خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1403/06/25 - 10:27
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
سرویس : فرهنگی
محمدبیگی:

در سایه اجرای قانون جوانی جمعیت کاهش ۱۷۰ هزار موالید به ۱۷ هزار رسید/ کارانه زایمان و بارداری باید پرداخت شود

نایب رئیس اول کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به کاهش ۱۷۰ هزاری موالید در سال ۹۹، یادآور شد: از آبان سال ۱۴۰۰ تا سال جاری که قانون جوانی جمعیت به مرحله عملیاتی شدن رسید از کاهش ۱۷۰ هزار موالید به ۱۷ هزار رسیدیم؛ به بیانی جلوی سقوط آبشاری کاهش جمعیت با اجرایی شدن قانون مذکور گرفته شد.

جوانی جمعیت

فاطمه محمدبیگی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در خصوص آخرین وضعیت افزایش جمعیت در کشور، گفت: از یک دهه اخیر بسیاری از استان‌های کشور از جمله استان قزوین دارای اتاق رصد وضعیت جمعیت در پیروی از سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری برای رشد جمعیت تشکیل داد و خوشبختانه امروز به نتایج مطلوبی از این برنامه‌ریزی دست یافته‌ایم.

نماینده مردم آبیک، البرز و قزوین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه زمانی که پیش نویس برنامه هفتم توسعه خدمت مقام معظم رهبری ارسال شد، افزود: رهبر انقلاب به رشد اقتصادی ۸ درصد، نرخ باروری  ۲.۵ درصد و در نهایت میزان رشد نرخ امنیت ملی تاکید ویژه داشتند.

نرخ باروری ۲.۵ درصد از اهداف کلان نظام جمهوری اسلامی ایران است

 نایب رئیس اول کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر اینکه نرخ باروری ۲.۵ درصد از اهداف کلان نظام جمهوری اسلامی ایران است، افزود: دستیابی به نرخ تعیین شده افزایش جمعیت در سیاست‌های کلی جمعیت، قانون جوانی جمعیت و همچنین در برنامه هفتم توسعه به آن تاکید ویژه‌ای شده است؛ یعنی ما بین ۵ سال مکلف هستیم به نرخ تعیین شده ۲.۵  درصد رشد جمعیت دست پیدا کنیم؛ برای دستیابی به نرخ پیش بینی شده افزایش جمعیت باید الزامات ارزیابی، ارزشیابی، اثرسنجی‌ها و رصدهای میدانی انجام پذیرد.

جلوی سقوط آبشاری کاهش جمعیت با اجرایی شدن قانون مذکور گرفته شد

محمدبیگی با اشاره به کاهش ۱۷۰ هزاری موالید در سال ۹۹، یادآور شد: از آبان سال ۱۴۰۰ تا سال جاری که قانون جوانی جمعیت به مرحله عملیاتی شدن رسید از کاهش ۱۷۰ هزار موالید به ۱۷ هزار رسیدیم؛ به بیانی جلوی سقوط آبشاری کاهش جمعیت با اجرایی شدن قانون مذکور گرفته شد.

نماینده مردم در مجلس دوازدهم با اشاره به نشستی که با وزیر بهداشت در دولت چهاردهم در راستای افزایش جمعیت برگزار شد، اظهار داشت: دکتر ظفرقندی در این جلسه با تاکید بر اینکه برای اجرای قانون در کنار اعتبارات مالی نیازمند فرهنگ سازی ویژه و حضور دستگاه‌های مختلف هستیم، تا بتوانیم به پیش بینی در نظر گرفته شده دست پیدا کنیم.

به کارگیری کامل بهورزان برای افزایش جمعیت در نظر گرفته شود

رئیس فراکسیون زنان و خانواده در مجلس دوازدهم با تاکید بر اینکه ستاد ملی جمعیت باید تقویت شود، اظهار داشت: باید اعتبارات اختصاص داده شده در بودجه سالانه برای این مهم صرف هزینه‌های افزایش جمعیت کشور شود؛ در کنار آن باید موضوعاتی همچون زایمان طبیعی، ارتقاء سلامت مادر و کودک، به کارگیری کامل بهورزان به ویژه بهورزان فعال روستایی مورد توجه قرار بگیرد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان با تاکید بر اینکه رصد وضعیت اجرای قانون یکی از اقدامات مهم در تحقق قانون جوانی جمعیت محسوب می‌شود، یادآور شد: در دوره‌ای از زمان لازم بود که مسائل امنیتی و دفاعی کشور را به عموم جامعه آموزش دهیم، امروز نیاز است که بهورزان، پرستاران، ماماها و مراقبان سلامت تربیت کنیم تا مانع از سقوط آزاد ایران در پرتگاه کاهش جمعیت شوند.

بسته حمایتی مبارزه با سقط جنین را از وزیر بهداشت دولت چهاردهم خواستاریم

نائب رئیس اول کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بسته حمایتی مبارزه با سقط جنین را از وزیر بهداشت خواستار شده‌ایم، اظهار داشت: روزانه بین ۱۸۰۰ تا ۲ هزار سقط جنین در کشور داریم اگر ۴۰ هزار قتل عام مظلومانه در غزه را تاکنون در نظر بگیریم این اعداد و ارقام معادل از بین رفتن کودکان به دنیا نیامده در کشور طی ۲۰ روز ایران است که رقم قابل توجهی می‌شود. متاسفانه در سایه سکوت اعتراضی به آن به صورت جدی صورت نگرفته است؛ سقط جنین که در کشور رخ می‌دهد چندین برابر فاجعه غزه است و کسی به این مسئله توجه جدی ندارند؛ در جلسه‌ای که با وزیر بهداشت و درمان دولت چهاردهم داشتیم مقرر شد به مسئله سقط جنین‌های غیرقانونی ورود و بسته‌ای برای حمایت از مبارزه با سقط جنین ارائه کنند.

نماینده مردم قزوین، ابیک و البرز با بیان اینکه مسئله سقط جنین باید در موضوع رصدهای اجرای قانون جوانی جمعیت به صورت جدی مورد توجه قرار بگیرد، یادآور شد: در استان قزوین باید سالانه حدود یک و نیم میلیون تولد داشته باشیم اما در حال حاضر این میزان به یک میلیون رسیده است؛ کاهش نیم میلیونی جمعیت را می‌توان در بخش‌هایی از سقط جنین پیدا کرد، بخش مهمی از ولادت‌ها در استان قزوین قربانی سقط جنین می‌شوند.

محمدبیگی با بیان اینکه بیش از نیمی از خانواده‌هایی که مایل به سقط جنین بودند تنها با یادآوری آیاتی از قرآن در نکوهش سقط از این عمل منصرف شده‌اند، یادآور شد: خانواده‌های ایرانی باورها و اعتقاداتی دارند که به آنها پایبند هستند، سقط جنین از مهمترین موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار بگیرد چرا که عاملی مهم در کاهش جمعیت کشور محسوب می‌شود.

کارانه زایمان و بارداری باید پرداخت شود 

رئیس فراکسیون زنان و خانواده در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کارانه زایمان و بارداری باید به نوعی پرداخت شود، اظهار داشت: در دهه ۷۰ و ۸۰ در زمینه کاهش جمعیت و انصراف از فرزندآوری در سیستم بهداشتی کشور مشوق هایی در نظر گرفته می‌شد، لذا از وزارت بهداشت درخواست کرده‌ایم همان کارانه را که در ازای کاهش جمعیت داشته به افزایش جمعیت اختصاص داده و به بهورزان، پرستاران و پزشکان پرداخت کنند و همچنین تعیین بسته‌های بیمه‌ای و حقوقی مبارزه با انواع بیماری‌ها از جمله سرطان، تقویت ذخیره بند ناف و درمان ناباروری و…. در نظر گرفته شود تا شاهد نرخ مطلوب جمعیت کشور باشیم.

 تصادفات جاده ای عامل مهمی بر کاهش جمعیت کشور

نماینده مردم در مجلس دوازدهم با اشاره به ماده ۶۵ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، اظهار داشت: در این قانون مسائل پدافند عامل موضوعات زیست محیطی عوامل تغذیه‌ای باید بصورت ویژه دیده شوند، در ایران سالانه حدود ۲۲ هزار نفر سوانح ترافیکی و جاده‌ای دیده می‌شود، که گاها منجر به مرگ و میر و یا معلولیت‌ها است که در سایه بی‌توجهی‌ها به کاهش جمعیت، این مسئله نیز نادیده گرفته شده است.

نایب رئیس اول کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس دوازدهم با بیان اینکه سالانه ۶۸ هزار مرگ و میر در سایه مصرف دخانیات در کشور رخ می‌دهد، خاطرنشان کرد: تمام دستگاه‌ها و حتی علما باید برای نجات جمعیت ایران پای کار بیایند، متاسفانه امروز کاهش سن اعتیاد در کشور را در بین دختران و پسران این سرزمین شاهد هستیم که این مسئله در سایه فرهنگ سازی بیش از موضوعات دیگر شدت گرفته است.

محمدبیگی گفت: کاهش زایمان‌ها در سن ۲۵ تا ۴۰ سالگی مادران در کشور رخ داده است، با تلاش‌های صورت گرفته در ۱۵ استان کشور شاهد رشد مثبت نرخ باروری بودیم که قزوین نیز جزو این ۱۵ استان است، الگوی فرزندآوری طی ۴ سال گذشته با اجرای قانون جوانی جمعیت تغییر یافته و رشد ۵۱ درصدی در افزایش فرزند سوم، چهارم و پنجم را شاهد بودیم./

 

پایان پیام

  • کد خبر : 383218
محبوبه اشرفی پیمان
خبرنگار

محبوبه اشرفی پیمان

آخرین اخبار