خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/05/30 - 16:17
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : فرهنگی
راهکارهایی برای حضور کارآمد طلاب در عرصه حکمرانی؛

دومین گام از مدرسه پارلمانی با همکاری کتابخانه مجلس برگزار شد

چهارمین دوره مدرسه پارلمانی با همکاری «کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی»، به همت مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی و مرکز مطالعات و توسعه فعالیت های حکمرانی حوزه علمیه مروی در بهار و تابستان 1401 در چهار مرحله در حال برگزاری است.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت از  روابط عمومی و امور بین الملل کتابخانه مجلس، چهارمین دوره مدرسه پارلمانی با همکاری «کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی»، به همت «مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی» و «مرکز مطالعات و توسعه فعالیت های حکمرانی حوزه علمیه مروی» در بهار و تابستان 1401 با چهار مرحله در حال برگزاری است.



گام دوم این دوره، با بازدید از کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی و نشست و گفتگوهای تخصصی با مسئولان این مرکز در روز چهارشنبه 26 مرداد ماه به پایان رسید.



در این دوره که با مشارکت مخاطبانی از طلاب حوزه های علمیه تهران برگزار می شود، مهم‌ترین چالش‌ها و مسائل حوزه قانون‌گذاری در افق کارآمدی، آموزش و بررسی خواهد شد.



گام اول این مدرسه که مجموعه کارگاه های مقدماتی بود، با عنوان «اصول و مبانی قانون گذاری در پرتو تحقق قانون گذاری کارآمد» با هفت سرفصل در حدود 12 ساعت آموزشی در روزهای 16 و 17 خرداد ماه سال جاری در نمایشگاه گفتمان انقلاب اسلامی حوزه علمیه مروی برگزار گردید.



گام دوم، آموزش های تکمیلی بود که پس از برگزاری کارگاه ها، در بستر فضای مجازی (به صورت مکتوب و صوتی) شروع شده است و با بازدید از صحن علنی مجلس و کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی و نشست و گفتگوهای تخصصی با مسئولان این مرکز در روز چهارشنبه 26 مرداد ماه به پایان رسید.



در این بازدید که با همکاری روابط عمومی کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی برگزار گردید، طلاب علاوه بر شرکت در صحن مجلس با حضور در دفتر کمیسیون تلفیق، در نشست تخصصی «نقش حوزه های علمیه در قانون گذاری» شرکت نمودند.



در این نشست، حجت الاسلام والمسلمین قاسمیان، رئیس مجموعه کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، ضمن تاکید بر نیاز به عینی نمودن علوم حوزوی و اشاره به حجم زیاد قوانین محرومیت زا و ظرفیت حوزه های علمیه جهت ورود مبنایی در تقنین، راهکار طراحی شبیه سازی را برای حضور موثر و کارآمد طلاب در عرصه حکمرانی بیان نمودند.



حجت الاسلام والمسلمین عباسلو، مدیر روابط عمومی کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس نیز گزارشی از فعالیت های جدید صورت گرفته در این مجموعه را بیان کرد و پاسخگوی پرسش های مخاطبان بود.



در ادامه، حجت الاسلام و المسلمین فلاحی، نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی، به ایراد سخن پرداخت. ایشان پیرامون موضوعاتی از قبیل خلأ قانون نویسی عالمانه، وجود قانون های ناکارآمد، ناعادلانه و بعضاً متضاد و ظرفیت قرار داده شده برای حوزه های علمیه در قانون سخنرانی نمودند.



پایان بخش برنامه نیز بازدید طلاب از موزه مجلس شورای اسلامی بود.











چهارمین دوره مدرسه پارلمانی با همکاری «کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی»


 



گام سوم، برگزاری مدرسه پارلمانی با عنوان «تعامل شرع و قانون و تاثیر آن بر نظام قانون گذاری» با 8 سرفصل در حدود 14 ساعت آموزشی در هفته اول شهریورماه است. گام پایانی نیز قرار است شرکت طلاب در طرح مفتاح؛ مشارکت در بررسی طرح ها و لوایح مجلس شورای اسلامی به کمک مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی باشد./



پایان پیام

  • کد خبر : 347796
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار