خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/10/26 - 12:40
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : فرهنگی
تجربه قاضی‌زاده هاشمی از حضور در کنسرت ارکستر موسیقی ملی به رهبری مجید انتظامی؛

خاطرات تاریخی ایران در قالب موسیقی منشأ اثر خواهد بود/ ارکستر موسیقی ملی در شهرهای دیگر هم اجرا شود

احسان قاضی‌زاده هاشمی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شرکت در یکی اجراهای ارکستر موسیقی ملی ایران به رهبری استاد مجید انتظامی را از باب تجلیل از مقام استاد مجید انتظامی خواند که بعد از حدود 10 سال در تالار وحدت قطعات خاطره‌انگیز و حماسی را اجرا کرد.

سیداحسان قاضی‌زاده هاشمی، نماینده مردم فریمان و سرخس و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، شرکت خود در یکی اجراهای ارکستر موسیقی ملی ایران به رهبری استاد مجید انتظامی که با عنوان «همراه با خاطره‌ها» که از 15 تا 19 دی‌ماه به مدت 5 شب در تالار وحدت برگزار شد، تجلیل از مقام استاد مجید انتظامی خواند که بعد از حدود 10 سال در تالار وحدت اجرای صحنه‌ای داشت و قطعات بسیار زیبا -که برای همه ما مردم ایران خاطره‌انگیز است- را اجرا کرد.



عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ضمن تاکید بر لزوم رواج موسیقی فاخر و گسترش اجراهای اینچنینی در کشور، عنوان کرد: به نظر بنده ارکستر موسیقی ملی، مفاخر ملی‌مان و موسیقی فاخر که می‌تواند اثرگذار باشد، باید بتواند هم در تهران و هم در دیگر استان‌های کشور برای علاقه‌مندان حوزه موسیقی اجرا شود.



وی با اشاره به قطعات اجراشده در ارکستر موسیقی ملی مانند سمفونی «حماسه خرمشهر»، موسیقی فیلم‌های خاطره‌انگیز «از کرخه تا راین»، «آژانس شیشه‌ای»، «بوی پیراهن یوسف»، «ترن»، «دوئل»، «شیخ بهایی» و قطعه «زال و سیمرغ»، گفت: بعضی از این قطعات مانند سمفونی حماسه خرمشهر تداعی موسیقی حماسی کشور ما است؛ موسیقی فاخری که به اعتقاد بنده ضرورت اجرای آن به‌ویژه برای نسل‌های جوان‌تر ما بسیار بیشتر احساس می‌شود و اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی زمینه حضور ارکستر موسیقی ملی ایران را در اقصی نقاط کشور فراهم کند، جزو اقدامات و ابتکاراتی است که وزارت فرهنگ باید پی بگیرد و می‌تواند بسیار اثرگذار باشد.



قاضی‌زاده هاشمی درباره لزوم توجه به این حوزه از موسیقی در برنامه‌های توسعه و بودجه‌های سالیانه هم عنوان کرد: قطعاً هرچقدر بتوانیم به این حوزه، مخصوصاً آثار فاخر موسیقی ایران که بعضاً جنبه‌های تاریخی دارد، کمک کنیم، نتیجه و تأثیر بهتر خواهد بود. همین که ما بتوانیم بسیاری از خاطرات تاریخی و ملی کشور و ملت ایران را در قالب موسیقی معرفی کنیم؛ هم یک روند برای حضور اقشار مختلف مردم و هم منشاء اثر خواهد بود.



این نماینده مجلس گسترش اجراهای ارکستر موسیقی ملی و به طور کلی موسیقی اصیل و فاخر را در ساخت سلیقه موسیقیایی جامعه ایرانی موثر خواند و افزود: اینکه ما بتوانیم یک نگاه نو، هم در تربیت و پرورش استعداد و نسل جوان علاقه‌مندان به حوزه موسیقی-چه مقامی و پاپ- و تقویت ارکسترهای ملی کشور و حضور نسل جوان و نسل نویی در این عرصه می‌تواند منشاء اثر باشد، ایجاد کنیم و هم اینکه این‌ها بتوانند آثار خود را برای اقشار مختلف مردم اجرا کنند.



حضورم در اجرای ارکستر «همراه با خاطره‌ها» بیشتر برای تجلیل از مقام استاد انتظامی بود



قاضی‌زاده هاشمی تجلیل از مفاخر حوزه موسیقی را اقدام مهم دیگر در همین راستا خواند و تاکید کرد: شبی  که بنده در تالار وحدت حضور پیدا کردم، بیشتر از باب انجام وظیفه و تجلیل از مقام و این اقدام استاد مجید انتظامی بود که بعد از سال‌ها دوباره در تالار وحدت رهبری ارکستر موسیقی ملی ایران را برعهده گرفتند.



وی با تاکید بر اینکه بعد این هم باید این وظیفه و تجلیل را در باب مفاخر حوزه موسیقی انجام دهیم، اضافه کرد: ما چهره‌های بزرگ و مختلفی داریم که در طول تاریخ زحمات زیادی برای موسیقی کشور کشیده‌اند و تجلیل از ایشان باید به صورت توامان انجام گیرد.



عضو کمیسیون فرهنگی مجلس درباره تاثیر عدم وجود مجتمع‌های فرهنگی درخور برای اجرای این دست برنامه‌ها در سایر استان‌ها و شهرهای کشور هم عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین ضعف‌هایی که در حال حاضر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از آن رنج می‌برد، عدم پیگیری برای تکمیل پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام این حوزه است و اگر در این حوزه بتواند سهم خود را از بودجه تملک دارایی بیشتر بگیرد، شاهد وضعیت بهتری خواهیم بود.











احسان قاضی‌زاده هاشمی


 



قاضی‌زاده هاشمی اضافه کرد: خیلی پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام در حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعم از تالارهای شهر و مجتمع‌های فرهنگی و هنری در شهرستان‌ها، بعضاً تا 70 یا 80 درصد هم پیشرفت فیزیکی داشته است اما تمام نشده است و این وزارتخانه توجه بیشتری در حوزه عمرانی می‌طلبد.



وی افزود: حتی ممکن است بسیاری از این ساختمان‌های نیمه‌کاره، به دلیل طولانی شدن پروسه ساخت آن‌ها فرسوده هم شده باشد؛ بنابراین این امر هم در تعالی فرهنگ و هم در گسترش و عمومی کردن حوزه و بحث فرهنگی بسیار موثر است و باید یک عزم و اراده جدی پای کار باشد که این مجتمع‌های نیمه‌تمام، تالارهای شهر و... همه به سرانجام برسد.



عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: متاسفانه اعتبارات در زمینه تخصیص اشکال دارند و باید هم وزارتخانه و هم  سازمان برنامه و بودجه توامان پیگیری کنند تا به مرحله بهره‌برداری برسد، که این هم یک اراده جدی در درون دولت می‌طلبد و مطالبه‌گر اصلی آن باید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد./



پایان پیام



 

  • کد خبر : 374743
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار