عضو کمیسیون آموزش مجلس به مناسبت روز نهضت سواد آموزی:
جذب آموزشیاران نهضت سواد آموزی در سال۱۴۰۰ با آزمون/ بیسوادی در سایه بیعدالتی آموزشی ریشه کن نمیشود
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات در مجلس شورای اسلامی گفت: بیعدالتی آموزشی در آموزش و پرورش هنوز مشهود است، کرونا این بیعدالتی را بیش از هر زمان دیگری نمایان کرد تا زمانی که بی عدالتی در آموزش و پرورش باشد بیسوادی ریشه کن نمیشود.
مهدی اسماعیلی در گفت و گو با خبرنگار خانه ملت فرارسیدن سالروز تاسیس سازمان نهضت سوادآموزی و هفته سوادآموزی در کشور تبریک گفت و اظهار کرد: سازمان نهضت سوادآموزی در هفتم دی ماه سال ۱۳۵۸ و با فرمان امام (ره) تاسیس شد و اکنون بالغ بر ۴۱ سال از تاسیس آن میگذرد اما هنوز شاهد ریشه کن شدن بیسوادی در کشور نیستیم.
نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی افزود: در ۴۱ سال گذشته گامهای بلندی در جهت از ریشه کن شدن بیسوادی در کشور برداشته شده است اما با توجه به اقدامات صورت گرفته هنوز هم با نرخ قابل توجهی از بی سوادی در کشور روبرو هستیم و این بی سوادی در شان و منزلت انقلاب اسلامی نیست .
سواد آموزی موجب توانمندسازی افراد جامعه است
وی ادامه داد: سواد آموزی موجب توانمندسازی افراد برای حضور فعال در عرصههای مختلف اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی میشود و این موضوع عامل مهمی برای موفقیت سیاستهای کشور است که با برنامهریزی باید به سمت از بین بردن بیسوادی گام برداریم.
اسماعیلی تاکید کرد: برای رسیدن به چشم اندازه های تعیین شده در جهت ریشه کن کردن بیسوادی در کشور برای ۱۰ سال آتی باید به میزان ۲۰ سال تلاش و کوشش کنیم و در این زمینه باید همه دستگاههای کشور به کمک نهضت سواد آموزی بیایند چرا که وجود هشت میلیون بی سواد به هیچ عنوان شایسته نظام اسلامی نیست، امام خمینی (ره) در سخنان خود بارها در مورد سوادآموزی فرمودند «از جمله حوایج اولیه برای هر ملت که در ردیف بهداشت و مسکن بلکه مهمتر از آنهاست آموزش برای همگان است. مع الأسف کشور ما وارث ملتی است که از این نعمت بزرگ در رژیم سابق محروم؛ و اکثر افراد کشور ما از نوشتن و خواندن برخوردار نیستند، چه رسد به آموزش عالی.»
کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درخواست کرد که این تعداد از مربیان نهضتی به صورت حق التدریسی به کار خود ادامه داده و از خدمات آموزشیاران بهرهمند شوند
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: تعداد قابل توجهی از نهضتیها در امر تعلیم نهضتیها تلاش میکنند، در مورد استخدام رسمی این گروه هر ساله رقم ثابتی را وارد سیستم آموزش و پرورش میکنیم، در سال جاری حدود ۲۴ هزار نفر از متقاضیان با آزمون وارد سیستم آموزش و پرورش شدند؛ گروهی هم که از قبل مشغول تدریس بودهاند بنا به دلایلی از همچون شیوع کرونا و عدم قبولی در آزمون موفق به شرکت آزمون و ورود نشدند، در خصوص این گروه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درخواست کرد که این تعداد از مربیان نهضتی به صورت حق التدریسی به کار خود ادامه داده و از خدمات آموزشیاران بهرهمند شوند.
وی در ادامه تاکید کرد: برای سال آینده تعدادی از آموزشیاران نهضت سواد آموزی که ما بین سال های ۷۱ تا ۹۱ هستند طبق قانون تعیین تکلیف استخدامی میتوانند با شرکت در آزمون به صورت رسمی جذب آموزش و پرورش شوند و گروهی هم که از سال ۹۱ وارد سیستم آموزشی کشور شدهاند شامل آموزگاران نهضتی، حقالتدریسی ها و … هستند مجلس به دنبال راهکاری است تا این گروه از معلمان را جذب آموزش و پرورش کند در حال حاضر نامه این موضوع از مجلس به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شده است که شورای عالی انقلاب فرهنگی این موضوع را ماده 28 کرده است تا اولین گروه از آموزشیاران هم از طریق آزمون وارد سیستم آموزش و پرورش کشور شوند.
هنوز شاهد بیسوادی در کشور هستیم
اسماعیلی ادامه داد: علیرغم تمام تلاشهایی که نهادها و سازمانهای متفاوت برای ریشه کن شدن بیسوادی در کشور داشتند، متاسفانه هنوز شاهد بیسوادی هستیم، دقیقا میزان۳۵ تفاهم نامه همکاری مشترک با دستگاههای دولتی و غیر دولتی از سالهای قبل منعقد شده تا در حوزه آموزش، نظارت، تولید محتوا، توانمندسازی، ترویج، تبلیغ و پژوهش و فن آوری با سواد آموزی فعالیت میکنند، براساس آخرین آمار سرشماری کشوری که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفت رقم افراد باسواد در کشور بر اساس خود اظهاری افراد به ۸۷/۶ درصد رسیده بود.
برای ریشه کن شدن بیسوادی مطلق باید روشهای نوین را جایگزین راهکارهای قدیمی کنیم تا شاهد انقلابی بزرگ در ریشه کن شدن بیسوادی در کشور باشیم
نماینده مردم در مجلس یازدهم یادآور شد: برای ریشه کن شدن بیسوادی مطلق باید روشهای نوین را جایگزین راهکارهای قدیمی کنیم تا شاهد انقلابی بزرگ در ریشه کن شدن بیسوادی در کشور باشیم.
اسماعیلی با انتقاد از نبود عدالت آموزشی در آموزش و پرورش گفت: عدالت آموزشی در آموزش و پرورش هنوز مشهود نیست، کرونا این بی عدالتی در آموزش بیش از هر زمان دیگر نمایان کرد تا جایی که شاهد باز ماندن کودکان از تحصیل به دلیل نداشتن امکانات و تجهیزات آموزشی هستیم، به طور خلاصه در نیروی انسانی متخصص، تجهیزات آموزشی و حتی فضای آموزشی شاهد بی عدالتی در مناطق کم برخوردار و محروم هستیم تا زمانی که بی عدالتی در آموزش و پرورش باشد بیسوادی ریشه کن نمیشود.
وی ادامه داد: در مناطق محروم کشور امروزه حدود ۳/۵ میلیون دانش آموز از داشتن تجهیزات آموزش مجازی محروم هستند و اگر بیتوجهی شود بی شک منجر به رشد بیسوادی در کشور میشود بر همین اساس باید در این شرایط بیش از هر زمان دیگری به عدالت آموزشی توجه کنیم.
بیشتر بخوانید:
- «عدالت آموزشی» را فراتر از یک کشور بدانیم/ «فقر اقتصادی » را از چهره آموزش پاک کنیم
- برای تداوم حیات نهضت سواد آموزی نباید به هر بهانهای بی سواد تولید کرد/ پرونده نهضت سریع تر بسته شود
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: آموزش در نهضت سواد آموزی هم تحت تاثیر کرونا قرار گرفته است علی الخصوص در مناطق محروم و روستاها آموزشیاران مسیرهای طولانی را باید طی کنند تا به محل کار خود برسند، کلاسهای حضوری در برخی از مناطق که در وضعیت قرمز است ممکن نیست؛ بر همین اساس نمیتوانیم بگوئیم کرونا در میزان حضور سوادآموزان بی تاثیر بوده است./
پایان پیام