خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/09/13 - 10:22
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : فرهنگی
آریان پور طی پیامی تاکید کرد؛

حفاظت از آثار ناملموس میراث فرهنگی معرفی فرهنگ غنی ایران به جامعه‌‌ جهانی است

عضو هیئت رئیسه فراکسیون گردشگری، زیارت و میراث فرهنگی مجلس شورای اسلامی طی پیامی به ثبت رساندن میراث فرهنگی در فهرست آثار جهانی ظرفیت مناسبی دانست تا ضمن معرفی فرهنگ غنی ایران اسلامی به جامعه‌ی جهانی، از میراث به جا مانده از نیاکانمان محافظت نماییم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، رضا آریان پور عضو هیئت رئیسه فراکسیون گردشگری، زیارت و میراث فرهنگی مجلس شورای اسلامی طی پیامی با تبریک ثبت چهار عنصر فرهنگی ناملموس ایران در فهرست جهانی یونسکو ،گفت: به ثبت رساندن میراث فرهنگی در فهرست آثار جهانی ظرفیت مناسبی است تا ضمن معرفی فرهنگ غنی ایران اسلامی به جامعه‌ی جهانی، از میراث به جا مانده از نیاکانمان محافظت نماییم.



متن پیام به شرح ذیل است؛ 



" بسم الله الرحمن الرحیم"



میراث مادی و ملموس این سرزمین همواره متأثر از میراث معنوی آن بوده است، پس از این حیث، میراث ناملموس از اهمیت بالایی برخوردار است که با عنایت به اهمیت این حوزه‌ی فرهنگی، آنچنان که شایسته‌ است به آن پرداخته نشده است.



سنت‌ها، آداب و رسوم و ساز و کارهای اجتماعی این سرزمین که از فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی برخاسته، ریشه‌های هویتی ایرانیان است که اتصال به آن می‌تواند ضمن تمتع از تجربه‌های آزموده شده‌ی گذشته، الگوی زندگی اسلامی و ایرانی را توسعه دهد.



معرفی این مهم به آحاد جامعه می‌تواند به یادمان بیاورد که ایرانی هستیم و ایرانی بودن افتخار بزرگی است که به هیچ عنوان نمی‌تواند جایگزین فرهنگ بی‌بنیان غرب شود و لازمه‌ی آن، بازگو کردن داستان ایران است که شایسته است با شیوه‌ی نوین به نسل حاضر منتقل شود که روایتگری صحیح آن بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود. 



میراث فرهنگی ناملموس، چراغ راهی برای طی ادامه‌ی مسیر است تا کیفیت‌های این سرزمین را در ساز و کارهای اجتماعی خود ملحوظ و خود را به ریشه‌های تنومند هویتی ایران فرهنگی متصل کنیم. از این حیث محافظت از این مواریث فرهنگی مسئولیت خطیری است که امروز بر عهده‌ی ماست تا به نسل آینده منتقل شود.



به ثبت رساندن میراث فرهنگی در فهرست آثار جهانی ظرفیت مناسبی است تا ضمن معرفی فرهنگ غنی ایران اسلامی به جامعه‌ی جهانی، از میراث به جا مانده از نیاکانمان محافظت نماییم. امسال نیز در هفدهمین نشست کمیته بین‌الدولی برای پاسداری از میراث‌فرهنگی ناملموس در شهر رباط مراکش، چهار عنصر فرهنگی ناملموس «یلدا-چله»، «هنر ساختن و نواختن عود»، «پرورش کرم ابریشم و تولید سنتی ابریشم برای بافندگی» و «هنر سوزن دوزی ترکمن» به ثبت جهانی رسید تا با ارتقای این عناصر از 17 به 21 عنصر، اثباتی باشد بر عمق دریای بی‌کران فرهنگ ایران اسلامی و امید که با حمایت‌های مجلس شورای اسلامی در حوزه‌ی قانون‌گذاری و نظارت بر اجرای آن، دولت محترم نیز با توجه ویژه به موضوع مواریث فرهنگی، ایام خوشی را برای این حوزه‌ی رفیع رقم زند./



پایان پیام

  • کد خبر : 353098
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار