خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/10/26 - 10:01
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : فرهنگی
وحیدی:

دانشگاه‌ها به جای مقاله محوری باید مسئله یابی کنند

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی گفت: دانشگاه‌ها باید از تولید کمیت مقالات عبور کنند و به مرحله کیفی سازی آنها برسند یعنی مقالات؛ گره‌ها و مشکلات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی کشور را بگشایند.

محمد وحیدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد پژوهش محوری بودن دانشگاه‌ها در حل مشکلات کشور گفت: دانشگاه‌ها بر پایه چهار نسل به شرح آموزش محور، پژوهش محور، مهارت محور و زندگی محور شکل گرفته‌اند. در حال حاضر دانشگاه‌های کشور در مرحله سوم و چهارم در حال گردش هستند، اما آنچه که باید به واسطه سرمایه انسانی تحصیلکرده برای کشور اتفاق بیافتد، باید به حل مشکلات ختم شود.



نماینده مردم بجنورد، مانه، سملقان، جاجرم، گرمه، راز و جرگلان در مجلس شورای اسلامی افزود: نخبگان دانشجویی که خوشبختانه تعداد آنها در کشور کم نیست، باید به سمت حل مشکلات کشور در تمام مقاطع اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و حتی سیاسی کشور پیش روند. اما آنچه که در این میان جای انتقاد دارد؛ مقالات دانشجویی است که کمتر به سمت علمیاتی و کاربردی بودن پیش رفته است و متاسفانه تعداد آنها در سطح بین المللی بسیار اندک است، رویکردهای جدید وزارت علوم و معاونت علمی ریاست جمهوری اتخاذ شده است مبنی بر اینکه دستگاه‌ها به سمتی پیش روند که اعتبارات پژوهشی موضوعات و پژوهش‌هایی را پشتیبانی کنند که بتوانند گره‌ای از مشکلات کشور را باز کنند.



دانشگاه‌ها خود را جزئی از مردم بدانند



نماینده مردم در مجلس یازدهم در ادامه تاکید کرد: رویکرد مقاله محوری دانشگاه‌ها باید به سمت مسئله یابی و حل مشکلات کشور پیش رود، دانشگاه‌ها خود را جزئی از مردم بدانند.



دو مسیر برای مقالات دانشجویی تعیین می‌شود



وحیدی با اشاره به عدم به کارگیری مقالات در سطح عملیاتى تاکید کرد: دو فرآیند برای مقالات دانشجویی منتخب مطرح می‌شود؛ مقالات در مسیرهای اجرایی در کشور به واسطه مجریان به کار گرفته نمی‌شوند، به نوعی به کار بردن مقالات در کشور پایین است و این موضوع به عدم بهره برداری مدیران از ظرفیت مقالات مرتبط است و ارتباطی به دانشگاه ندارد. همچنین دستگاه‌هایی که اسناد بالا دستی داشته باشند، مقالات آنها مشمول پیوست بالادستی می‌شود و می‌توانند از ظرفیت مقالات استفاده کنند.



وزارتخانه‌ها و نهادهای تخصصی‌تر توانستند از پژوهش‌های خود کاربردی تر استفاده کنند مثل وزارت نفت و صمت اما نهادها و دستگاه‌های عمومی همچون وزارت کار، وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم در تولید مقالات تولیدی ضعیف عمل می‌کنند



وی در ادامه یادآور شد: وزارتخانه‌ها و نهادهای تخصصی‌تر توانستند از پژوهش‌های خود کاربردی‌تر استفاده کنند مثل وزارت نفت و صمت اما نهادها و دستگاه‌های عمومی همچون وزارت کار، وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم در تولید مقالات تولیدی ضعیف عمل می‌کنند.



بیشتر بخوانید:





عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: مقاله محور بودن برای اینکه جایگاه علمی کشور را تقویت کند، یک اصل مهم است اما فقط مقاله محور بودن بدون به کار بردن در دراز مدت به آسیب تبدیل می‌شود، دانشگاه‌ها باید از تولید کمیت مقالات عبور کنند و به مرحله کیفی سازی آنها برسند یعنی مقالات؛ گره‌ها و مشکلات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی کشور را بگشایند./



پایان پیام



 

  • کد خبر : 335722
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار