خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/09/22 - 13:43
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : فرهنگی
گودرزی عنوان کرد:

جشنواره‌ فیلم فجر الگوساز و ارزش‌گذار باشد/ لزوم تربیت هنرمند در تراز آثار فاخر فرهنگی

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: ما در جشنواره فیلم فجر باید تلاش کنیم به الگوسازی و ارزش‌گذاری بپردازیم.

عباس گودرزی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درباره نقش برگزاری جشنواره فیلم فجر در توسعه فرهنگی کشور، اظهار کرد: این موضوع به میزان عمق باورها، اعتقادات کارگردان‌ها و عوامل مختلف درگیر در تهیه و تولید یک محصول فرهنگی، شدت و ضعف دارد و می‌توانیم شاهد ظهور و بروز نظام ارزش‌ها و فرهنگ در محصولات تولید شده باشیم. به هر میزانی که عوامل دخیل در تولید یک محصول فرهنگی نقش دارند به همان میزان در محصول نهایی تجلی پیدا خواهد کرد. 



نماینده مردم بروجرد و اشترینان در مجلس شورای اسلامی افزود: در جشنواره‌هایمان مخصوصا جشنواره فیلم فجر باید تلاش کنیم الگوسازی و ارزش‌گذاری کنیم. این که جشنواره چه فیلم‌هایی را برجسته و چه آثاری را معرفی کند و چه محصولاتی را به عنوان شاخص در دستور کار قرار دهد، در فرآیند دستور کار قرار دادن رویکردها موثر است. 



این نماینده مجلس یازدهم افزود: بدین ترتیب ما باید آثار فاخر را به عنوان محصولات هنر متعهد، ارج بگذاریم و در جشنواره‌ها معرفی کنیم تا بیش‌تر دیده شوند و این اقدام سبب‌ساز استمرار در ساخت و تولید این آثار و محصولات شود و به عنوان مشوق برای هنرمندان سینما عمل کند.



وی ادامه داد: در این سال‌ها، با ذوق هنرمندانه اهالی سینما در عرصه هنر شاهد آثار ارزشمند و انسان‌سازی بودیم که در حوزه فرهنگ‌سازی و تربیت بسیار خوب عمل کردند ولی گاه هم شاهد برخی آثار هستیم که هیچ فایده‌ اجتماعی در حوزه ارزش‌ها، باورها و فرهنگ ندارند.



نماینده مردم بروجرد در مجلس در پاسخ به این که مجلس برای اعتلای سینمای ایران چه اقداماتی می‌تواند انجام دهد، گفت: ما در بودجه سالانه باید برخی کارویژه‌ها در حوزه ساخت سریال‌ها و سینمایی فاخر را در ردیف ملی قرار دهیم و علاوه بر بودجه‌ای که در حوزه هنر صرف می‌کنیم، رقمی را برای ساخت یک محصول ویژه قرار دهیم. این حاکی از اهمیت بحث هنر و تاثیرگذاری آن در جامعه است.



عضو کمیسیون اجتماعی مجلس یادآور شد: برای نمونه بسیاری از مردم با شخصیت مختار آن طور که باید آشنا نبودند اما زمانی که سریال «مختارنامه» (داود میرباقری) روی آنتن تلویزیون رفت، مردم با آن آشنا شدند. این موضوع در مورد سریال‌های امام علی(ع) یا یوسف پیامبر و بسیاری از فیلم‌های سینمای ایران نیز صدق می‌کند. این قبیل آثار، تاثیری به‌سزا به لحاظ تربیتی و انتقال فرهنگ‌ها دارد. مجلس می‌تواند علاوه بر ردیف‌های رایج بودجه در حوزه هنر، ردیف اختصاصی برای ساخت و تولید آثار ویژه چه در عرصه تلویزیون و چه سینمایی، اختصاص دهد. 



گودرزی ادامه داد: فیلمی چون «ویلایی‌ها» نشان می‌دهد همراهان شهدا و ایثارگران چگونه در کنار رزمندگان، بار مشکلات کشور را به دوش می‌کشیدند. امروز صحنه تغییر کرده و عرصه به جاست. خانواده‌هایی که سرداران را حمایت می‌کردند، امروز در کنار مردان‌شان می‌توانند بار را از دوش مردان بلند ‌کنند. لذا انتقال مفاهیم را در قالب فیلم اهمیت دارد و هر چه در این حوزه هزینه کنیم، هزینه نیست بلکه کاملا سرمایه‌گذاری و فایده است. 



این نماینده مردم در مجلس یازدهم درباره تربیت هنرمندان در راستای ارتقای فرهنگ و هنر نیز گفت: بهتر است اگر ما می‌خواهیم هنرمند تربیت کنیم، این اتفاق در تراز آثار و محصولات فاخر فرهنگی رخ دهد. در حوزه نیروی انسانی و هنرمندان نباید دچار فقر باشیم و باید زمینه‌ای فراهم کنیم با رویش‌های جدید هم روبرو باشیم./



خبرنگار: مریم احمدی



پایان پیام

  • کد خبر : 333480
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار