خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/02/25 - 12:44
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : فرهنگی
مرکز پژوهش‌های مجلس ارائه داد؛

تسری ظرفیت‌های معطل مانده تقنینی در جهت استفاده از ظرفیت حوزه‌های علمیه

مرکز پژوهش‌های مجلس طی گزارشی به بررسی تسری ظرفیت‌های معطل مانده تقنینی در جهت استفاده از ظرفیت حوزه‌های علمیه پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، مرکز پژوهش‌های مجلس طی گزارشی به بررسی تسری ظرفیت‌های معطل مانده تقنینی در جهت استفاده از ظرفیت حوزه‌های علمیه، پرداخت.



 دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ این مرکز در گزارشی با عنوان «تسری ظرفیت‌های معطل مانده تقنینی در جهت استفاده از ظرفیت حوزه‌های علمیه»  تصریح کرده است که حوزه های علمیه نقش های متعددی در عرصه های مختلف حکمرانی، خصوصاً فرهنگی و علمی دارند که برای استفاده از ظرفیت ایشان و مراکز مرتبط شان ضرورت دارد تا بازنگری مجددی در قوانین جاری صورت پذیرد. بسیاری از دستگاه های دولتی و شبه دولتی فرهنگی، آموزشی و پژوهشی، علاوه بر اعتبارات دولتی از حمایت ها، تسهیلات و معافیت های دیگر در قوانین نیز بهره می گیرند. درنتیجه، اعتبارات دولتی را علاوه بر خدمات آموزشی و پژوهشی، در برنامه ها و کارویژه های مرتبط نیز هزینه می کنند، اما چنین توجه حداکثری، درباره مراکز حوزوی به عنوان نهاد علمی و فرهنگی کمتر وجود دارد، درنتیجه بسیاری از حمایت ها عمدتاً صرف بخش اندکی از هزینه های جاری می شود و عملاً نمی توان از همه ظرفیت های موجود این مراکز جهت خدمات علمی، آموزشی و تربیتی شان بهره حداکثری برد.



گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس می‌افزاید که در گام نخست، ضرورت بازنگری در قوانین موجود و تسری برخی حمایت ها، معافیت ها و تسهیلات مراکز علمی و آموزشی به مراکز حوزوی وجود دارد تا آنها نیز بتوانند همانند سایر مراکز مشابه، از مزایا و امکان های تقنینی موجود بهره مند شوند و جامعه از ظرفیت ایشان استفاده حداکثری کند.



گزارش حاضر، ضمن تأکید بر حفظ استقلال مراکز حوزوی، درصدد ارائه موارد پیشنهادی برای تصریح یا الحاق به قوانین موجود است. پیشنهادهای حاضر، در دو بخش «معافیت ها و تسهیلات مربوط به امور آموزشی و پژوهشی» و «معافیت ها و تسهیلات مربوط به سایر امور فرهنگی و دینی» تدوین شده است. البته در گام بعدی، ضرورت دارد با توجه به ظرفیت حداکثری نهادهای حوزوی قوانین جامع و مستقلی نیز تدوین شود.



متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید./



پایان پیام 

  • کد خبر : 361728
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم