خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/05/16 - 14:14
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : فرهنگی
به مناسبت سالگرد صدور فرمان مشروطه؛

تصویری از فرمان مشروطه در موزه مجلس در معرض دید عموم قرار گرفت

117 سال پیش در تاریخ 14 مرداد 1285، مظفرالدین‌شاه در تالار برلیان در قاب پنجره‌ای رو به حیاط کاخ گلستان، فرمان مشروطه را می‌خواند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت از روابط عمومی کتابخانه مجلس شورای اسلامی، علی منافی کارشناس موزه مجلس به مناسبت سالگرد صدور فرمان مشروطه؛ تصویری از فرمان مشروطه در موزه مجلس را تشریح کرد.



متن یادداشت به شرح ذیل است؛



فرمان مشروطه که در نتیجه بست‌نشینی‌ها و جنبش مشروطه صادر شد، مبنایی برای تاسیس مجلس شورای ملی در راستای محدود کردن قدرت شاه و ایجاد حکومتی بر پایه قانون و نظر دولت ـ ملت بود. این فرمان ۱۳ مرداد ۱۲۸۵ در کاخ صاحبقرانیه (نیاوران) نوشته شد و یک روز بعد، مظفرالدین‌شاه قاجار در تالار برلیان کاخ گلستان آن را صادر کرد و کاخ میرزاحسین خان سپهسالار واقع در میدان بهارستان را به ساختمان دارالشورای ملی ایران تخصیص داد.



جشن افتتاح نخستین مجلس شورای ملی ایران با خطبه خطیب‌الممالک آغاز شد و پس از او مظفرالدین‌شاه در خطابه خود این روز را روزی میمون و مبارک خواند. او در ادامه نطق خود درباره مجلس گفت: «مجلس رشته‌های امروز دولتی و مملکتی را به هم مربوط و متصل می‌دارد و علایق مابین دولت و ملت را متین و محکم می‌سازد.»



تصاویری از اسناد فرمان مشروطه و متن نطق مظفرالدین شاه در افتتاح مجلس شورای ملی و عکس‌هایی از جشن مشروطیت، مراسم امضای فرمان مشروطیت و... در موزه مجلس شورای اسلامی به نمایش گذاشته شده است. 



در سالگرد صدور فرمان مشروطه از علاقه‌مندان دعوت می‌شود از موزه مجلس دیدن نمایند و با حضور در صحن مجلس شورای ملی، تاریخ بیش از یکصد سال فعالیت پارلمانی در ایران را در موزه مجلس بررسی نمایند./



پایان پیام



 



 

  • کد خبر : 366174
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار