌های جامعه باشد و از نظر درآمدزایی باید به گونه‌ای باشد که فارغ التحصیل در هر رشته‌ای بتواند سهم اقتصادی همپای دیگر رشته‌ها داشته باشند و به لحاظ درآمدزایی متناسب با دیگر مشاغل باشد. اگر این توازن میان مشاغل و درآمدشان ایجاد شود می‌توانیم رابطه هماهنگی بین متقاضیان و انتخاب رشته متفاوت آنها ایجاد کرد.



طبق جلسه اخیری که با وزیر علوم در خصوص شرایط علمی و پایش دانشگاه‌ها داشتیم این بحث مطرح شد که ایران کشوری با پیشینه فرهنگی و علمی بسیار بالایی است و نباید افت علمی و تحصیلی در دانشگاه‌های ما ایجاد شود 



اسماعیلی در خصوص کیفیت سیستم‌ آموزشی در دانشگاه‌های آزاد اظهار داشت: دانشگاه آزاد اسلامی هم مانند دیگر دانشگاه‌های دولتی کشور است و بایستی از کیفیت و عملکرد علمی بالای برخوردار باشد، این دانشگاه فرزند ناتنی وزارت علوم نیست. سیستم اداری دانشگاه‌های آزاد نباید متفاوت با سایر دانشگاه‌‌ها باشد همگی باید از برنامه‌ای خاص پیروی کنند؛ بر همین اساس باید بپذیریم دانشگاه آزاد همچون دانشگاه دولتی نیازمند حمایت و هدایت است، اما به لحاظ کیفیت آموزشی نقدهایی بر سیستم آموزشی کشور وارد است طبق جلسه اخیری که با وزیر علوم در خصوص شرایط علمی و پایش دانشگاه‌ها داشتیم این بحث مطرح شد که ایران کشوری با پیشینه فرهنگی و علمی بسیار بالا است و نباید افت علمی و تحصیلی در دانشگاه‌های کشور ایجاد شود؛ ما بایستی کیفیت دانشگاه‌ها به ویژه دانشگاه آزاد را رصد کنیم و دولت در این زمینه کمک و حمایت لازم را داشته باشد.



رصد دانشگاه آزاد از کمیسیون آموزش مجلس



نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: همانگونه که نظارت بر عملکرد مراکز آموزشی دولتی وجود دارد باید بر روی عملکرد دانشگاه آزاد هم نظارت باشد،کمیسیون آموزش مجلس بی شک نظارت بیشتری نسبت به  عملکرد دانشگاه آزاد خواهد داشت، یکی از برنامه‌هایی که در دستور کار کمیسیون آموزش قرار دارد دستورالعمل دانشگاه‌ها است که در آینده نزدیک نتیجه و ساز وکار آن اعلام خواهد شد.



بیشتر بخوانید:





اسماعیلی در خصوص انصراف برخی از دانشجویان از تحصیل خاطر نشان کرد: باید رویکردهای آموزشی تغییر کند و یک دانشجو خود کار آفرین باشد. طبق آمار؛ بسیاری از دانشگاه‌های دنیا فقط به دروس نظری اکتفا نکرده و صرفا دانشجویان به دنبال استخدام در مراکز دولتی نیستند و هر شخصی با هر گونه مدرکی بایستی فعالیت کند و چرخه‌های اقتصادی این کشور را به حرکت در بیاورد./



پایان پیام



 



 

  • کد خبر : 326492
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار