خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/06/22 - 12:55
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه
سرویس : فرهنگی
گزارش خانه ملت از نشست صمیمی رئیس مجلس و سینماگران در روز سینما؛

درد دل های اهالی سینما با قالیباف؛ از مقایسه توان موشکی با سینما تا انتقاد از صداوسیما و فرایند نظارت بر شبکه خانگی

جمعی از اعضای هیئت مدیره خانه سینما، رؤسای انجمن‌های صنفی و تعدادی از سینماگران در دیدار با رئیس مجلس به طرح دغدغه‌‎های خود پرداخته و نسبت به موضوعات و مسائل مختلف در حوزه سینما انتقاداتی را مطرح و خواستار حمایت قانونی از صنوف مختلف فعال در سینما شدند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، شب گذشته (یکشنبه، 21 شهریورماه) همزمان با روز ملی سینما،  جمعی از اعضای هیئت مدیره خانه سینما و رؤسای انجمن‌های صنفی مختلف این حوزه و تعدادی از سینماگران با دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و به بیان دغدغه‌ها و مطالبات خود پرداختند.



 



مدیرعامل خانه سینما: باید با سینما در متن تحولات جهان قرار گیریم



منوچهر شهسواری مدیرعامل خانه سینما با اشاره به ضرورت تعامل بیشتر بین سینماگران و مسئولان عنوان کرد: در همان فرصت کوتاهی که در بررسی بودجه در کمیسیون تلفیق به سینماگران در تنظیم بودجه 1400 اعطا شد بسیاری از دغدغه های اهالی هنر با مسئولان مطرح شد.



وی با بیان اینکه امروز بیش از هر زمان دیگری ما به تعمیق در حوزه فرهنگ نیازمندیم، تصریح کرد: اگر با عمیق شدن به مسائل فرهنگی بتوانیم حرف خود را بیان کنیم در متن تحولات جهان قرار خواهیم گرفت.



مدیرعامل خانه سینما با یادآوری اینکه سنت کشور ما در حاشیه قرار گرفتن نیست، تاکید کرد: باید موانع از سر راه اعتلای فرهنگ برداشته شود و ما سینماگران امروز اینجا هستیم تا به بیان مسائل و مشکلات خود بپردازیم و بتوانیم راهکاری برای رفع این موانع از جمله موانع موجود در حوزه کسب وکار، رعایت حقوق مؤلفان، بیمه هنرمندان و مالیات سخن بگوییم.



 



رئیس هیات مدیره خانه هنرمندان: اختلاف طبقاتی در جامعه ریشه در فرهنگ دارد 


 محمد علی نجفی رئیس هیات مدیره خانه هنرمندان این جلسه را در روز ملی سینما مبارک دانست و گفت: فرهنگ همواره قربانی سیاست بوده است، تصور می کردیم اختلاف طبقاتی موجود در جامعه ریشه در اقتصاد دارد اما دریافتیم که این اختلافات ریشه فرهنگی دارد نه اقتصادی.



وی تصریح کرد: بودجه ای که برای امور فرهنگی کشور در نظر گرفته شده در قیاس با سایر حوزه ها بسیار ناچیز است و ما نباید امروز نسبت به فرهنگ بی تفاوت باشیم.



رئیس هیات مدیره خانه سینما با تاکید بر اینکه سینما باید به عنوان یک هنر صنعت شناخته شود، عنوان کرد: اگر می خواهیم انتفاعات در حوزه های اقتصادی و اجتماعی را در سینما داشته باشیم باید به این پدیده به عنوان یک هنر صنعت نگاه کنیم.



 



انتقاد موسوی تهیه کننده سینما از واگذاری نظارت بر نمایش خانگی به صداوسیما 



غلامرضا موسوی تهیه کننده سینما نیز با بیان اینکه انتظار داریم برای بهبود زیرساخت های سینما وام های کم بهره در اختیار سینماگران قرار گیرد، گفت: سیاست و سیاست زدگی به سینما آسیب زده است.



وی با انتقاد از اینکه نظارت بر VOD ها و شبکه نمایش خانگی به ساترا واگذار شده، عنوان کرد: متولی نمایش خانگی وزارت ارشاد است و این مسئله نباید به رقیب نمایش خانگی یعنی تلویزیون واگذار شود.



موسوی با بیان اینکه رقیب نباید بر رقیب خود نظارت داشته باشد و این مسئله اصلا شدنی نیست، گفت: به عنوان تهیه کننده خط قرمزهای سینما را به خوبی می شناسیم اما در نمایش خانگی نمی دانیم با چه ناظری طرف هستیم و در واقع هرکس زورش می رسد ما را به سانسور مجبور می کند.



 



صادقی عضو هیات مدیره خانه سینما: سرمایه‌گذاری در حوزه انیمیشن و سینما ضرورت دارد



روانبخش صادقی یک عضو هیات مدیره خانه سینما با مقایسه آمار سرمایه گذاری سایر کشورهای پیشرفته به ویژه ژاپن در حوزه سینما و انیمیشن با کشورمان، گفت: سرمایه گذاری ایران در سینما و انیمیشن بسیار ناچیز است و ما انتظار توجه بیشتری از مسئولین داریم.



وی با بیان اینکه باید به سینما نگاه اقتصادی نیز داشته باشیم، تاکید کرد: درآمد ژاپن از تولیدات انیمیشنی خود چیزی معادل درآمد نفتی کشور ایران است.



 



اسعدیان: تعریف درستی از حرفه ما در اخذ مالیات وجود ندارد



همایون اسعدیان تهیه کننده و کارگردان سینما با بیان اینکه متاسفانه تعریف درستی در حوزه مالیات از حرفه ما وجود ندارد، گفت: متاسفانه برخی مسئولین و حتی مردم سینما را فقط با سلبریتی های پردرآمد می شناسند در حالی که انبوهی از سینماگران زحمتکش درآمدی کمتر از درآمد نرم جامعه دارند.



وی با بیان اینکه قطعا تعطیلی پلتفورم های پربیننده، بیننده ای را به صدا و سیما اضافه نمی کند، گفت: اگر چنین مسئله دنبال شود، تمام مخاطبان این حوزه به شبکه های ماهواره ای مراجعه خواهند کرد.



 



ده نمکی: می خواهیم با «خالیبود» به جنگ هالیوود برویم



مسعود ده نمکی کارگردان سینما با بیان اینکه همواره مطالبات از سینما یک طرفه بوده است، افزود: باید نگاه کرد که در طول دوران پس از انقلاب ما برای انقلاب چه کرده ایم که انتظار داریم مطالبات دست بالای ما را پاسخگو باشد. در واقع می خواهیم با «خالیبود» به جنگ هالیوود برویم.



وی با بیان اینکه سینماگران سرمایه های این کشور محسوب می شوند، خواستار تشکیل شورای عالی سینما شد و گفت: اگر مصوبات این شورا به منزله مصوبات هیات دولت باشد و فقط نیاز به تائید رئیس جمهور داشته باشد می توانیم امیدوار باشیم بسیاری از معضلات سینما حل شود.



این کارگردان سینما اضافه کرد: انتظار داریم کمیسیون فرهنگی توجه بیشتری به دغدغه سینماگران داشته باشد و جلسات پی در پی با اهالی فرهنگ و هنر برگزار شود تا به یک فهم مشترک نسبت به حل مسائل دست یابیم.



 



علی سرتیپی: سینما در دوران کرونا با ضررهای جبران ناپذیری مواجه شد



علی سرتیپی تهیه کننده سینما با بیان اینکه در دوران کرونا ضرر و زیان بسیاری به سینماگران وارد شد که تنها بخش کوچکی از آن توسط نهادهای حاکمیتی جبران خسارت شد، گفت: بسیاری از پردیس های سینمایی اگر دولتی نبودند در طول این دوران با تعطیلی مواجه می شدند برای مثال ما در مجموعه کوروش در طول ابتدای شیوع کرونا تا به امروز 6 میلیارد تومان ضرر کردیم که فقط 300 میلیون تومان وام بلاعوض از وزارت ارشاد دریافت کردیم.



 



فاروقی: سرزمین بدون سند دچار انکار می شود



رامین حیدری فاروقی مستندساز با تاکید بر اینکه سرزمین بدون سند دچار انکار می شود، خواستار توجه و حمایت بیشتر مسئولین از سینما به ویژه مستندسازان شد چراکه سینما به ویژه سینمای مستند تاریخ و اسناد این کشور در آینده خواهند بود.



این مستندساز تصریح کرد: مستندسازان بسیاری از بحران های ایجاد شده در کشور را پیش از آنکه به وقوع بپیوندد پیش بینی کرده اند اما کمتر به آن ها توجه شده دلیل این مسئله این است که ما همواره از سند ترسیده ایم.



 



باشه آهنگر: سینماگران با بی مهری‌های بسیاری مواجه شدند



محمدعلی باشه آهنگر کارگردان سینما با بیان اینکه تمام کشورهای اطراف آرزوی داشتن سینماگرانی همچون سینماگران ایرانی را دارند، اظهار کرد: با وجود استعدادهای فراوانی که در کشور وجود دارد اما سینماگران با بی مهری مواجه اند به طوری که برخی از آن ها با وجود طرح های بسیار 5 سال بیکاری را تحمل می کنند.



وی با تاکید بر اینکه امروز حفظ فرهنگ و زبان فارسی بیش از هر چیز دیگری اهمیت دارد، افزود: ما باید با فیلم سازی عمق استراتژیک خود را در کشورهای منطقه گسترش دهیم.



 



رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دستیاران کارگردان: تکنسین‌های ایرانی در منطقه زبان زد هستند



دانش اقباشاوی رئیس هیات مدیره انجمن صنفی برنامه ریزان و دستیاران کارگردان سینما با بیان اینکه تکنسین های ما در منطقه و خاورمیانه زبانزد هستند، خواستار توجه مسئولان به عوامل پشت دوربین شد و گفت: این عزیزان امروز در شرایط کرونایی مشکلات بسیاری را متحمل می شوند.



وی خواستار وضع قوانین حمایتی برای هنرمندان و در نظر گرفتن بیمه بازنشستگی برای آنان شد.



 



مهدی سجاده چی: باید به سینما و صنعت دفاعی در کنار هم افتخار کنیم



مهدی سجاده چی به عنوان رئیس کانون فیلمنامه نویسان با بیان اینکه ما ایرانیان امروز میتوانیم به دو حوزه دفاعی و هنر و سینما افتخار کنیم، گفت: البته شباهت‌هایی بین این دو حوزه وجود دارد و هردو از کیان کشور دفاع می‌کند.



وی با یادآوری حضور دکتر قالیباف در سمت فرماندهی نیروی نیروی انتظامی، گفت: در همان دوران به کارگیری چند اقدام ساده شرایط را برای سینماگران متحول کردید و شما می‌توانید حامی سینماگران با وجود مشاورانی همچون آقای سید محمود رضوی باشید.



 



عسگرپور: به دلیل رشد VODها سینما به معنای نمایش پرده‌ای آن با تهدید مواجه شد



محمدمهدی عسگرپور کارگردان سینما و دیگر عضو خانه سینما با بیان اینکه نگرانی‌های زیادی در حوزه سینما داریم، گفت: به دلیل رشد VODها سینما به معنای نمایش پرده‌ای آن با تهدید مواجه شد و  شیوع کرونا این مسئله ضریب چند برابر پیدا کرد.



وی با اشاره به اینکه باید در حوزه‌ VODها تقویت شویم و مسیری که در سینمای روز دنیا طی می‌شود، حرکت کنیم، تصریح کرد: در برابر این پدیده ما فقط با ممیزی نسبت به این تکنولوژی جدید برخورد کردیم که این روش غلط است. /



پایان پیام



 

  • کد خبر : 327029
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار