خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/05/24 - 14:53
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : فرهنگی
راستینه در تشریح نشست امروز کمیسیون فرهنگی  خبر داد:

تشکیل کارگروهی مشترک بین دولت و مجلس برای احیای بافت‌های فرسوده

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از تشکیل کارگروهی مشترک بین دولت و مجلس برای احیای بافت‌های تاریخی در نشست امروز کمیسیون خبر داد.

احمد راستینه هفشجانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در تشریح نشست امروز (دوشنبه،24 مردادماه) کمیسیون فرهنگی مجلس،گفت: در جلسه  امروز عزت الله ضرغامی وزیر فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به همراه معاونانشان مهمان کمیسیون فرهنگی بودند؛ حدود 20 سوال توسط نمایندگان مطرح شد، بخشی از سوالات  ملی و تعدادی منطقه‌ای و استانی بود.



نماینده مردم شهرکرد، بن، سامان در مجلس یازدهم افزود: بسیاری از سوالات منطقه‌ای و استانی، با توجه به بازدیدهای استانی که وزیر گردشگری از شهرهای مختلف کشور  داشتند، مطرح شد و برخی از نمایندگان در سوالات منطقه‌ای به قید «مشروط» و«تعیین زمان» با قول مساعد ضرغامی برای حل آن مشکلات قانع شدند.  



وی در ادامه تاکید کرد: در این جلسه تعدادی از نمایندگان در مورد ضرورت توجه وزارتخانه به بافت‌های تاریخی سوالاتی را طرح کردند؛ متاسفانه وزارتخانه اجازه احیا و بازسازی آثار باستانی و تاریخی را به مردم نمی‌دهد و خود وزارتخانه هم نسبت به بازسازی آنها اقدامی ندارد، در حال حاضر در حفظ و نگهداری بافت‌های تاریخی دچار یک مشکل جدی هستیم که دولت در مرمت و بازسازی آنها ورود جدى ندارد و از طرفی اجازه ورود مردم را  نیز به این موضوع نمی‌دهد.



راستینه در ادامه تاکیدکرد: طی این نشست مقرر شد، یک کارگروهی بین دولت و مجلس برای احیای بافت‌های تاریخی تشکیل شود؛ که این کار گروه با جزئیات، این مسئله را مورد بررسی قرار دهد، اگر نیاز به پرداختن موضوعات به شکل قانونی است در قالب لایحه به مجلس ارائه شود اگر نیازمند به تدبیر مدیریتی است موضوع به صورت عملیاتی از طرف دولت مورد بررسی قرار بگیرد.



وی در ادامه اظهار کرد: مکان‌های تاریخی و گردشگری در شهرستان‌های مختلف از دیگر موضوعات مورد بررسی این جلسه بود که تاکید شد وزارتخانه به صورت ویژه به این مسئله ورود جدی داشته باشد؛ مکان‌های تاریخ همچون شوش، دانیال نبی و... از  ضرورت‌های پرداختن وزارتخانه به آنها است که مقرر شد، شخصا وزیر میراث فرهنگی به این موضوع ورود جدی داشته باشند.



راستینه یادآور شد: قرار گرفتن 92 روستا در 15 هزار هکتار بافت تاریخی نیشابور ، در این جلسه مورد توجه قرار گرفت؛ این مسئله مشکلاتى را برای اهالی روستاها ایجاد کرده است به گونه‌ای که نه مردم اجازه ساخت و ساز دارند و نه وزارتخانه این مسئله را مورد بررسی قرار می‌دهد.



عضو کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم ادامه داد: در این نشست مسئله موزه‌ها مورد بررسی قرار گرفت و ضرغامی به توسعه موزه‌ها در شهرهای تاریخی تاکید بسیاری داشتند. به بازدید عموم گذاشتن اشیای تاریخی در سراسر کشور یکی از اهداف وزارتخانه است، تا مردم از نزدیک در جریان تاریخ و تمدن کهن ایران قرار بگیرند.



سخنگوی کمیسیون فرهنگی در پایان خاطر نشان کرد: در این نشست بیمه تورگردانان و فعالان صنایع دستی مورد توجه قرار گرفت و مقرر شد وزیر شخصا این مسئله را به صورت ویژه در دستور کار خود قرار دهد. /



پایان پیام



 

  • کد خبر : 347334
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار