خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/12/01 - 08:15
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : فرهنگی
پژمانفر:

تولید محتواهای قرآنی از وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است

رئیس فراکسیون قرآن، عترت(ع) و نماز در مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه تولید محتواهای قرآنی از وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد است، گفت: این وزارتخانه می‌تواند با اعطای مجوزهای متعدد در حوزه تئاتر و سینما این فرصت استثنایی را ایجاد کند و یکی از شاخصه‌های تولیدات وزارت فرهنگ و رشاد اسلامی باید قرآنی باشد.

نصرالله پژمان‌فر رئیس فراکسیون قرآن، عترت(ع) و نماز در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با تاکید بر اینکه صرفا روخوانی قرآن جامعه را قرآنی نمی‌کند، گفت: روخوانی دریچه ورود به ساحت مقدس قرآن کریم است، این کتاب آسمانی تنها برای قرائت نازل نشده است اگرچه  روخوانی آن را باید در بخشی از زندگی خود داشته باشیم، اما در اصل این کتاب آسمانی اصل زندگی است و تنها نسخه ای است که می‌تواند نجات بخش بشریت باشد. 

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آموزه‌های قرآنی باید تبدیل به سبک زندگی شود، اظهار داشت: آموزه‌های قرآنی باید تبدیل به سبک زندگی شود و در اقتصاد، سیاست و فرهنگ خود را نشان دهد و تمام زوایای زندگی را با آیه «ولا رطْبٍ ولا یابسٍ إلّا فی کتابٍ مّبینٍ» یعنی هیچ تر و خشکی نیست مگر آنکه در کتاب مبین و قرآن کریم آمده است، سنجید.

مدیریت قرآن برای افکار مختلف کاملا بی بدیل است

رئیس فراکسیون قرآن، عترت(ع) و نماز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: قرآن کتابی است که شاخص‌ها را بیان می‌کند و از طرفی با استدلال به آیه« فبشّرْ عباد الّذین یسْتمعون الْقوْل فیتّبعون أحْسنه» یعنی ما هیچگونه زورگویی نداریم همه کسانی که سخنان متعدد دارند بگویند، در نهایت اتباع به احسنت کنند. مدیریت قرآن برای افکار مختلف کاملا بی بدیل است و باید چنین مدیریتی در جامعه اعمال شود.

پژمانفر با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش در خصوص روخوانی و روانخوانی قرآن کوتاهی‌هایی داشته، اظهار داشت: این کوتاهی آموزش و پرورش قابل اغماض نیست، این وزارتخانه زمان‌های طولانی از دانش آموزان می‌گیرد اما نتوانسته در برابر خروجی آنها دفاعیاتی ارائه دهد.

رئیس کمیسیون اصل نودم مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه بیش از ۶۰۰ ساعت از زمان دانش آموزان برای آموزش قرآن صرف می‌شود، یادآور شد: در طول دوازده سال تحصیل حدود ۶۲۰ ساعت آنها به قرآن اختصاص داده می‌شود این زمان غیر ساعات عربی و دینی است، بی تردید فراکسیون به این مسئله ورود خواهد داشت.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر قرآنی شدن آموزش و پرورش، گفت: تزلزل وزارتخانه آموزش و پرورش در آموزش روخوانی و روانخوانی قرآن روشن است، یکی از دلایلی که وزرای این وزارتخانه به دفعات تغییر کرده عدم ثبات و ضعف مدیریتی در وزارتخانه است که باید به شدت آن را جدی بگیریم و اقدامی اساسی برای آن رخ دهد.

پژمانفر با تاکید بر وجود برنامه‌های متعدد برای آموزش قرآن در جامعه، یادآور شد: بهره گیری از اساتید قرآنی و افرادی که سابقه طولانی در انس با قرآن دارند می‌تواند در آموزش قرآن نقش اساسی داشته باشد، اگر بخشی از اعتبارات متعلق به دستگاه‌های دولتی را به بخش خصوصی اختصاص دهیم، بی تردید در افزایش سرانه انس قرآنی در کشور ما موثر خواهد بود.

تولید محتواهای قرآنی از وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است  

وی در ادامه اظهار داشت: فرهنگ قرآنی در مرحله نخست به انس و ارتباط با قرآن و تولید برنامه‌های قرآنی در جامعه تاکید دارد، باید از تمام ظرفیت‌ها در این راستا استفاده لازم را داشته باشیم، وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی امروز می‌تواند با اعطای مجوزهای متعدد در حوزه تئاتر و سینما این فرصت استثنایی را ایجاد کند و یکی از شاخصه‌های تولیدات این وزارتخانه باید قرآنی باشد که بی تردید در قرآنی شدن جامعه نقش خواهد داشت، به فرض مثال تلاوت آیات نور که در کل کشور هم این مسئله مورد استقبال قرار گرفت.

وی با بیان اینکه سرانه تلاوت قرآن در جامعه افزایش داشته، تصریح کرد: فرهنگسازی روخوانی قرآن در جامعه باید به صورت گسترده و جمعی آغاز شود حتی به اندازه قرائت روزانه یک الی دو صفحه کلام الله مجید باشد، این موضوعات می‌تواند در انس و تاثیرات قرآنی موثر باشد.

 پژمانفر با تاکید بر اینکه فراکسیون قرآن و عترت تا به امروز جلسات متعددی با دستگاه‌های مختلف داشته است، یادآورشد: اعضای فراکسیون خواسته قرآنی شدن جامعه را با وزرا و متولیان اصلی سازمان‌های مختلف در میان گذاشته‌اند تا در مجموعه‌هایی که تحرکات قرآنی دارند مشوقی باشد و اعتبارات بودجه‌ای در نظر گرفته شد، به واسطه تلاش‌های این فراکسیون جنب و جوش‌هایی ایجاد شده است و این مطالبه‌گری را خواهد داشت، اما این اقدامات در برابر قرآن کافی نبوده است هر میزان در برابر این کتاب مقدس خدمت کنیم باز هم کم است چرا که ظرفیت قرآن بسیار بالا و بی بدیل است./

پایان پیام

  • کد خبر : 376217
کلمات کلیدی
محبوبه اشرفی پیمان
خبرنگار

محبوبه اشرفی پیمان

آخرین اخبار