خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/09/15 - 16:50
  • زمان مطالعه : 8 دقیقه
سرویس : فرهنگی
در نشست فراکسیون قرآن و عترت مجلس مطرح شد؛

تلاش برای افزایش سواد قرآنی در برنامه هفتم توسعه

نشست فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی با حضور وزیر آموزش و پرورش به منظور بررسی عملکرد آموزش و پرورش در حوزه قرآن و نماز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، نشست فرکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی بعدازظهر امروز (سه شنبه 15 آذرماه)  به منظور بررسی عملکرد وزارت آموزش و پرورش در حوزه قرآن و نماز در محل کمیسیون اصل 90 برگزار شد.



نصرالله پژمانفر رئیس فراکسیون قرآن و عترت در ابتدای این نشست گفت: این جلسه در راستای عملکرد آموزش و پرورش در حوزه آموزش های قرآنی و مباحث دینی همچون ترویج نماز، تشکیل شده است. آنچه بدیهی است توجه به مباحث قرآنی در نظام جمهوری اسلامی ایران می باشد، باید به این مسئله به صورت جدی پرداخته شود، متاسفانه پرداختن به موضوعات قرآنی آنگونه که باید در کشور مدنظر قرار نگرفته است.



نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس یازدهم با انتقاد از عملکرد آموزش و پرورش در حوزه آموزش قرآنی یادآور شد: با توجه به زمانی که دانش آموزان برای آموزش قرآن سپری می کنند، مهارت کافی و لازم برای روخوانی و تلاوت قرآن را ندارند. طبق گزارشات واصله حدود 720 ساعت مباحث و موضوعات قرآنی در دوران تحصیل یک دانش آموز در مدارس آموزش داده می شود.



وی در ادامه تاکید کرد: طبق آمار حدود 60 الی 70 درصد دانش آموزان توانایی قرائت و تلاوت قرآن را ندارند، این مسئله یک ضعف برای کشور محسوب می شود. اگر شخصی توانایی خواندن و نوشتن را داشته باشد، با 15 تا 20 جلسه مهارت روخوانی را به دست خواهد آورد، اما دانش آموزان امروز با گذراندن 720 ساعت هنوز توانایی تلاوت درست قرآن را ندارند.



رئیس کمیسیون اصل 90 ادامه داد: عدم توانایی دانش آموزان در روخوانی قرآن از طرف فراکسیون قرآن و عترت پیگیری و مقرر شد این مسئله یعنی ریشه کن شدن بیسوادی قرآن در برنامه هفتم توسعه مورد نظر قرار بگیرد. در شأن جمهوری اسلامی ایران نیست که شخصی توانایی قرآئت و تلاوت قرآن را نداشته باشد. بارها این موضوع را توسط سازمان ها، وزارتخانه‌های مرتبط مورد پیگیری قرار داده، امیدواریم این موضوع از ماه مبارک رمضان به صورت جدی کلید بخورد.



در این جلسه پژمانفر یادآور شد: گزارشات و اقدامات آموزش و پرورش باید به صورت مکتوب به فراکسیون ارائه شود تا براساس موضوعات عنوان شده در گزارش در برنامه توسعه هفتم و بودجه اعتباراتی در راستای ترویج دروس قرآنی برای وزارتخانه و موسسات فرهنگی در نظر گرفته شود.



سید کاظم موسوی نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی ضمن تسلیت ایام فاطمیه در این جلسه تاکید کرد: بنده به عنوان یک طلبه مطالبات جدی برای تقویت، جذب و اشتغال معلمان قرآنی به ویژه در شهرستان های مرزی را دارم.



وی در ادامه تاکید کرد: معوقات و پرداختی معلمان در کنار رتبه بندی آنها مدنظر قرار گرفته، همچنین تحول بنیادی آموزش و پرورش که بارها به آن تاکید شده است، مورد توجه وزیر و معاونانش قرار بگیرد.



در این جلسه هادی بیگی نژاد نماینده مردم ملارد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به استخدام معلمان آموزش دیده در حوزه قرآنی یادآور شد: اگر قرار است ساختمانی بنا شود، نقشه ای از قبل برای آن طراحی می شود. وزارتخانه آیا برنامه و طرحی برای موضوعات قرآنی در نظر گرفته است؟



احمد راستینه هفشجانی سوال اینجاست که بیانات مقام معظم رهبری در خصوص مباحث فرهنگی و هنری کجا محقق شده است؟ وزارت آموزش و پرورش می‌تواند بیشترین نقش را در تحقق اهداف قرآنی داشته باشد. دانش آموزان به واسطه سه عنصر خانواده، مدارس و خویشتن می توانند گامی موثر در آموزش و یادگیری داشته باشند.



در این جلسه عفت کوهبنایی شریعتی عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی یادآور شد: همه به این باور هستیم که قرآن مسیر تعالی و پیشرفت کشور است، در جامعه مردم با هر سلیقه ای، اعتقاد راسخی به قرآن کریم دارند، امروز دشمنان نظام در تلاش هستند مردم را از مسیر قرآن و ولایت خارج کنند، باید از مسیر ایجابی برای آموزش قرآن، ورود جدی داشته باشیم. مسیرهای سلبی در این راستا پاسخگو نیست. معلمان می توانند نقش موثری در تدریس مفاهیم قرآنی داشته باشند. درخواست داریم آموزش و پرورش در استخدام معلمان بهترین روش گزینش را انتخاب کند.



فداحسین مالکی نماینده مردم زاهدان نیز در این جلسه یادآور شد: حوادث اخیری که شاهد آن بودیم بخشی از آن در مدارس رخ داد، این اتفاقات در سایه بی توجهی به مسائل دینی و قرآنی رخ داده، در گام دوم انقلاب به پیوند خوردن تمام مسیرها به مسائل قرآنی بسیار توصیه شده، امیدواریم این مهم از طرف وزارتخانه مورد توجه قرار گیرد.



علیرضا عباسی نماینده کرج در مجلس شورای اسلامی در این جلسه خاطرنشان کرد: دروس مختلفی در مدارس تدریس می شود که نیازمند نیروهای ماهر و متخصص است. تخصص همیشه حرف اول را می زند، در تدریس کتب درسی همیشه یک کتاب راهنما وجود دارد، اما در کتاب های قرآنی جای خالی این کتب آموزشی و راهنمایی به وضوح دیده می شود.



علیرضا نظری نماینده خمین در مجلس شورای اسلامی در فراکسیون قرآن و عترت تاکید کرد: امروز از آنچه برای آرمان ها و اهداف انقلاب در 40 سال پیش در نظر گرفته شده بود، فاصله گرفته ایم. ترویج فرهنگ قرآنی در مدارس با استخدام معلمان در این حوزه باید مورد توجه مسئولان وزارتخانه در نظر گرفته شود. بحث اصلاح متون هم از دیگر مسائل مهمی است که باید مدنظر وزیر آموزش و پرورش و معاونان ایشان قرار بگیرد. رصد و پایش آموزش قرآن در مدارس از مهمترین موضوعاتی است که باید در دستور وزارتخانه باشد.



سید علی یزدی خواه نماینده تهران نیز در جلسه تصریح کرد: نظام جذب معلمان دچار ساختار عجیبی شده است، حدود چندین هزار معلم جذب می کنیم در صورتی که باید گزینش روخوانی و تلاوت قرآن را در استخدام آنها مدنظر قرار دهیم. نظام پایش و ارزشگذاری در مباحث درسی، پیوند دادن رابطه دانش آموزان و معلمان با قرآن از جمله مباحثی است که باید در برنامه های آموزش و پرورش مورد توجه قرار بگیرد.



خلیل بهروزی فر عضو کمیسیون آموزش در مجلس شورای اسلامی در این نشست با اشاره به جایگاه وزارت آموزش و پرورش در کشور یادآور شد: از ابتدا تاکنون آموزش قرآنی برای آموزش و پرورش جایگاه ویژه ای در نظر نگرفته، دانش آموزان باید مرحله ای از آموزش را که طی می کنند و به مرحله تحصیلات عالیه می رسند، نسبت به تلاوت و روخوانی قرآن مشکلی نداشته باشند، اما همچنان این ضعف در آموزش و پرورش نمود بیشتری دارد.



حسن محمدیاری نماینده مردم طوالش و رضوانشهر و ماسال در مجلس یازدهم با اشاره به افزایش مشکلات در کشور یادآور شد: ریشه مشکلات امروز در آموزش و پرورش باید جستجو کنیم، تا زمانی که آموزش و پرورش اولویت کشور نباشد، نمی توانیم شاهد حل شدن مشکلات در تمام حوزه ها باشیم.



یوسف نوری وزیر آموزش پرورش در این جلسه با اشاره به برنامه‌های وزارتخانه در راستای آموزش مباحث قرآنی گفت: نگارش کتاب های درسی در سال ۱۳۷۰ اصولی نبود و در حال حاضر نیز همان وضعیت ادامه دارد.



وی در ادامه تصریح‌کرد:تا به امروز مدارس قرآنی بسیاری تاسیس شده،اسفند ماه سال گذشته‌ کلاس قرآنی بین المللی برگزار و در تمام رشته ها معلمان کشور در جهان اول شدند.



نوری در ادامه با اشاره به استخدام معلمان یادآور شد:مهمترین کار ما در درجه اول گزینش معلم است که تصویب شده  و باید غیر متمرکز باشد،در واقع ۴  تا ۶ ماه برای جذب معلم فرصت داشته باشیم، دومین مسئله دانشگاه فرهنگیان،اگر دانشجویان این دانشگاه مهارت روخوانی، روانخوانی و مفاهیم مقدماتی را قرآن بلد نباشد؛ فاقد صلاحیت معلمی خواهند بود.



وزیر آموزش و پرورش با اشاره به کمبود اعتبارات بودجه برای قرآن یاد آور شد: اعتبارات بودجه‌ای به ویژه حوزه  قرآنی بسیار کم است، حتی به گونه‌ای که در پرداخت حقوق معلمان خرید خدمات به مشکل برخوردیم، حدود ۱۷۰ میلیارد تومان برای حقوق ماهیانه آنها در نظر گرفته شد که متاسفانه اعتبارات کم در این حوزه مانع از تحقق  این مهم شده است،کمیسیون فرهنگی مجلس و فراکسیون قرآنی مجلس در فصل بودجه بندی این مباحث را در نظر بگیرد  .



وی  در مورد NGO های قرآنی یادآور شد:آموزش و مهارت معلمین قرآنی یکی از اقداماتی است که در حال حاضر صورت می گیرد،  تمام NGO های قرآنی است که در کنار هم جمع کردیم،حدود۷۰۰ دارالقرآن و در ۲۶۰مرکز قرآنی در کشور داریم ،باید ارتباطات خوبی بین مراکز قرآنی و آموزش پرورش برقرار شود.



نوری با اشاره به سند چشم انداز و اصلاح کتب درسی یادآور شد:در حال حاضر سامانه ای طراحی شده تا در پایان سند چشم انداز ما بتوانیم  ۳ میلیون حافظ قرآن داشته باشیم،انتظار داریم،سرانه‌ای برای حافظان قرآن در نظر گرفته شود،اقدام بعدی که پایه‌ای است، بحث اصلاح کتب درسی در قرآن، زبان عربی و زبان انگلیسی است،دانش آموزانی که در مدارس این دروس را یاد می‌گیرند،به دلیل نیازی که در جامعه ایجاد شده، علاقمند به یادگیری این دروس در بیرون از مدارس هستند.



نوری ادامه داد: باید از دروس قرآن حمایت شود که با روش های معمول و مرسوم متفاوت باشد،از طریق دولت مقرر شد تعدادی نیرو جذب کنیم و دانش آموزان و  نخبگان قرآنی که حافظان قرآن بودند بدون کنکور در دانشگاه و مقطع بالاتر  حضور یابند و سهمیه ای از رئیس جمهور برای مجموعه های قرآنی نیز جذب کنیم.



اصغر باقرزاده سرپرست معاونت پرورشی و فرهنگی در نشست فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه راه های تاثیرگذار و متنوعی روی آموزش دانش آموزان نقش دارد، تاکید کرد:  تاثیرگذاری های روی دانش آموزان تنها مدارس نیستند، در یک سال گذشته مشارکت فعال دانش آموزان در طرح های قرآنی مختلف به ویژه مربیان خبره در دستور کار وزارتخانه بود.  موارد متعدد در این راستا مدنظر قرار گرفت بطور مثال رویکرد مشارکت طلبی، احیای نقش معلمان و اولیا، تنظیم فعالیت‌های قرآنی، مردمی سازی و استفاده از گروه های جهادی، توانمندسازی مربیان و معلمان، تمرکز روی برنامه ها، برگزاری مسابقات قرآنی از جمله برنامه های وزارتخانه برای تقویت مفاهیم قرآنی در آموزش و پرورش بود./



پایان پیام

  • کد خبر : 353291
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار