خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/01/17 - 18:07
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : فرهنگی
فلاحی در تشریح دستور کار کمیسیون آموزش خبر داد:

تصویب کلیات طرح ساماندهی نظارت بر دانشگاه آزاد اسلامی

سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس، از تصویب کلیات دو طرح ساماندهی نظارت بر دانشگاه آزاد اسلامی و آزمون فراگیر ارشد دانشگاه پیام نور در نشست امروز این کمیسیون خبر داد.

احمدحسین فلاحی در گفت‌وگو با خبرنگار  خبرگزاری خانه ملت، در تشریح جزییات دستورکار نشست امروز(سه شنبه 17 فروردین ماه) کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، گفت: در این نشست طرح ساماندهی نظارت بر دانشگاه آزاد اسلامی مورد بررسی قرار گرفت که توسط آقای خضریان به عنوان طراح آن مطرح شد.



نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی تاکنون خدمات بسیاری در نظام جمهوری اسلامی ایران انجام داده است و واحدها و مراکز بسیار گسترده‌ای در سراسر کشور دارد و می‌توان از آن به عنوان یکی از ابردانشگاه‌های کشور یاد کرد.



وی تصریح کرد: البته مشکلات بسیاری نیز در این دانشگاه وجود داشت که در نهایت با ورود رهبر معظم انقلاب اسلامی و هیات امنایی که تشکیل شد، ساماندهی شد.



فلاحی یادآور شد: یکی از مواردی که طراح این طرح مورد توجه قرار داده، این است که این دانشگاه طبق اساسنامه آن یک موسسه غیرخصوصی غیردولتی بوده به این معنا که یک موسسه عمومی است. بنابراین بر اساس اصول 44 و 45 قانون اساسی جزء مواردی محسوب می‌شود که دیوان محاسبات می‌تواند برای نظارت و ارزیابی عملکرد آن ورود پیدا کند.



وی افزود: این طرح در نشست امروز کمیسیون مورد بررسی قرار گرفت و برخی، اخطارهای متعدد قانون اساسی به آن وارد کردند که یکی پس از دیگری رای نیاوردند و در نهایت کلیات این طرح به تصویب رسید و قرار بر این شد که جزییات آن در کمیته آموزش عالی کمیسیون آموزش و تحقیقات مورد بررسی قرار گیرد.



تصویب کلیات طرح آزمون فراگیر ارشد دانشگاه پیام نور



فلاحی اظهار کرد: طرح آزمون فراگیر ارشد دانشگاه پیام نور دومین طرحی بود که در این نشست مورد بررسی قرار گرفت که مورد اشکال سازمان بازرسی قرار گرفته بود و توسط وزارت علوم برگزاری آن متوقف شده بود و در نهایت با تلاشی که صورت گرفت امسال هم برای این دانشگاه برگشت، اما قانونی نبود، بنابراین باید از چند دستگاه متولی از جمله سازمان سنجش برای تصمیم‌گیری در این زمینه دعوت به عمل می‌آمد.



وی افزود: این آزمون به این گونه است که دانشجو برای تحصیل در مقطع ارشد 3عنوان درسی را اخذ می‌کند و می‌تواند این واحدها در قالب یک ترم به صورت آموزش مجازی یا حضوری فراگیرد و بعد از اینکه در آزمون قبول شد به عنوان دانشجوی مقطع ارشد پذیرفته خواهد شد.



فلاحی خاطرنشان کرد: بعد از بررسی اخطارهایی که به این طرح داده شد در نهایت کلیات آن نیز به تصویب رسید و برای بررسی جزییات آن به کمیته آموزش عالی کمیسیون آموزش و تحقیقات ارجاع داده شد.



تلاش مجلس برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان



وی افزود: طرح 16 ماده‌ای جهش تولید دانش‌بنیان نیز بعد از چندین هفته بررسی در نهایت اولویت آن در نشست روز یکشنبه صحن رای آورد و امروز نیز دو شوری شدن این طرح به تصویب رسید.



فلاحی تشریح کرد: این طرح مطابق شعار امسال بوده که به حمایت از شرکت‌های دانش بنیان می‌پردازد و در آن بیش از 15 دستگاه از جمله معاونت علمی ریاست جمهوری و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را به کمک جوانان نخبه که اجرای گام دوم انقلاب توسط آنها انجام می‌شود، آوردیم تا بتوانند در پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد به فعالیت خود ادامه دهند و در حوزه تولید جهشی از بعد دانش بنیان ایجاد کنند.



این نماینده مردم در مجلس یازدهم، عنوان کرد: هم‌اکنون دانشگاه‌های نسل اول و دوم پاسخگو نبوده و باید به سمت دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم حرکت کنیم که طرح جهش تولید دانش‌بنیان این نقش را ایفا می‌کند. بنابراین بعد از انجام کارهای تخصصی تکمیلی بر روی آن مجدد برای رای گیری در صحن علنی مجلس ارائه خواهد شد.



سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، با اشاره به مهمانان حاضر در این نشست، تاکید کرد: در این نشست رییس سازمان سنجش و مسئولانی از دانشگاه آزاد اسلامی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دیوان عدالت اداری، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و اساتید دانشگاه آزاد اسلامی حضور داشتند./



پایان پیام

  • کد خبر : 316954
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار