خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/02/20 - 14:49
  • زمان مطالعه : 16 دقیقه
سرویس : فرهنگی

حضور کتابخانه مجلس در سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب با حدود صد عنوان کتاب

‌ موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، این مرکز امسال با حدود صد عنوان کتاب و نشریه در سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور دارد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت از روابط عمومی و امور بین‌الملل کتابخانه،‌ موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، این مرکز امسال با حدود صد عنوان کتاب و نشریه در سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور دارد.



کتابخانه مجلس در سی‌و‌چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، با ارائه کتاب‌ها و نشریات منتشر شده در انتشارات کتابخانه، ارائه میز خدمت مجازی شامل امکان استفاده از کتابخانه مجازی مجلس با عنوان سامانه «باغ میراث بهارستان»، امکان بازدید مجازی از موزه مجلس، حضور واحد مرمّت و آسیب‌شناسی با معرفی شیوه‌های مرمّت نسخ خطی و برگزاری نشست‌های تخصصی تلاش دارد تا علاوه بر فروش منشورات این مرکز، خدمات بخش‌های مختلف کتابخانه مجلس اعم از حضوری و مجازی را به بازدیدکنندگان از نمایشگاه کتاب معرفی کند.



کتابخانه،‌ موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی امسال حدود 27 عنوان اثر جدید خود را در نمایشگاه کتاب عرضه خواهد کرد. این آثار در چهار گروه اسلام شناسی، ایران‌شناسی، تصحیح متون و مطالعات پارلمانی منتشر شده است. علاوه بر این آثار تازه نشر، بیش از هفتاد عنوان از منشورات سال‌های قبل نیز در غرفه کتابخانه مجلس، عرضه خواهد شد. 



در زیر، عناوین 27 اثر تازه‌نشر کتابخانه مجلس، همراه معرفی مختصری از این آثار، ذکر می‌شود:



1. تاریخ سیستان



این اثر در سه مرحله از 448 تا 725ق. تألیف شده و سرشار از اطلاعات مهم تاریخی و فواید ادبی و جغرافیایی است. مهم‌ترین نسخة این کتاب به شمارة 692 در کتابخانة مجلس سنا محفوظ است. در کتاب پیش‌رو همین نسخه به صورت عکسی برای نخستین بار همراه مقدمه‌ای مفصل و نمایه‌های متعدد، توسط حمیدرضا سلمانی منتشر شده است.



2. نگارستان



اثری منثور است که به تقلید از گلستان سعدی در یک دیباچه و هفت باب به سال 735 ق، به قلم معین الدین جوینی (م781 ق.) تألیف شده. این کتاب را دکتر حسین پورشریف بر اساس نسخة کتابخانة مجلس (کتابت 835 ق.) و مقابله با 24 نسخة دیگر، همراه تعلیقات، حواشی و نمایه‌های متعدّد تصحیح کرده است.



3. خمسهٔ امیر خسرو دهلوی



امیرخسرو، نخستین نظیره‌گوی خمسه نظامی است و اثرش از خمسه‌های دیگر مقلّدان نظامی، برتر است. کهن ترین نسخه خمسه این شاعر با تاریخ کتابت 755 ق. در کتابخانه مجلس شورای اسلامی نگهداری می‌شود. این نسخه همراه مقدمه ای به قلم محسن باغبانی در معرفی امیر خسرو و نسخ خمسه‌اش، به صورت عکسی منتشر شده است.



4. مثنوی ده باب



از منظومه‌های مشهور کاتبی نیشابوری (م 839 ق.) است که در 1234 بیت و در بحر رمل مسدس محذوف سروده شده و تمام قوافی آن با جناس تام ساخته شده است. این منظومه یک مقدّمه، ده‌ باب و یک خاتمه دارد و به همین دلیل ده‌باب نام گرفته است. این اثر براساس ده نسخه به کوشش امید سروری، تصحیح شده است.



5. فهرست دست‌نویس های فارسی کتابخانه شهید علی پاشا (استانبول)



در این فهرست، بیش از پانصد نسخه خطی فارسی کتابخانه علی پاشا برای نخستین بار معرفی شده که شماری از آنها به لحاظ متن پژوهی و نسخه شناسی مهم و قابل توجه است. این اثر با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به کوشش سید محمدتقی حسینی منتشر شده است.



6. اوراق عتیق (دفتر پنجم)



این مجموعه شامل نه گفتار در حوزه نسخه شناسی، متن پژوهی و فهرست نگاری به شرح زیر است:



 گلزار صفا: رساله در خوشنویسی، تألیف صیرفی، تصحیح مهرداد چترایی؛ آثار جنید بن بهرام: امید سروری؛ اشعار فارسی در مجموعه هندوشاه نخجوانی: بهروز ایمانی و سیدرضا موسوی طبری؛ آداب فنی و توصیه های عالمان قدیمی و متأخر درباره آداب استنساخ و تصحیح نسخه ها: آدام گاچک، ترجمه حسن هاشمی مینـاباد؛ یک کـاتب و نگـارگر نسخه‌ های خطی فتوح الحرمین (ویسی هروی و ابراهیم هروی): احمد خامه یار؛ اهداف و شیوه های فهرست نویسی نسخه های خاورمیانه: یان یوست ویتکام، ترجمه حسن هاشمی میناباد؛ فهرست نسخه های خطی مجموعه سید العراقین (اصفهان): سید محمدعلی روضاتی، به کوشش محمدحسین حکیم؛ فهرست نسخه های خطی فخرالدین نصیری (ثمرة العمر: کتب ادبی): سید محمد حسین حکیم؛ فهرست نسخه های خطی عربی در کتابخانه ملی اتریش: هلنه لوینشتاین، ترجمه سیامک گلشیری.



7. تاریخ شاهیهٔ نیشابوریه



تاریخ شاهیه نیشابوریه (تاریخ سلاطین شیعه در لکهنو) از جمله نسخ خطی مهم تاریخی به زبان فارسی است. قاسم علی نیشابوری این اثر را به تقاضای کلنل لو (COLONEL LOW) انگلیسی نگاشته که در برگیرنده حوادث تاریخی عهد سعادت علی خان (1797 – 1814 م.) تا عهد محمدعلی شاه است. مؤلف، حوادث و وقایع تاریخی این دوره را عیناً مشاهده نموده و آنها را به صورت مستند، مکتوب کرده است. مقدمه تصحیحی و تکمیلی این اثر به قلم دکتر کریم نجفی برزگر نگارش یافته است.



8. پیام بهارستان - شماره 34



این شماره از پیام بهارستان به چاپ و نشر مقالاتی در حوزه تاریخ و فرهنگ ایرانی و زبان فارسی و شبه قاره هند اختصاص یافته و شامل چندین گفتار است.



9. پیام بهارستان - شماره 36



کتابخانۀ مجلس شورای اسلامی در معاونت پژوهشی خود، تولید علم و دانش و ترویج گفتمان های پژوهشی در حوزۀ مطالعات تراثی و اسنادی و تولید منشورات متعددی در قالب کتاب، نشریه و ... را وجهه همت خود ساخته ‌است که یکی از این نشریات، فصلنامه وزین پیام بهارستان است که اینک شماره 36 آن منتشر شده و بخشی از آن به شهید مدرّس اختصاص یافته است.



10. فهرست اسناد کتابخانه مجلس شورای اسلامی (مجلد دهم)



این فهرست، اسناد عرایض دوره پنجم شورای ملی را شامل می‌شود. قالب کلی اسناد ارائه شده در این اثر، اسناد عرایض، مشتمل بر نامه های مردم از اقشار و طبقات مختلف جامعه به مجلس شورای ملی است. فهرست نویسی اسناد در این فهرست نامه نیز مطابق با شیوه رایج در مرکز اسناد کتابخانه مجلس شورای اسلامی و براساس ویژگی هایی نظیر کارتن،‌ پوشه، تاریخ سند و موضوع، به کوشش مریم نیل‌قاز انجام شده است.



11. فهرست اسناد کتابخانه مجلس شورای اسلامی (مجلد یازدهم)



این اثر چهارمین و آخرین مجلد از فهرست اسناد انتخابات مجلس شورای ملی است و فهرست اسناد انتخابات مجلس شورای ملی در ادوار هجدهم تا بیست و چهارم را در بر می‌گیرد و به کوشش علی ططری و زهرا غلامحسین‌پور، منتشر شده است. دوره بیست و‌ چهارم آخرین دوره از مجلس شورای ملی است و با انتشار این دفتر، فهرست تمام اسناد انتخابات مجلس شورای ملی منتشر می‌شود.



این کتاب باعث سهولت کار پژوهشگران در حیطه اسناد انتخابات مجلس ملی می‌شود و با مراجعه به آن می‌توان به راحتی دریافت که در هر دوره چه اسنادی درباره انتخابات، میزان تخلفات، تقلب، مشارکت مردم و احزاب وجود دارد.



12. کتابچهٔ نخستین بودجه حقوق و مستمریات مجلس شورای ملی



این اثر نخستین سند بودجه ای تقدیمی از سوی دولت به مجلس شورای ملی در سال 1286 خورشیدی است که اصل آن به صورت نسخه چاپ سنگی در گنجینه مخطوطات کتابخانه مجلس شورای اسلامی نگهداری می شود و اکنون به کوشش اسدالله عبدلی آشتیانی منتشر شده. استفاده از خط سیاق در تدوین و تنظیم بودجه مملکتی، از ویژگی های بارز این اثر است.



13. طراحی قانون اثربخش



تقنین قانون مطلوب، زمانی میسّر است که ‌قانون گذاران به عنوان مترجمان سیاست‌های جامعه، با ابزارهایی که در اختیار دارند، در فرایند تقنین به ویژه پیرامون عناصر ذاتی آن که عبارت است از مقصود، مفاد، متن و نتایج، تصمیمات آگاهانه‌ای اتخاذ کنند. اثربخشی به عنوان یکی از شاخص‌های مطرح شده برای قانون مطلوب، در پی پاسخ به این پرسش است که چگونه می‌توان قانونی نوشت تا با توجه به عواقب و هزینه‌ها، ظرفیت اجرایی و کارکرد لازم و پیروی تابعان را در پی داشته باشد.



 در این اثر که تألیف ماریا موسموتی و ترجمه آرین پتفت و آرتین جهانشاهی است، ضمن بررسی افزارگری قانون در فرایند تقنین، برای پاسخ به پرسش مذکور، آزمون اثربخشی قانون مطرح شده که هـدف آن حفـظ عقـلانیت در تصمیم گیری‌های قانون‌گذاران است.



14. نظارت پارلمانی



نظارت کارآمد به ویژه در ساحت نظارت قوّه مقنّنه بر قوّه مجریه، یکی از بایسته‌های مهم حکمرانی است و با توجه به رویکرد قانون اساسی، کارآمدسازی نظارت پارلمانی از جایگاهی محوری در کوشش‌های معطوف به اصلاح نظام حکمرانی در کشور برخوردار است. کتاب «نظارت پارلمانی؛ اصول، آسیب شناسی و بایسته ها» توسط سیداحمد حبیب‌نژاد و گروهی از همکاران، با هدف کارآمدسازی نظارت مجلس شورای اسلامی کوشیده تا دریابد که اولاً چرا ابزارهای نظارت‌ در اختیار مجلس، تاکنون نتوانسته‌اند نظارتی مؤثر و کارآمد را رقم بزنند و ثانیاً برای رفع این نقیصه و آسیب چه باید کرد؟



 کتاب حاضر در قالب اصول حاکم بر نظارت پارلمانی، آسیب‌شناسی ابزارهای کنونی نظارت مجلس و به ویژه چالش‌های ناظر بر قواعد و هنجارهای نظارتی، نظارت پارلمانی در قوانین اساسی کشورها و پیشنهادهای ایجابی ناظر بر الگوی مطلوب نظارت مجلس بر دولت سامان یافته است.



15. فهرست مقالات ایران‌شناسی



این مجموعه شامل حدود پانصد مقاله علمی و تحقیقی از نزدیک به سیصد تن از ایران شناسان خارجی است همراه مشخصات مستند شده این ایران‌شناسان و منابع کتاب شناختی و کلیدواژه‌های مقالات. فهرست مقالات توسط سیدمحمد حسین مرعشی، تدوین و ترجمه شده است.



16. مقالات نذیراحمد



در این مجموعه شانزده گفتار از دکتر نذیر احمد (استاد فقید زبان و ادبیات فارسی هند) در موضوع زبان و ادبیات فارسی، تاریخ ادبیات فارسی، شرح‌حال شاعران پارسی گوی هند و متون فارسی جمع‌آوری شده و شیوا امیرهدایی آن را از زبان اردو به فارسی ترجمه کرده اﺳﺖ.



17. کارنامه رجال بهبهان



این کتاب حاوی ﺷﺮح احوال داﻧﺸـﻤﻨﺪان و ناموران سرزمین ﻛﻬﻦ ارﺟﺎن - ﻛﻪ در ﻗﺮون اﺧﻴﺮ آن را ﺑﻬﺒﻬﺎن و کهگیلویه نامیده‌اند - است. این شرح‌حال‌ها را دکتر سیدمحمد طباطبایی (منصور) با توجه به منابع اصیل خطی و منابع چاپی تألیف کرده است.



18. قانون گذاری در اروپا



کتاب «قانون گذاری در اروپا (راهنمای جامع برای محققان و متخصصان فعال)» تألیف اولریش کارپن و هلن زانتاکی، با ترجمه کریم بقایی و آرین پتفت، در زمینۀ قانون گذاری و فلسفۀ آن به بررسی ساختار و فرایند ایجاد قانون، خطّ‌مشی، اهداف، ابزارها، روش ها و فنون تقنین نوین در اروپا می پردازد. این کتاب بر اصول و مـوازیـن قانـون گـذاری در دمـوکـراسی های مشروطه خواه تحت حاکمیت قانون متمرکز بوده و با بررسی اجمالی فلسفۀ قانون گذاری، بهبود کیفیت و کاهش کمیت قوانین را به عنوان هدف اصـلی خـود دنبال می کنـد. قوام‌بخشی به «تنظیم گری بهتر» بـه عنوان یــکی از پیش نیازهای «حکمرانی بهتر»، هدف آرمانی مجموعه مقالات تدوین شده در این کتاب است



این کتاب برای دانشجویان رشتۀ حقوق در مقطع کارشناسی به عنوان منبع درسی برای درس اختیاری «اصول و فنون قانون گذاری» قابل استفاده است. افزون بر این، مطالعۀ این کتاب به همۀ قانون نویسان، نمایندگان مجلس و کارشناسان تنقیح و تدوین قوانین توصیه می‌شود.



19. گلشن ابرار



منظومة کوتاهی است در 845 بیت که کاتبی نیشابوری (م 839 ق.) آن را به تقلید از مخزن الاسرار،‌ در موضوع آموزه‌های اخلاقی و عرفانی سروده است. مهری خلیلی این کتاب را بر اساس شش نسخه، همراه تعلیقات و نمایه‌ها‌ تصحیح کرده‌ است.



20. دین و مدل های فرهنگی



انسان ﺷﻨﺎﺳﺎن و ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺷﻨﺎﺳﺎن ﻣﻌﺘﻘﺪﻧﺪ ﻛﻪ در ﻫﺮ ﺟﺎﻣﻌﻪ ای ﺑﺎﻳﺪ ﻣﻘﻮﻟﻪ ای ﻣﺸـﺘﺮک در ﻛﺎر ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ اﻋﻀﺎی ﺟﺎﻣﻌﻪ را ﺑﻪ ﻫﻢ ﺑﭙﻴﻮﻧﺪد و ﻓﺮﻫﻨـﮓ، ﻋﺎﻣـﻞ اﻳـﻦ ﭘﻴﻮﻧـﺪ است. اﻳـﻦ اﻣـﺮ در ﻫـﺮ جاﻣﻌﻪ‌ای، آﺑﺸﺨﻮری ﺑﺮای نگرش، رفتارها و ﺳﺒﻚ زﻧﺪﮔﻲ اﻋﻀﺎی آن ﺟﺎﻣﻌﻪ اﺳﺖ.



کتاب «دین و مدل های فرهنگی (مباحثی در انسان‌شناسی شناختی و دین‌شناسی)» تألیف علیرضا قائمی‌نیا، به صورت ﻣﻄﺎﻟﻌـﺎت بینارشته ای ﻣﻴﺎن اﻧﺴﺎنﺷﻨﺎﺳﻲ(ﻳﺎ آﻧﺘﺮوﭘﻮﻟﻮﺟﻲ) و ﻗﺮآن انجام شده و ﻣﺴـﺎﺋﻞ ﻣﻬﻤـﻲ را در اﻳﻦ ﺑﺎره، بررسی کرده اﺳﺖ؛ برخی از این موارد عبارتند از: ﺟﺎﻳﮕﺎه ﻓﺮﻫﻨﮓ در ذﻫـﻦ ﺑﺸـﺮ، ﺗﻠﻘـﻲ قرآن از فرهنگ های ﻣﺨﺘﻠﻒ، ﻣﻌﺮﻓﺖ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ از ﻧﻈﺮ ﻗﺮآن و چگونگی اراﺋﺔ ﻣﻌﺎرف ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ (ﺑـﻪ ﺻﻮرت دﺳﺘﻪ ﺑﻨﺪی های ﺧﺎص، ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻣﺪل ﻫﺎی ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ ﻳﺎ ﺑﻪ ﺷﻜﻞ ﻃﺮﺣﻮاره ﻫﺎ).



21. جهان اسلام در تعامل و تقابل با گفتمان حقوق بشر



محمدحسین مظفری، در این مجموعه مقالات کوشیده تا نشان دهد که مباحثات نهادهای حقوق بشری و ارکان مختلف سازمان ملل با سازمان همکاری اسلامی در باب حقوق بشر چه مسیری را طی کرده و به چه نتایجی رسیده است. اختلافات میان جریان اسلامی و سکولار در جوامع اسلامی در مباحثات راجع به حقوق بشر و دیگر مسائل مهم سیاسی و اجتماعی، به نوعی گسست و جبهه‌بندی فکری و اجتماعی انجامیده است؛ اما اندیشمندان هیچ یک از این دو جبهه تا کنون نتوانسته‌اند نظریة سیاسی و اجتماعی منسجم و روشنی برای حل و فصل مسائل مهم اجتماعی جوامع خود ارائه کنند. ظاهراً هر دو قطب فکری در این امر اشتراک دارند که در مبانی نظری فاقد هر گونه نظریه‌پردازی اصیل و مستقل هستند؛ حال آنکه پیشرفت و رفاه جوامع اسلامی در صورتی میسّر است که اندیشمندان و محققان آن بتوانند با نظریه‌پردازی، سهم خود را در حلّ و فصل مسائل مهم سیاسی و اجتماعی جوامع خود ایفا کنند.



22. اسلام شناسی



کتاب «اسلام شناسی» تألیف عبدالحسین خسروپناه، در چهارده فصل گویای این مطالب است: آشنایی با مفاهیم ابتدایی دین اسلام، فرق و مذاهب موجود در اسلام، منابع شناخت اسلام و مرجع فهم روش‌مند اسلام، معرفت شنـاسی، خداشنـاسی، جهان شنـاسی، انسـان شناسی ، دیـن شناسی، نبـوت شناسی، امامت  شناسی، معادشناسی، آشنایی با احکام فقهی، اخلاق و عرفان، نظام‌های اجتماعی، اسلام و مدرنیته و اسلام و تمدن.



23. طریقت جمع (درآمدی بر نظام تربیت عرفانی امام خمینی)



نویسنده این اثر، مهدی شبان، در فصل نخست بعد از تعریف «مکتب تربیت عرفانی» به سیر تکاملی عرفان پرداخته تا جایگاه دستگاه تربیت عرفانی امام(ره) در این تطوّر تاریخی مشخص گردد. سپس «عرفان» و «عارف» را از منظر امام پیگیری کرده و « ابعاد عرفانی شخصیت امام» و «حیطه های فعالیت عرفانی» را بررسی نموده است.



از دیگر مباحث کتاب، بررسی مکتب تربیت عرفانی علمای نجف، به‌عنوان یک مکتب شناخته شده و معروف بین عرفای شیعه، «مبانی نظری» دستگاه تربیت عرفانی امام، « اصول عملی» و «روش‌های تربیتی» دستگاه تربیت عرفانی حضرت امام و بحث «معرفت نفس» به عنوان یکی از مباحث اساسی در روش‌های تربیت عرفانی است.



24. اندیشمندان مسلمان در مواجهه با گفتمان های نظری عصر حاضر



کتاب حاضر، مجموعه مقالاتی است پیرامون مسائل و موضوعاتی دربارة آزادی، دین و ایمان، رابطة دین و دولت در جوامع دینی و سکولار و ... که توسط محمدحسین مظفری تألیف شده است.



چالش های فکری امروز جوامع اسلامی، ضرورت گفتگوی درون دینی را بیش از گذشته آشکار ساخته و امت اسلامی از این منازعات اندیشگی که در دهه های اخیر به صورت مخاصمات نظامی درآمده، دچار مشکل شده است.



دغدغة اصلی نویسندة این مجموعه مقالات، واکاوی ابعاد پرابهام این موضوع و اهتمام او بر این است که نشان دهد جبهه بندی فکری موجود در جوامع اسلامی، ملل مسلمان را در مباحثات نظری، به سردرگمی و سرگردانی کشانده است.



25. آسیب یابی راه و رهرو



انسان در مسیر کمال و تعالی معنوی خود، هماره با لغزش ها و لغزشگاه هایی مواجهه است که اگر با بصیرت درونی خود، به این آسیب ها آگاهی و معرفت نداشته باشد، بی تردید، سقوط اخلاقی و معنوی خواهد کرد و از کمال و ترقّی بازخواهد ماند. در قرآن مجید و نهج البلاغه، ضمن آن که به روشنی، شاخصه های راهیابی به کمال فردی و اجتماعی بیان شده، لغزش ها و لغزشگاه های اخلاقی و معرفتی نیز ـ که در مسیر کمال طلبی انسان قرار گرفته اند ـ تبیین شده است. در کتاب «آسیب یابی راه و رهرو (ریشه یابی اخلاقی ـ معرفتی لغزشگاه های سیاسی و اجتماعی در قرآن و نهج البلاغه)» تألیف علی رهبر، ضمن تعریف مفهوم لغزش و لغزشگاه ها در مسیر کمال، ریشة لغزش ها با توجه به کلام الهی و علوی شناسایی شده و راهکار پیشگیری از آنها نیز بیان شده است.



26. فلسفهٔ فلسفه اسلامی



از آغاز پیدایش تاریخ فلسفه به هیئت جدید در پایانه های سده هجدهم در آلمان، مستشرقین نوعاً بر آن رفتند که اولاً فلسفه اسلامی در ذات خویش، همان فلسفه یونانی است یعنی تازی‌کرده آن است و البته به گونه‌ای محرف و ثانیاً اگر فلسفه اسلامی وجود داشته باشد، کلام خواهد بود نه فلسفه، با استناد به قرآن و حدیث و ثالثاً دوران فلسفه اسلامی به هر شکلی که می بود، با درگذشت ابن رشد منتفی شده است.



کتاب «فلسفه فلسفه اسلامی» تألیف منوچهر صدوقی‌سها، چنان که از عنوان فرعی آن « اصالت فلسفه اسلامی به معنای اخص» برمی‌آید، در یک سخن متکفل آشکارآوری بطلان این سه مدعای واهی است و البته در تضعیف آن، مسائل برین بنیادین دیگری نیز مطرح شود؛ همچون انقسام فلسفه اسلامی به دو قسم به معنای اعم و به معنای اخص؛ ملاک اسلامیت فلسفه اسلامی، نفی عنوان فلسفه عرب و فلسفه عربی، نفی قداست از فلسفه اسلامی به معنای اخص، انیت و ماهیت کلام، تاریخ‌نگاری پردازش مستشرقین به فلسفه اسلامی و رد و نفی گروهی از فلاسفه مصری و ایرانی و مدعیات واهی سه گانه معهود.



27. تکوین و تحول مفهوم دولت در دوره جمهوری اسلامی



دولت علاوه بر این که مفهومی پیچیده است، واقعیت روزمره ای است که نمی توان آن را نادیده انگاشت. همواره از دولت و نقش آن در زندگی سیاسی سخن گفته می شود، اما همین که بخواهند دولت را توضیح دهند و عناصر آن را با توجه به شرایط تاریخی و فرهنگی یک جامعه بشکافند، دشواری ها آغاز و پرسش های بنیادینی مطرح می شود.



در این کتاب به مباحث زیر پرداخته می شود: خوانش هرمنوتیکی از تحول مفهوم دولت در ایران معاصر؛ دولت ملی، دولت سرزمینی؛ مفهوم ملت در دولت جمهوری دموکراتیک اسلامی؛ صورت بندی مفهوم ملت در دولت جمهوری اسلامی؛ مفهوم ملت در نظریه ی دولت اسلامی؛ تحول در ماهیت مجلس؛ از شورای «ملی» تا شورای «اسلامی»؛ دولت سرزمینی در دوره  جمهوری اسلامی؛ امکان یا امتناع؟؛ تحول در قوه  مجریه؛ از تمرکزگریزی تا تمرکزگرایی؛ قوه قضائیه؛ از مدیریت شورایی تا مدیریت فردی؛ تحول مسائل رهبری؛ از تصویب تا بازنگری قانون اساسی و از استعمار تا استقلال (جایگاه استقلال طلبی در تحول مفهوم دولت در دوره جمهوری اسلامی).این اثر را محمدمهدی اسماعیلی تألیف کرده است.



لازم به ذکر است سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «آینده خواندنی‌است» ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه در مصلی امام خمینی‌(ره) و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir برگزار می‌شود و غرفه کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی در این نمایشگاه، در شبستان مصلای امام خمینی(ره)، روبروی راهروی شماره 9، غرفه 31 ، پذیرای کلیه بازدیدکنندگان و پژوهشگران محترم خواهد بود. همچنین امکان خرید مجازی و غیرحضوری این منابع نیز وجود دارد./



پایان پیام



 

  • کد خبر : 361502
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم