اسماعیلی مطرح کرد:
تشریح جزییات نحوه برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش
رییس کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، ضمن تشریح جزییات نحوه برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش به پرسشهای فرهنگیان پیرامون این موضوع پاسخ داد.
مهدی اسماعیلی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در مورد اعتراض جمعی از شرکتکنندگان مرحله دوم آزمون استخدامی آموزش و پرورش به فاصله زمانی ثبت نتایج این آزمون توسط سازمان سنجش در سایت و تایید آن توسط آموزش و پرورش و بیان این ادعا که در این مدت احتمالا رانت اعمال شده است و حتی برخی داوطلبان تا ۶ نمره پایینتر از آنچه حقشان بوده، کسب کردهاند، گفت: به هر حال یک محدودیتی در پذیرش نیرو برای این بخش وجود دارد که باعث میشود برخی که در این آزمون موفق نشدهاند نسبت به نحوه برگزاری آزمون، جذب و گزینش معترض باشند و معتقدند که در حق آنها اجحاف شده است.
نحوه جذب نیروی معلم متناسب با مجوز سازمان اداری و استخدامی صورت میگیرد
نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به بخش دیگری از اعتراض این افراد به نحوه جذب قطره چکانی نیرو در آموزش پرورش و اینکه چه لزومی دارد وقتی سه برابر ظرفیت برا مصاحبه دعوت شدهاند بجای پذیرش آنها، مجدد دو ماه دیگر، آزمون برگزار شود، ادامه داد: محدودیتی که در جذب نیرو برای آموزش و پرورش وجود دارد به دلیل ردیف استخدامی است که سازمان اداری و استخدامی کشوری تعیین کرده است و این گونه نیست که ما هر اندازه نیرو نیاز داشته باشیم مجوز استخدام آنها نیز صادر شود.
وی تصریح کرد: آموزش و پرورش با کسری نیروی زیادی مواجه است، اما سازمان اداری و استخدامی کشوری که تامین منابع مالی این بخش را نیز برعهده دارد، نمیتواند برای مدت یک سال، تمام کمبود نیروی این وزارتخانه را تامین کند، بنابراین مجبور میشود به صورت تدریجی و برابر با اعتباراتی که تامین میکند، ردیف استخدامی در اختیار آموزش و پرورش قرار دهد.
اسماعیلی خاطرنشان کرد: وقتی آموزش و پرورش آزمون استخدامی برگزار می کند، سه مرحله را باید طی کند، اول اینکه متقاضی باید حد نصاب نمره قبولی را کسب کند و در مرحله بعدی باید در مصاحبه پذیرفته شود، چرا که معلمی سازوکار دارد و باید محرز شود که فرد متقاضی از توانایی لازم برای فعالیت به عنوان معلم برخوردار است، بنابراین از نظر رفتار بالینی مورد ارزیابی قرار می گیرد و در مرحله نهایی نیز صلاحیت اخلاقی فرد از طریق گزینش بررسی میشود.
روند برگزاری کنکور جذب معلم از سلامت لازم برخوردار است
وی افزود: تاکنون روند اجرای کنکور برای جذب نیروی معلم از سلامت لازم برخوردار بوده و اعتماد عمومی را به همراه داشته است، ضمن اینکه سازمان سنجش که برگزاری آن را برعهده دارد در مورد شکایات پیرامون نحوه برگزاری این آزمون پاسخگو است و براساس ضوابطی که برای آن وجود دارد به شکایات رسیدگی می کند. اما تاکنون بررسیهای صورت گرفته، نشان داده است که مشکل حادی در این زمینه وجود نداشته است.
برنامهریزی برای کاهش ظرفیت اجرای ماده 28
اسماعیلی در پاسخ به پرسش دیگری از سوی این معترضان مبنی بر اینکه چرا نهضتیهایی که فقط چند ماه در این بخش فعالیت کردهاند و سرباز معلمهای قدیمی جذب میشوند، اما نیرو های ماده ۲۸ که در دانشگاههای دولتی تحصیل کرده و از سطح علمی بالاتری برخوردار هستند، جذب نمیشوند، ضمن اینکه چرا ظرفیت ماده ۲۸ هر روز کمتر میشود و از سر تعصب و لجبازی با اجرای این ماده برخورد میشود، اظهار کرد: ماده 28 ورود به این آزمون را آزاد گذاشته تا چه افرادی که در داخل مجموعه آموزش و پرورش فعالیت دارند چه آنها که فارغ التحصیل دانشگاهها هستند مشروط بر اینکه سن آنها بالاتر از 35 سال نباشد چه نهضتی ها چه پیش دبستانی ها چه خرید خدمات ها یا نیرویی که فارغ التحصیل سال گذشته دانشگاه ها باشد می توانند بدون هیچ محدودیتی طبق این ماده در این ماراتن علمی شرکت کنند و تنها شرایط نهضتی هایی که قبل از سال 91 بوده باشند، متفاوت بوده و در این سازوکار قرار نمیگیرند.
وی در خصوص کاهش ظرفیت ماده 28، افزود: بعد از این، ملاک تاکیدات رهبر معظم انقلاب بوده مبنی بر اینکه تنها راه تربیت نیروی انسانی برای این بخش باید از طریق دانشگاههای فرهنگیان و شهید رجایی صورت بگیرد که مرکز تخصصی پرورش معلم هستند، اما با توجه به اینکه ظرفیت این دانشگاه ها با وجود کمبود نیروی معلم بسیار محدود است، ما مجبور شدیم برای اینکه هم به ظرفیت سایر دانشگاههای معتبر هم توجه کنیم و از فارغ التحصیلان این دانشگاه ها نیز غافل نشویم، ماده 28 را به صورت مکملی اضافه کنیم و اگر زمانی ظرفیت این دو دانشگاه کافی باشد، این ماده را اجرا نخواهیم کرد. بنابراین به صورت موقتی اجرا می شود به همین دلیل سعی می کنیم ظرفیت دانشگاه های فرهنگیان و شهید رجایی را بالا ببریم تا اجرای ماده 28 را کاهش دهیم تا افرادی که به معلمی علاقهمند هستند از همان زمان اخذ مدرک دیپلم وارد کنکور شده و در این دانشگاه ها به مدت چهار سال دراین رشته تحصیل کنند، چرا که جذب نیروی معلم به این روش هم به نفع کشور و هم آموزش و پرورش خواهد بود.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم، در پاسخ به این پرسش چرا در شرایط شیوع کرونا و وضعیت نامطلوب اقتصادی، همچنین کمبود نیروی معلم مجدد آزمون برگزار میشود، اما کارنامه سبزها استخدام نمیشوند، تاکید کرد: برخی از همکاران فرهنگی عجله میکنند، چرا که آزمون مجدد هنوز اجرا نشده است و این افراد، همان نهضتیهای تا قبل از سال 91 بودند که قانون برای جذب آنها وجود دارد و برخی از آنها که بیش از 10 سال نیز سابقه فعالیت دارند و در زمان شیوع کرونا که وضعیت نامناسب بود یا به درستی اطلاعرسانی نشد یا تعدادی از این افراد تردید داشتند که در این وضعیت در آزمون شرکت کنند و یک عدهای هم با عجله و بدون آمادگی شرکت کردند، بنابراین تعداد 6 هزار نفر نتوانستند حدنصاب نمرهای که تعیین شده بود را کسب کنند به همین دلیل مجلس تصمیم گرفت به دنبال بروز این اتفاق ناشی از وضعیت متاثر از شیوع کرونا، آزمون مجددی برگزار شود.
نحوه اعمال امتیاز بومی استانها
رییس کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به اینکه چرا اگر بنابر امتیاز بومی بود، امتیاز بومی استان با ضریب ۱.۴ را اعمال نکردند تا در حق دانشجویان مرکز استان که اکثرا در دانشگاههای عالی تحصیل کردند، ظلم نشود، یادآور شد: امتیاز بومی یک قانون بوده و اجرا هم میشود، بنابراین این ادعا شایعهای بیش نیست و افرادی که در آزمون شرکت کردهاند اگر بومی محل باشند به طور قطع امتیاز آن را دریافت خواهند کرد./
پایان پیام