خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/10/04 - 14:06
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
سرویس : فرهنگی
محمد بیگی:

در 4 دهه اخیر میوه حجاب را به تنهایی عرضه کرده‌ایم

عضو فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی با اشاره به جزییات فلسفه عفاف و حجاب در قرآن کریم؛ گفت: اشتباه استراتژیک ما در ۴۳ سال پس از انقلاب، این بود که میوه حجاب را به‌ تنهایی عرضه کردیم؛ رسیدن به میوه این درخت، ایمان است.

فاطمه محمدبیگی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد جزییات فلسفه عفاف و حجاب و زیست عفیفانه گفت: در قرآن کریم شاهد نزول آیات حجاب و عفاف در ۵ مرحله هستیم که در سه مرحله مردان را خطاب قرار می‌دهد زیرا نقش مردان جامعه در زیست عفیفانه بسیار حائز اهمیت است.



۴ دهه در اجرای قوانین عفاف و حجاب بی توجهی صورت گرفته است



نماینده مردم قزوین، ابیک و البرز در مجلس یازدهم افزود: طی ۴ دهه گذشته در اجرای قوانین عفاف و حجاب شاهد برخی خطاهای عملیاتی و یا کم‌کاری دستگاه‌ها بودیم. به‌گونه‌ای که نظام سازی در این راستا دقیقاً منطبق با مسائل و راهکارهای قرآنی نبوده است، بنابر آموزه‌های قرآن مجید حجاب به‌عنوان میوه دین است. در نظر داشته باشیم این میوه برای رشد نیاز به توجه و مراقبت خاصی دارد. ریشه و ساقه برگ درخت عفاف و حجاب باید تنومند باشد.



وی با اشاره به اینکه خداوند در قرآن کریم چندین مرتبه مؤمنان را به انواع عفت سفارش می‌کند، یادآور شد: خداوند پس از اسلام آوردن، مؤمنان را به تقوای الهی توصیه می‌کند، «یا أیّها الّذین آمنوا اتّقوا اللّه»؛ همچنین در آیه‌ای از سوره مؤمنون خداوند می‌فرماید؛ «وٱلّذین همۡ لفروجهمۡ حٰفظون» بعد از تقوا پیشگی به ایثار، مجاهدت، حفاظت از پاکی روح و روان و پاک‌دامنی توصیه می‌کند و حیا را جزئی از آن دانسته که می‌توان به‌ واسطه آن به مرحله عفت دست‌ یافت.



 حیا مانعی برای دوری از صفات حیوانی است



عضو فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی با اشاره به سخن امام صادق (ع) در مورد حیا، یادآور شد: «لا دین لمنْ لا حیاء له‏» کسی که حیا ندارد دین ندارد، در واقع حیا مانعی برای دوری از صفات بد و حیوانی است، حیا فاصله میان خوی انسانی و حیوانی است؛ همه مراحل زندگی انسانی از رفتار و آداب‌ و رسوم گرفته تا زندگی خانوادگی و اجتماعی باید در حیا خلاصه شود.



کلمه عفت بیش از ۲۰ بار در قرآن عنوان شده است



عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در ادامه خاطرنشان کرد: کلمه عفت بیش از ۲۰ بار در قرآن عنوان شده است، عفت باید از کلام گرفته تا نگاه و رفتار با عوام و خواص تا مسائل اقتصادی رعایت شود، خداوند علناً در آیه ۳۳ سوره احزاب در این راستا می‌فرماید«ولا تبرّجْن تبرّج الْجاهلیّة الْأولىٰ ۖ وأقمْن الصّلاة وآتین الزّکاة وأطعْن اللّه ورسوله ۚ إنّما یرید اللّه لیذْهب عنْکم الرّجْس أهْل الْبیْت ویطهّرکمْ تطْهیرًا»، یعنی تبرج و جلب توجه نامحرم به روش جاهلیت اولیه پسندیده نیست. در سه مرحله اول آیات حجاب نخست مردان و سپس زنان به رفتار عفیفانه دعوت می‌شوند و در مراحل چهارم و پنجم مستقیماً زنان به رعایت دقیق و شرعی حجاب موظف می‌شوند.



مراحل تربیتی عفاف و حجاب در جامعه درجه‌بندی دارد



محمدبیگی در ادامه با اشاره موضوع حجاب، یادآور شد: خداوند در قرآن مجید می‌فرماید «یا أیّها النّبیّ قلْ لأزْواجک وبناتک ونساء الْمؤْمنین یدْنین علیْهنّ منْ جلابیبهنّ ذٰلک أدْنىٰ أنْ یعْرفْن فلا یؤْذیْن وکان اللّه غفورًا رحیمًا»، این آیه اصلی‌ترین فلسفه حجاب در قرآن است، خداوند متعال در درجه اول رهبر جامعه اسلامی، حکومت، دولت، وزارتخانه، مدیر کل، استاندار و نماینده را مورد خطاب قرار می‌دهد و از حضرت رسول می‌خواهد اول به خانواده خود و بعد به زنان مؤمن بگویید، مراحل تربیتی عفاف و حجاب در جامعه درجه‌بندی دارد.



جهت اقتصادی و غیرت مردان پشتیبان زنان باشند



این نماینده مردم با اشاره به آیه قرآن در خصوص ضرورت حفظ غیرت در مردان یادآور شد: به جهت اقتصادی و غیرت باید مردان پشتیبان زنان باشند، غیرت مردان نمودار عملی عفت و حیا در آنان است و مرحله بعد عفت عملی در بانوان به شکل حجاب است.



اشتباه استراتژیک ما در ۴۳ سال پس از انقلاب، این بود که میوه حجاب را به‌تنهایی عرضه کردیم، اما گاهی طی مراحل تربیتی را برای ایجاد و رسیدن این میوه درخت ایمان به‌درستی ترویج نکردیم



وی اظهار کرد: اشتباه استراتژیک ما در ۴۳ سال پس از انقلاب، این بود که میوه حجاب را به‌ تنهایی عرضه کردیم، اما گاهی طی مراحل تربیتی را برای ایجاد و رسیدن این میوه درخت ایمان به‌درستی ترویج نکردیم، این ریشه‌ها در خانواده، مدرسه، دانشگاه و حوزه علمیه است که باید زمینه را آماده کنند، آیا ما برای دانش آموزان پسر و دختری که به سن تکلیف می‌رسند برنامه منسجم و کارآمدی در حوزه معرفی آثار و برکات عفاف و حجاب طراحی کرده‌ایم؟ آیا مراحل یوسف پروری در پسران و مریم پروری در دختران در برنامه ریزی‌های مسئولان و کارشناسان قرار دارد؟



///عضو هیئت‌مدیره بنیاد ملی عفاف و حجاب در مورد موفقیت کلی نظام یادآور شد: براساس آمارهای ایران در مقایسه با کشورهای دیگر امنیت خوبی دارد و تاکنون موفق عمل کرده است، اما باید طرح درس و کتاب در مورد عفاف و حجاب ایجاد شود، مطالبه جدی ما از وزیران آموزش‌وپرورش، بهداشت و علوم این است که طرح دروس عفاف و حجاب را در کتب درسی به شکلی کارآمد و تاثیرگذار بگنجانند.



///محمدبیگی ادامه داد: با این هدف در سال ۹۶ کتابچه‌ای را به‌ عنوان تربیت مربی عفاف و حجاب به همراه جمعی از دغدغه مندان و کارشناسان این حوزه آماده نمودیم که در همان سال جهاد دانشگاهی تائید کرد این متن به‌عنوان محتوای قابل تدریس به دانشجویان مورد استفاده دولت قبل قرار نگرفت. در این سال‌ها حدود ۲۰۰ مربی عفاف و حجاب تربیت و یا توانمندسازی شدند. ما خواستار اجرای برنامه راهبردی تربیت مربیان و کنشگران حجاب و عفاف هستیم که متأسفانه هنوز این مسئله در حاشیه قرار دارد.



نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: درخواست ما از دولت به ویژه وزیر ارشاد، وزیر آموزش‌وپرورش، وزیر بهداشت و وزیر علوم این است که کلیه قوانین اجتماعی و فرهنگی متناسب با وزارتخانه‌ها را به‌صورت دقیق اجرا نمایند. باید سبک زندگی ایران اسلامی که در بیانیه گام دوم انقلاب یکی از ۷ محوری بود که مقام معظم رهبری به آن تأکید ویژه‌ای داشتند، موردتوجه جدی قرار بگیرد. متأسفانه هنوز نتوانسته‌ایم برخی از نوجوانان و جوانان این سرزمین را با منطق قرآنی و اخلاقی آشنا و آن‌گونه که باید این قشر را به مسیر اصول و ارزش‌های دینی و قرآنی هدایت کنیم، این خلأ باید مورد توجه جدی باشد. همچنین طی سالیان گذشته مسئولان و متولیان امر در زمینه امر به‌ معروف و نهی از منکر درست عمل‌نکرده‌اند.



وی با تأکید اینکه زنان در ایران اسلامی عمود محکم خانواده محسوب می‌شوند، گفت: استحکام خانواده بر مبنای وجود زنان و مادران پایه‌گذاری می‌شود؛ در آیات قرآنی صراحتاً دو دلیل برای حجاب مطرح می‌شود «أنْ یعْرفْن فلا یؤْذیْن» نخست اینکه زنان به‌درستی شناخته شوند و در ثانی زنان مورد آزار و اذیت قرار نگیرند؛ همچنین در بخشی از آیات قرآن حجاب را به دو گروه زن و مرد سفارش می‌کند.



عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به سفارش لقمان به پسر خود مبنی بر سخن گفتن عفیفانه با زنان؛ یادآور شد: عفت تنها در حجاب خلاصه نمی‌شود؛ زیست عفیفانه یعنی از کلام تا رفتار در سایه احترام مورد توجه قرار بگیرد؛ کلمات عفاف و حجاب چون پیوسته با هم به کار گرفته می‌شود در بین عامه مردم محدود به پوشش برای بانوان شده است! در حالی که زمانی که سخن از زیست عفیفانه می‌شود باید فراتر از مفاهیم کنونی به ماجرا نگاه کنیم یعنی زندگی بر پایه درستی، حیا، غیرت و حجاب در جامعه گسترش یابد./



پایان پیام

  • کد خبر : 354183
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم