خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/09/18 - 09:05
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : فرهنگی
انتقاد آزادی خواه نسبت به تناقض بالا رفتن قیمت کتاب همزمان با خودکفایی در تولید کاغذ:

توانایی تولید کاغذ در نرخ تمام شده کتب دیده نمی‌شود

عضو کمیسیون تلفیق بودجه در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در حوزه کاغذ مشکل جدی داریم، گفت: اگر به خودکفایی کاغذ برسیم بی‌تردید تاثیر ارز بر بازار کاغذ کمتر خواهد شد، یعنی مواد اولیه صنعت چاپ و نشر بدون نیاز به ارز خارجی در داخل تولید می‌شود که منجر به کنترل بازار می‌شود و همین مسئله موجب رضایتمندی تولید کنندگان و مصرف کنندگان است و می‌تواند سوبسیدی برای ناشران باشد.

احد آزادی خواه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد گرانی کتاب با وجود خودکفایی کاغذ، گفت: در دولت سیزدهم تلاش‌های متعددی برای خودکفایی کاغذ شده که تاثیر مستقیمی در قیمت کتاب و نشریات دارد؛ توانایی در تولید کاغذ باید در نرخ تمام شده کتب به وضوح دیده شود و بازنگری در مورد قیمت این کالای اساسی صورت پذیرد.



نماینده مردم همدان و ملایر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خودکفایی کاغذ را در قیمت کتب نظاره‌گر نیستیم، افزود: این مسئله را می‌توان در دو متغیر خلاصه کرد، نخست اینکه بخشی از کاغذ به روش واردات تامین شود و یا اینکه متغیرهای دیگر منجر شده محصولات همچون کتاب و نشریات با قیمت بالا عرضه شود.



آزادی‌خواه با تاکید بر اینکه در حوزه کاغذ مشکل جدی داریم، اظهار داشت: باید در خصوص تامین کاغذ کتب، نشریات و مطبوعات دقت نظر بیشتری داشته باشیم، تولید این کالاهای فرهنگی لازم و ضروری است از طرفی هم باید به ممنوعیت ده ساله برداشت از جنگل‌های شمال کشور توجه داشته باشیم، لذا با مشکلاتی که در حوزه چوب و کاغذ وجود دارد باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.



مسیری برای خودکفائی کاغذ در کشور



عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی با تاکید بر واردات چوب برای تامین کاغذ، تصریح کرد: اگر صنایع بازیافت را در کنار واردات چوب تقویت کنیم می‌توان به خودکفایی تولید کاغذ امیدوار بود.











احد آزادی خواه


 



آزادیخواه در پایان خاطرنشان کرد: اگر به خودکفایی کاغذ برسیم بی‌تردید تاثیر ارز بر بازار کاغذ کمتر خواهد شد، یعنی مواد اولیه صنعت چاپ و نشر بدون نیاز به ارز خارجی در داخل تولید می‌شود که منجر به کنترل بازار می‌شود و همین مسئله موجب رضایتمندی تولید کنندگان و مصرف کنندگان است و می‌تواند سوبسیدی برای ناشران باشد./



پایان پیام 



 

  • کد خبر : 372681
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار