خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/08/04 - 13:29
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : فرهنگی
منتظری مطرح کرد:

حمله واژه های بیگانه به زبان فارسی

نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: ورود واژه‌های بیگانه در زبان فارسى منجر به فراموشی بسیاری از لغات این زبان شده است.

غلامرضا منتظری در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد نابودی 24 گویش زبان فارسی گفت: زبان فارسی میراث ارزشمند ما است؛ به نوعی آیینه هویت، فرهنگ، اخلاق، ارزش‌ها و تمدن ایران کهن محسوب می‌شود. وجود گویش‌های متفاوت در زبان‌های مختلف یک افتخار ملی و سرمایه برای کشور به حساب می‌آید.



نماینده گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی افزود: به صورت طبیعی دستگاه‌های مختلفی در حفظ و نگهداری زبان فارسی نقش دارند؛ از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی تا فرهنگستان زبان و ادب فارسی در پاسداری از این میراث گرانبها تاثیر دارند. در کنار این دو نهاد؛ مدارس، صدا و سیما، تولیدات فرهنگی و هنری نقش بی‌بدلیلی در زنده نگه‌داشتن زبان فارسی و گویش‌های آن دارند.



ورود لغات بیگانه به زبان فارسی



منتظری ادامه داد: ورود واژه‌های بیگانه در زبان فارسى منجر به فراموشی بسیاری از لغات این زبان شده است. در کشورهای اروپایی کمتر از لغات بیگانه در گفت‌وگوهای روزانه استفاده مى‌شود که متاسفانه این موضوع در کشور ما به دلیل عدم نظارت‌ها و گسترش روابط اقتصادى به وفور دیده مى‌شود.



نماینده مردم در مجلس یازدهم تاکید کرد: شوراهایی در فرهنگستان زبان و ادب فارسی وجود دارد که عمده فعالیت آنها نظارت بر گویش‌های فارسى است؛ اما گویا این ماجرا با جدیت دنبال نمى‌شود.



امروزه محدود شدن زبان فارسى و رواج لغات بیگانه به آن یک تهدید بزرگ است که اگر نسبت به آن بی‌تفاوت باشیم، بی‌شک عواقبى را به دنبال خواهد داشت



نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: بیگانگی الفاظ در نامگذارى‌ها به تازگى رشد داشته است. امروزه محدود شدن زبان فارسى و رواج لغات بیگانه به آن یک تهدید بزرگ است که اگر نسبت به آن بی‌تفاوت باشیم، بی‌شک عواقبى را به دنبال خواهد داشت.



وی یادآور شد: ابعاد نظارتى، ترویج و تبلیغ زبان ادبیات فارسى از طریق رسانه ملى و تقویت آن از روش آموزش در مدارس و خانواده مى‌تواند در حفظ و نگهداری این میراث گرانبها موثر باشد.



زبان کره‌ای را جایگزین زبان فارسی نکنید



نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: در حال حاضر شاهد گرایش جوانان به آموختن و ترویج زبان کره‌اى هستیم. شاید این موضوع در ظاهر عواقبى نداشته باشد اما تهدیدى اساسى محسوب مى‌شود. باید از زبان و فرهنگ فارسى به هر طریق ممکنى حفظ و نگهدارى کنیم؛ به فرض مثال مى‌توان درساخت فیلم و سریال تلویزیونی و یا حتى سینمائى زبان و گویش‌هاى فارسى را زنده نگه‌داشت.



بیشتر بخوانید:





نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس در پایان خاطر نشان کرد: استفاده از لغات در روابط شخصى، اجتماعى ذوقى است و بیشتر بر حسب مسائل«نامى و اسمى» مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ به فرض مثال نامی خارجی در برند اقتصادى و تجارى. اما نمی‌توانیم صددرصد بگویم که مسائل اقتصادى تاثیری در افزایش واژه‌های بیگانه دارد یا خیر. موضوعات سیاسی با توجه به سیاستی که در پشت پرده آن‌ها وجود دارد، می‌تواند با اهدافی بر روی زبان تاثیر داشته باشد. هر میزان مسائل سیاسی و اقتصادی در تمام ابعاد زندگی تاثیر داشته باشند اما نباید زبان، فرهنگ و هویت ما را تحت تاثیر قرار دهند./



پایان پیام



 

  • کد خبر : 329781
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار