خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/08/21 - 14:43
  • زمان مطالعه : 13 دقیقه
سرویس : فرهنگی
نادری و دهنوی در جلسه پرسش و پاسخ دانشجویی دانشگاه تهران مطرح کردند:

دانشگاه را باید به فضای گفت و گو برگردانیم/خطر مهلک برای وضع فعلی کشور دو قطبی کردن جامعه و افزایش شکاف است

دو عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با حضور در تالار فردوسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران به پرسش‌های دانشجویان پیرامون وقایع اخیر و سایر مطالباتی که در حوزه‌های مختلف داشتند، پاسخ دادند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، احمد نادری و سیدمحسن دهنوی دو عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی امروز (شنبه 21 آبان ماه) با حضور در تالار فردوسی دانشکده  ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران که به همت بسیج دانشجویی، انجمن اسلامی دانشجویان مستقل و جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران برگزار شده بود به پرسش‌های دانشجویان پیرامون وقایع اخیر و سایر مطالباتی که در حوزه‌های مختلف داشتند، پاسخ دادند.



خطر مهلک برای وضع فعلی کشور دو قطبی کردن جامعه و افزایش شکاف است



سید محسن دهنوی در ابتدای این نشست گفت: ۲۰ سال در دانشگاه و فعالیت دانشجویی حضور داشتم؛ هیچ گاه وضعیت این گونه نبود که امکان گفت‌و گو و تبادل نظر کم شود. شاید در بیرون از دانشگاه فضا تند بود اما همیشه فضای گفت ‌و گو در دانشگاه ولو با وجود درگیری در حد دانشجویی وجود داشت.



 عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما و شما مسئول ترمیم وضعیت فعلی هستیم، ادامه داد: اکنون عده ای سعی می کنند دانشگاه را از فضای گفت و گو و تبادل نظر خارج کرده و فضای دانشگاه را رادیکال و تند کنند. با این وضعیت ممکن است فضا امنیتی شده و امکان گفت و گو وجود نداشته باشد، لذا باید این چرخه در نقطه ای تمام شود.



نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم تاکید کرد: باید چرخه گفت و گو نکردن تمام شود، چون ادامه این وضعیت باعث رادیکال شدن فضا و خارج شدن فرصت گفت و گو است؛ دانشگاه را به فضای گفت و گو برگردانیم که همیشه چنین فضایی در آن وجود داشته است. فراموش نکنیم که برخی به دنبال دور کردن فضای دانشگاه از گفت و گو و کشاندن آن به خیابان هستند که این رویکرد، دانشگاه را از کارکرد خود دور می‌کند.



دهنوی ادامه داد: یکی از مهمترین اتفاقات این است که بدخواهان ایران به دنبال دامن زدن بر شکاف اجتماعی بین مردم بوده و می‌خواهند گسل اجتماعی را عمیق‌تر کرده و آن را تبدیل به شکاف غیرقابل جبران کنند. ما باید با گفت و گو به این موضوع بپردازیم که هیچ کسی از عمیق شدن این شکاف سود نمی برد.



وی همچنین با اشاره به حضورش در دانشگاه شریف گفت:  تعدادی از دانشجویان شریف با انتقاد از وضعیت کشور صحبت از مهاجرت می کردند؛ اگر قرار بر تغییر این وضعیت باشد ما و شما باید آن را تغییر دهیم؛ باید کنار هم گفت و گو کرده و برای تغییر وضع تلاش کنیم. خطر مهلک برای وضع فعلی کشور دو قطبی کردن جامعه و افزایش شکاف است.



دانشگاه محل فرهنگ نخبگانی است 



احمد نادری نماینده مردم تهران و عضو هیات رییسه مجلس هم در این نشست مطرح کرد: آن چه اکنون اتفاق افتاده، یک جنبش اجتماعی است پس تا مولفه های این جنبش را نشناسیم، نمی توانیم آن را به درستی تحلیل کرده و به یک سیاستگذاری برسیم پس قبل از هر چیزی به شناختن این جنبش نیاز داریم.



عضو هیات رئیسه مجلس یازدهم با بیان اینکه باید به روندهای کلان اعتراضی نگاه کرد: اولین اعتراض برای سال ۷۸ بود که البته که قبل از آن اعتراضاتی وجود داشت. سپس اعتراضات در سال‌های ۸۸، ۹۶ و ۹۸ رخ داد و بعد از آن هم یکسری مباحث منطقه ای همچون آب را داشتیم؛ اعتراضات ۷۸ و ۸۸ سیاسی، ۹۶ و ۹۸ اقتصادی و اکنون دارای جنس فرهنگی است. پس جنس اعتراضات فرق کرده و اکنون با شعار «زن، زندگی، آزادی» بروز پیدا کرده است.



نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم با بیان اینکه جنبش اخیر پایه اقتصادی دارد، گفت:  جنبش اخیر فرهنگی است اما پایه اقتصادی دارد؛ اتفاقاتی که در دهه اخیر در کشور افتاد جامعه را به سمتی برد که یکسری ناآرامی و اعتراضات را رقم زد؛  دهه ۷۰ با روی کار آمدن دولت هاشمی رفسنجانی شاهد انحراف در انقلاب اسلامی و یک شیفت ارزشی مبتنی بر نئولیبرال بودیم و بعد در دولت روحانی همان ادامه پیدا کرد. نتیجه آن اتفاقات این بود که اعتراضات به شکل جدید خودش را نشان داد.



نادری گفت: باید با گفت و گو نقاط ضعف را بررسی کرده و به فضای نخبگانی برگردیم؛ دانشگاه محل فرهنگ نخبگانی است.



این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در ادامه در پاسخ به سوالات دانشجویان گفت: در صحبت های یکی از دانشجویان به موضوع دهه هشتادی‌ها اشاره شد؛ این نکته کلیدی و به تعبیری نقطه حرکت برای فهم کنشگران کف میدان است.



نادری ادامه داد: کنشگران این روزها، نسل اواخر دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ هستند که اعتراضاتی دارند. واقعیت این است که سیاستمداران، کنشگران کف میدان را نشناخته و یا کمتر شناخته اند. باید قابلیت دیالوگ با آنها را مطرح کنیم.



عضو هیات رئیسه مجلس یازدهم با بیان اینکه نسل دهه ۸۰ ویژگی هایی دارد، گفت: نسل دهه هشتاد در درون مناسبات دیجیتال به دنیا آمده و بزرگ شده و نسلی متفاوت است.



وضعیت دانشجویان بازداشت شده را حتماً پی‌گیری می‌کنیم



دهنوی در تشریح نحوه پیگیری وضعیت دانشجویان بازداشت شده و ممنوع‌الورودها که از جمله مطالبات برخی از دانشجویان حاضر بود، اظهار کرد: ما به عنوان نماینده وظیفه دفاع از حقوق مردم داریم از حقوق مردم دفاع، صیانت و پیگیری کنیم؛ از آقای نادری به عنوان عضو هیات علمی دانشگاه تهران می خواهم که کمیته ای در مجلس برای پیگیری وضعیت این دانشجویان تشکیل شود و من هم در کنار ایشان تلاش می کنم. در قالب این کمیته جلسه‌ای با ریاست و هیات رییسه دانشگاه تهران تشکیل می دهیم.



وی افزود: ما در مورد دانشگاه شریف نیز همین کار را کردیم، بعد از بازدید و گفت‌وگو با دانشجویان دانشگاه شریف، با آقایان سیدنظام الدین موسوی و احمد امیرآبادی فراهانی 2 عضو هیات رئیسه مجلس، در حال  پیگیری وضعیت چند دانشجویان بازداشتی هستیم.



این عضو هیات رئیسه مجلس مجددا تاکید کرد: اگر دانشجویی به صرف اظهار نظر در فضای حقیقی و مجازی بازداشت و یا ممنوع الورود شده، به شما قول می دهم این موضوع را پیگیری کنیم تا مساله آن دانشجو حل شود. نظام جمهوری اسلامی اعتقاد دارد اگر در فضای دانشگاه، یک دانشجو حرفی زده باشد، نباید به خاطر آن حرف با وی برخورد شود. اما اگر کسی بیرون از دانشگاه عملی انجام داده، آن موضوع متفاوت است؛ مثل اینکه من نماینده تا وقتی به وظایف نمایندگی‌ام عمل کنم مصونیت دارم، اما اگر با ماشینم تصادف کنم باید با من هم مثل بقیه برخورد شود.



اگر بی دلیل کسی ممنوع‌الورود شده نام او را بدهید تا بررسی کنیم



وی ادامه داد: دانشجو تا وقتی که در حال اظهار نظر است، حق آزادی بیان دارد اما اگر در خیابان کار دیگری کند، نباید برایش مصونیت قائل شد؛ قول پیگیری می‌دهم. آقای نادری به عنوان نماینده مجلسی که عضو هیات علمی دانشگاه تهران است هم این موضوع را پیگیری می‌کند و گزارش آن را به دانشگاهیان ارائه می‌کند. راجع به ممنوع الورودی ها مسئولان دانشگاه به ما، شما و افکار عمومی باید توضیح بدهند. البته این نکته را هم فراموش نکنید که ممکن است دانشگاه برای رعایت نظم اقداماتی انجام دهد مثل اینکه دانشجویی اجازه تشکیل کلاس را نداده و یا باعث بی نظمی شده است. دانشگاه به او می‌گوید چند روزی اجازه ورود ندارد تا حداقل تنبیهی شده باشد. پس انتظار نداشته باشید دانشگاه کارهای حداقلی را انجام ندهد. باز هم می‌گویم اگر بی دلیل کسی ممنوع‌الورود شده نام او را بدهید تا بررسی کنیم.



عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در پاسخ به سوالات مطرح شده پیرامون جنگ شناختی که رسانه های بیگانه ایجاد کرده‌اند، گفت: ما در فضایی قرار داریم که جنگ شناختی است دشمنان با توانایی و امکاناتی که دارند با تکیه بر فضای مجازی ذهنیت و تصور غلطی را برای جوانان ما ایجاد کرده‌اند.



وی در واکنش به اعتراض یکی از دانشجویان پیرامون پیگیری یکطرفه مطالبات دانشجویان معترض و بی‌توجهی به حقوق دانشجویان انقلابی، تصریح کرد: ما در موضع نماینده مردم هستیم، هم بچه‌های انقلابی هم بچه‌هایی که جور دیگری فکر می‌کنند برای ما فرقی ندارند؛ این وظیفه ما براساس قانون اساسی است. اگر شما هم اعتراض و‌ شکایتی هم داشته باشید ما پیگیری می‌کنیم. ضمن اینکه به مشکلات دانشجویان معترض نیز رسیدگی می‌کنیم این موضوع به معنی بی‌توجهی به مطالبات شما یا جایزه به آن‌ها نیست، ما این را از رهبری معظم انقلاب آموخته‌ایم که وقتی در سال ۸۸ گروهی نسبت به انتخابات اعتراض کردند، ایشان جلسه گذاشتند و رسیدگی کردند و همه حرف‌های آن‌ها را شنیدند.



دهنوی با اشاره به اینکه سربازی و شرکت‌های دانش‌بنیان از جمله موضوعاتی بوده است که در این دوره از مجلس به طور جدی پیگیری کرده است، عنوان کرد: سربازی امروز یک موضوع و دغدغه برای ۱۵ میلیون نفر است کما اینکه الان ۳ میلیون غایب و یک میلیون در آستانه اعزام داریم و این عدد را در تعداد اعضای خانواده ضرب کنیم به عدد ۱۵ میلیون میرسیم، تازه این با فرض خانواده‌های کم‌جمعیت‌ است من حتی معتقدم این عدد تا ۲۵ میلیون هم می‌رسد. 



وی افزود: در مواجهه با قانون سربازی تلاش کردیم تا حقوق سربازان را از متوسط ۳۰۰ هزار تومان به ۵ میلیون تومان برسانیم. بنابراین معتقدم برای اصلاح سربازی با سروصدا و کمپین و زیر سوال بردن دستگاه‌های حاکمیتی هیچ اتفاقی رخ نمی‌دهد.



دهنوی گفت: ما برای اصلاح فرآیند سربازی پیشنهاداتی را ارائه کردیم و ده‌ها جلسه رفتیم و پیگیری کردیم و معتقدم که اگر بنا بر حل مسأله است روش مذاکره و تعامل بین دستگاه‌ها است.



مجلس یکی از شفاف ترین نهادهای کشور است



نادری عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در مورد تشکیل کمیته‌ای در دانشگاه تهران برای پیگیری وضعیت دانشجویان بازداشتی و ممنوع‌الورودهای این دانشگاه، تاکید کرد: من در سال‌های ۹۶ و ۹۸ هم درباره وضعیت دانشجویان بازداشتی تلاش‌هایی را انجام دادم. استقبال می‌کنم که کمیته‌ای در دانشگاه تهران تشکیل شود. 



وی در مورد مطالبه یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه باید جایی برای بیان اعتراضات وجود داشته باشد، بیان کرد: در سال ۱۳۹۸ بحث نهاد اعتراضی را مطرح کردم معتقدم که در جمهوری اسلامی ایران خلأ وجود نهاد اعتراضی دیده می‌شود باید این موضوع را پیگیری کنیم تا صف بین معترض و اغتشاشگر جدا شود. شاید بیش از ۱۰۰ تجمع اعتراضی مقابل مجلس شورای اسلامی تشکیل شد که نمایندگان بین معترضان حضور پیدا کرده و موضوع را پیگیری کردند. تجربه مجلس شورای اسلامی موفق بوده و می‌توان از آن استفاده کرد. 



نادری درباره پیگیری موضوع شفافیت در مجلس شورای اسلامی گفت: از ابتدای مجلس یازدهم پیگیر موضوع شفافیت بودیم طرح شفافیت را تسهیل کردیم منتهی با ایراد شورای نگهبان مواجه شد ما بر دو ماده اصرار کرده و آن موضوع به مجمع تشخیص ارجاع شد. 



وی با بیان این‌که مجلس شورای اسلامی در رابطه با موضوع شفافیت آراء که از جمله مطالبات دانشجویان حاضر بود، خاطرنشان کرد: در حال حاضر مجلس یکی از شفاف ترین نهادهای کشور است که از  ابتدای شروع جلسات علنی مردم می‌توانند مذاکرات را از رادیو بشنوند در مورد شفاف شدن آرا هم ما تصویب کردیم که جز برخی موارد استثنایی، آرا شفاف شود البته که این طرح دیگر از مجلس خارج شده و به مجمع تشخیص رفته است، مساله آن است که چرا مجلس شورای اسلامی شفاف باشد؟ دولت و قوه قضاییه هم باید شفاف باشند.



این نماینده مردم در مجلس یازدهم، در مورد موضوع ضعف اطلاع رسانی در شرایط کنونی که یکی از دانشجویان به آن اشاره کرد، افزود: نظام لیبرال فرا واقعیتی ساخته و جنگ شناختی ایجاد کرده است ضمن اینکه صدا و سیما هم باید به سمتی حرکت کند که به شناخت دقیقی برسد.



این عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی درباره بحث فیلترینگ گفت: ما در مجلس شورای اسلامی به ریاست آقای قالیباف رئیس مجلس پیگیر هستیم که فیلترینگ برداشته شود آقای قالیباف به نمایندگی مجلس پیگیر رفع فیلتر اینستاگرام و واتساپ است و بحث‌های جدی مطرح شده که باید فیلترینگ برداشته شود چرا که سیاست فیلترینگ به این شکل جواب نمی دهد و باید این سیاست تغییر پیدا کند. 



نماینده تهران درباره این‌که چرا وزیر ورزش استیضاح نمی‌شود، گفت: کمتر از دو هفته به برگزاری جام جهانی باقی مانده است بنابراین استیضاح به صلاح نیست هرچند ما نیز انتقاداتی را به عملکرد وی وارد می دانیم اما باید مصلحت بزرگتر را دید البته استیضاح‌های دیگری هم ثبت شده که این به معنای وجود نارضایتی است لذا باید اول به این پرسش پاسخ داد که آیا اکنون استیضاح به صلاح کشور است؟ معتقدم استیضاح زیر ورزش به صلاح نیست. 



وی همچنین درباره این‌که برخورد قاطع با ترک فعل‌ها نمی‌شود گفت: ما هم معتقدیم که این کار باید صورت گیرد اما باید در روال تجدیدنظر شود و برخوردهای قاطع باید ریشه ای باشد.



عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در رابطه با این مطالبه دانشجویان حاضر که باید اصل 27 قانون اساسی مورد توجه قرار گیرد، افزود: قطعاً اصل 27 قانون اساسی به طور جدی پیگیری می‌شود ضمن اینکه رئیس جمهور هم بر اهمیت آن اشاره کرد بنابراین باید به سمت شناخته شدن پیش برویم و امیدواریم با پیگیری‌های صورت گرفته به سمت تحقق آن برویم.



وی در پاسخ به پرسش یکی از دانشجویان مبنی بر آن که آیا شما نمایندگان به فقرا سرکشی کرده و وضعیت آنها را پیگیری می‌کنید، یادآور شد: ما سعی کردیم به سهم خود در بین فقرا باشیم از سوی دیگر برای رفع مشکلات مردم پیگیری موضوعاتی مانند هفت‌تپه که بیش از دو میلیارد دلار را برگرداند بوده ایم.



این نماینده مردم در مجلس یازدهم در پاسخ به پرسش دانشجوی آمریکایی که در دانشگاه تهران در رشته‌ ایران‌شناسی تحصیل می‌کند در خصوص اینکه تعریف شما از نخبه چیست، افزود: در مورد تعریف نخبه در علوم اجتماعی بحث مفصلی پیرامون این موضوع وجود دارد اما تحلیل کلی از نظر جامعه شناختی تأکید می‌کند که نخبگان قشری برگزیده از افراد جامعه هستند که از نظر قابلیت و توانایی برتر از سایر گروه‌ها هستند و از نظر منزلت اجتماعی در رأس قرار دارند که به تعبیر ما، دانشگاهیان در این زمره قرار می‌گیرند.



اما نکته قابل تأمل در این نشست بخشی از صحبت‌های مارس پرادو دانشجوی آمریکایی بود که در دانشگاه تهران در رشته ایران‌شناسی تحصیل می‌کند. وی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: یکی از سوالاتی که دارم در خصوص نوع پوشش‌ها در فضاهای اسلامی است که اغلب نامناسب است و این در حالی است که ما در آمریکا نیز خط قرمزهایی در این زمینه داریم.



وی در ادامه از نمایندگان مجلس خواست تا تعریف مشخصی از جامعه نخبگان ارائه دهند./



پایان پیام

  • کد خبر : 351884
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار