خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/02/23 - 11:41
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : فرهنگی
فلاحی با اشاره به تورم حاکم بر حوزه نشر؛

رابطه مستقیم گرانی کتاب و کاهش سرانه مطالعه

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به تورم حاکم بر صنعت نشر و چاپ، گفت: سرانه مطالعه کتاب امروز به سمت فضای مجازی سوق پیدا کرده است، خیلی از مخاطبان به دلیل کاهش هزینه‌ها ترجیح می‌دهند که در فضای مجازی کتاب مد نظر را با قیمت پایین تر خریداری و مورد مطالعه قرار دهند.

احمدحسین فلاحی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد تورم حاکم بر حوزه کتاب، گفت: تورم حاکم در حوزه چاپ و نشر در قیمت کتاب و کاهش مخاطبان این محصول فرهنگی نشان داده است، این گرانی‌ها بی تردید زندگی  ناشران و نویسندگان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و در نهایت به کاهش سرانه مطالعه کتاب در جامعه ختم می‌شود.



نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس با اشاره به گرانی کاغذ، افزود: طلاب و دانشجویان از مخاطبان این کالای فرهنگی هستند با تورم رو به رشد این کالای فرهنگی بی تردید قدرت خرید خود را برای کتاب از دست می‌دهند، متاسفانه فکری اساسی برای حل این مشکل نشده است.











احمدحسین فلاحی


عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به الکترونیکی شدن بسیاری از کتب، یادآور شد: سرانه مطالعه کتاب امروز به سمت فضای مجازی سوق پیدا کرده است، خیلی از مخاطبان به دلیل کاهش هزینه‌ها ترجیح می‌دهند که در فضای مجازی کتاب مد نظر را با قیمت پایین تر خریداری و مطالعه کنند، بی تردید گزینه‌هایی همچون رشد بی رویه قیمت این کالای فرهنگی در آمار سرانه مطالعه مد نظر قرار دهیم.



وی در ادامه یادآور شد: در نظر داشته باشیم که تورم حاکم بر کالای فرهنگی همچون کتاب آن را به سمت مجازی شدن سوق داده و منابع الکترونیک جایگزین منابع مکتوب شده است که در جای خود فضای الکترونیکی فرصتی بزرگ برای این مهم محسوب می‌شود.



عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تورم موجود بر کالای فرهنگی همچون کتاب جایگاه آن را در خانوارهای ایرانی کم رنگ کرده است، این مسئله شاید در ظاهر پیامدی نداشته باید اما بی تردید آثار آن را در سطح جامعه مشاهده خواهیم کرد.



فلاحی در پایان با تاکید به شعار آینده خواندنی است، خاطرنشان کرد: شعار هر ساله نمایشگاه بین المللی کتاب با اهداف و چشم اندازی به آینده ترسیم می‌شود، شعار امسال نمایشگاه با عنوان "آینده خواندنی است که مسیر توسعه و پیشرفت کشور با اجرایی شدن همین شعار محقق خواهد شد./



پایان پیام



 



 

  • کد خبر : 361600
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم