خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/05/06 - 10:53
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : فرهنگی
چنارانی:

ثبت جهانی اولین میراث صنعتی ابعاد گسترده ای از مسائل فرهنگی و اقتصادی به همراه دارد

رئیس فراکسیون توسعه زیرساخت‌های فرهنگی، سیاحتی و نمایشگاهی مجلس شورای اسلامی گفت: راه آهن سراسری کشور به عنوان بیست و پنجمین میراث فرهنگی ملموس و نخستین میراث صنعتی کشورمان در فهرست جهانی یونسکو ثبت شد؛ این رویداد ابعاد گسترده‌ای از روابط فرهنگى و اقتصادى را به دنبال خواهد داشت.

هاجر چنارانی در گفت‌و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد ثبت جهانی راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: راه آهن سراسری کشور موسوم به راه آهن شمال -جنوب به عنوان بیست و پنجمین میراث فرهنگی ملموس و نخستین میراث صنعتی کشورمان در فهرست جهانی یونسکو ثبت شد. این رویداد ابعاد گسترده‌ای از روابط فرهنگى و اقتصادى را به دنبال خواهد داشت.



نماینده مردم شریف نیشابور و فیروزه افزود: ثبت جهانی شدن آثار ملموس و غیرملموس فرهنگی و هنری یعنی گشوده شدن دروازه‌های ایران به روی کشورهای دیگر، اینگونه ثبت جهانی شدن آثار از گردشگری گرفته تا تجارت و بازرگانی در دنیا حرف بسیاری دارد؛  خوشبختانه این فرصت برای چندمین بار برای کشور ما ایجاد شده است.



جهانی شدن فرصت بزرگ برای هر کشوری محسوب می‌شود



چنارانی تصریح کرد: با جهانی شدن راه آهن سراسری کشور امنیت پایدار ایران در دنیا مورد توجه قرار گرفت، این  فرصتی بزرگ برای هر کشوری محسوب می‌شود. اگر بتوانیم از این فرصت به بهترین شکل استفاده کنیم بدون شک پیامدهای مثبتی را به دنبال خواهد داشت.



راه آهن یکی از مهمترین مسیرهای رفت و آمد است که امروز به لحاظ امنیت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است 



وی در ادامه اظهار کرد: راه آهن یکی از مهمترین مسیرهای رفت و آمد و حمل و نقل محسوب می‌شود که امروز به لحاظ امنیت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. ارزش مسیر راه‌آهن سراسری ایران نه ‌تنها از حیث کیفیت و تکنیک ساخت مورد توجه است، بلکه از بعد گردشگری و برخورداری از مناظر و جاذبه‌های طبیعی ویژه در جهان حائز اهمیت است و به همین دلیل نیز راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و هم وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی این مسیر تاریخی را برای ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو مورد توجه قرار داد و امروزه با جهانی‌شدن این مسیر مملو از جاذبه‌های طبیعی، بناها و پل‌ها و ایستگاه‌ها و تاسیسات و حتی لوکوموتیوهای تاریخی رای داد. اینگونه جهانى شدن یک تلالو نورانی است بار دیگر ایران را لحاظ تاریخ، تمدن، فرهنگ و حتى موضوعات عمرانى و تاریخى در عرصه بین المللى بر سر زبان‌ها آورد.



آثار ثبت شده در یونسکو نیازمند حمایت هستند 



نماینده  نیشابور تاکید کرد: ثبت جهانی شدن آثار تاریخی از محیط زیست گرفته تا آثار فرهنگی و هنری  نیازمند حفظ و نگهداری هستند، زمانی‌ که اثری ثبت جهانی می‌شود بدون شک باید به لحاظ فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و گردشگری حفظ کنیم، تنها مسئولان نیستند که وظیفه حفظ و نگهداری آثار ثبت شده جهانی را دارند؛ بلکه مردم هم بایستی برای نگهداری آنها تلاش کنند.



بیشتر بخوانید:





رئیس فراکسیون توسعه زیرساخت‌های فرهنگی، سیاحتی و نمایشگاهی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: فرهنگ‌سازی براى حفظ و نگهدارى آثار ایرانی زمانی ممکن می‌شود که نهادینه کردن آن را از کودکان این سرزمین شروع  کنیم./



پایان پیام 



 



 

  • کد خبر : 323927
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار