خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1403/02/09 - 18:37
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : فرهنگی
ورناصری:

در قرن ۲۱برخی از دختران ایران از ادامه تحصیل محروم می‌شوند

نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه کیفیت آموزش در مناطق محروم به دلیل بی برنامگی پایین آمده است، گفت: در قرن ۲۱ دختران ما در مناطق کم برخوردار به دلایل مختلف از ادامه تحصیل محروم هستند، ادعای ریشه کن شدن بی سوادی با رشد بی سوادی کیفی در تناقض است، در حوزه آموزش تمام مسئولان موظف و مدیون هستند بی تردید این بی توجهی به نسل امروز ضربه جبران ناپذیری به آینده کشور می‌زند، باید سیاستگذاران به این مسئله توجه خاص داشته باشند.

کودکان جا مانده از تحصیل

علیرضا ورناصری قندعلی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد نبود امکانات آموزشی حداقلی در مناطق محروم و کم برخوردار، گفت: این انتقاد بر آموزش و پرورش وارد است که کیفیت آموزش در کشور به پایین‌ترین حد خود رسیده است امروز در پایان سال تحصیلی مدارس مناطق کم برخورداری همچون سیستان و بلوچستان، خوزستان، کرمان، خراسان و…. متاسفانه همچنان درگیر جبران کمبود معلم و مربی هستند.

نماینده مردم مسجدسلیمان، لالی، هفتکل و اندیکا در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اعزام معلمان و مربیان به استان‌های محروم اقدام سهل الوصولی نیست، افزود: لازم و ضروری است آموزش و پرورش برای استان‌های کمتر برخوردار فکر عاجل و اثر گذاری داشته باشد به فرض مثال در حد فاصل بین چهارمحال بختیاری، لرستان و خوزستان که از ۵ استان ایلات عشایر داریم برای گذران زندگی پاییز و زمستان به مناطق دیگر کوچ می‌کنند این گروه در استان‌های خود از حداقل آموزش برخوردار هستند اما زمانی که به مناطق صعب العبور کوچ می‌کنند برخورداری از امکانات به حداقل میزان ممکن می‌رسد.

وی با بیان اینکه شاید برای پسران این مناطق حداقل شرایط آموزش فراهم شود اما دختران از همان حداقلی‌های آموزش هم برخوردار نیستند، اظهار داشت: توسعه مراکز آموزشی شبانه روزی می‌تواند حلال مشکلات این گروه از دانش آموزان باشد اگر چنین مهمی در دستور کار آموزش و پرورش قرار بگیرد بی تردید معضل کودکان جامانده از تحصیل به ویژه دختران را می‌توان حل کرد.

ورناصری با بیان اینکه در برخی از مناطق کشور که دارای تراکم جمعیتی هستند دبیرستانی برای ادامه تحصیل دانش آموزان وجود ندارد، تاکید کرد: برای جبران کسری دبیرستان چرا مدارس شبانه روزی را مناطق شهری دایر نمی‌کنند تا معضل جاماندگان از تحصیل در مناطق محروم رشد نداشته باشد، متاسفانه این حداقل‌های آموزش در مناطق محروم در نظر گرفته نشده و منجر به جاماندن دختران و پسران از ادامه تحصیل می‌شود.

نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه کیفیت آموزش در مناطق محروم به دلیل بی برنامگی پایین آمده است، اظهار داشت: با چنین وضعیتی ما همچنان شاهد بازماندن کودکان از تحصیل هستیم، امیدوارم وزیر آموزش و پرورش و سایر مسئولان مرتبط از شکلی کار کردن بپرهیزند و به لحاظ محتوایی به ماجرا توجه داشته باشند، این نیاز به آموزش کشور ماست که امیدواریم نسبت به این مسئله توجه ویژه داشته باشد.

ورناصری با انتقاد از غفلت مسئولان آموزش و پرورش از وظیفه ذاتی خود که منجر به رشد بی عدالتی در حوزه آموزش شده است، گفت: توسعه در کشور ما متاسفانه متوازن نبوده است یعنی مناطق برخوردار در حوزه آموزش پیش از مناطق کم برخوردار کشور از امکانات آموزشی بهره‌مند می‌شوند.

عضو کمیسیون انرژی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متولیان آموزش باید سیاستگذاری جدی در امر تعلیم و تربیت داشته باشند، تاکید کرد: باید استثناهایی برای مناطق محروم در امر آموزش در نظر گرفته شود، امروز ایراداتی از دستگاه‌های اجرایی گرفته می‌شود مبنی بر عدم تخصیص امکانات در امر آموزش؛ ریل گذاری آموزش و پرورش مناسب تمام مناطق کشور نیست با اتفاقاتی که در تعلیم و تربیت شاهد هستیم باید وزارتخانه مربوطه تجدید نظر در سیاستگذاری و اجرا داشته باشد.

عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان با بیان اینکه نسل امروز و فردا آینده کشور را رقم خواهند زد، خاطر نشان کرد: آموزش کمی و کیفی یکی از نیازهای جدی کشور است که باید مورد توجه قرار بگیرد به دلیل درگیری متولیان امر با امور جاری این مثال کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد، امروز در کشور در امر آموزش نیازمند سیاستگذاری بلند مدت هستیم.

ورناصری با بیان اینکه سال‌هاست آموزشی به نام عشایر داریم که به صورت شکلی گسترش یافته و به حالت کیفی به آن توجه‌ای نشده است؛ یادآور شد: در قرن ۲۱ دختران ما در مناطق کم برخوردار به دلایل مختلف از ادامه تحصیل محروم هستند، ادعای ریشه کن شدن بی سوادی با رشد بی سوادی کیفی در تناقض است، در حوزه آموزش تمام مسئولان موظف و مدیون هستند بی تردید این بی توجهی به نسل امروز ضربه جبران ناپذیری به آینده کشور می‌زند، باید سیاستگذاران به این مسئله توجه خاص داشته باشند./

پایان پیام

  • کد خبر : 377706
کلمات کلیدی
محبوبه اشرفی پیمان
خبرنگار

محبوبه اشرفی پیمان

آخرین اخبار