خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/07/23 - 15:12
  • زمان مطالعه : 8 دقیقه
سرویس : فرهنگی
مولوی تشریح کرد:

تدوین طرحی برای تبدیل شدن مدارس به کانون تربیت و پیشرفت محله

نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس از تدوین طرحی برای تبدیل شدن مدارس به کانون تربیت و پیشرفت محله خبر داد و گفت: در صورت تصویب این طرح مدرسه نقشی اساسی در تربیت و پیشرفت محله خواهد داشت.

محمد مولوی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت  در توضیح طرح «مدرسه کانون تربیت و پیشرفت محله»، عنوان کرد: در بند (۸) سیاستهای کلی ایجاد تحول در آموزش و پرورش، ابلاغی مقام معظم رهبری، «ارتقاء نقش و اختیارات مدرسه در تحقق اهداف و ماموریت ها و تقویت مناسبات صحیح و سازنده ی آموزش و پرورش با خانواده ها، رسانه ها و جامعه » تأکید شده است. همچنین مطابق رویکردهای تحول بنیادین آموزش و پرورش، مدرسه صالح به مثابه کانون تحقق حیات طیبه و به عنوان جلوه جامعه صالح از جایگاه و نقش بسیار ویژه ای برخوردار است.



نماینده مردم آبادان در مجلس تصریح کرد: در افق چشم انداز ۱۴۰۴، مدرسه به عنوان «نقطه اتکای دولت و ملت در رشد، تعالی و پیشرفت کشور و کانون تربیت محله» تعریف شده است. علاوه بر تاکیدات فوق «مدرسه اجتماع محور» که مدرسه در آن محور تربیت، ارتقاء و پیشرفت محله است، یکی از راهبردهای جدید توسعه در جوامع و یکی از عناصر اصلی شهر و روستای یادگیرنده است. اجتماع یادگیرنده، اجتماعی است که همه افراد در هر دوره و شرایط سنی مشغول یاددهی و یادگیری مهارت های زندگی و آداب و رسوم بهتر زیستن هستند.



وی ادامه داد: وجود بیش ۱۳۰ هزار مدرسه و ساختمان آموزشی در شهرها و روستاهای مختلف کشور یک ظرفیت و سرمایه عظیم است که می تواند با استفاده چند منظوره از آنها علاوه بر صرفه جویی قابل توجه در اعتبارات عمرانی، بستر و فضای بسیار مناسب تری را برای ارائه بیشتر خدمات دستگاههای مختلف دولت فراهم می‌کند، تعامل دستگاههای دولتی با مردم از طریق مدرسه و لحاظ شدن مدرسه به عنوان پنجره در بافت خدمات دولتی و ارائه کنند راهکارها و دانش مفید به جامعه ، توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و دستیابی سریع به رشد و پیشرفت همه جانبه شهرها و روستاها را به همراه دارد. تأکید بر استفاده چندمنظوره از فضاهای کالبدی یکی از ضرورت های مهم جوامع امروز و راهی میانبر برای ارتقاء کمیت و کیفیت خدمت رسانی دولت به مردم است.



مولوی یادآور شد: مدارس به عنوان یکی از مهم ترین فضاهای کالبدی شهرها و روستاها و ظرفیت های حاصل از حضور دانش آموزان و پیوند عمیق با مردم، قابلیت بالایی برای استفاده چند منظوره و عملکرد چندوجهی دارند. استفاده چند منظور از مدرسه و لحاظ کردن آن به عنوان مرکز و محور پیشرفت همه جانبه جامعه موجب ارتقاء بسیاری از شاخص های مهم در زندگی شخصی و اجتماعی مردم می شود.



وی تصریح کرد: مدرسه کانون تربیت محله یا مدرسه اجتماع محور، مدرسه ای است که در عین حالیکه عملکرد آموزشی، تربیتی خود را مستقل و کامل انجام می دهد، از طریق تعامل با محله و انجام فعالیتهای متنوع آموزشی، فرهنگی، ورزشی و... برای مردم محل و اولیاء دانش آموزان میزان بهره وری فضا و امکانات تخصیص داده شده را افزایش می دهد و از این طریق مسیر توسعه و بهبود امکانات خود را نیز فراهم تر می کند. به عبارت دیگر، امکانات آموزشی مدارس می تواند امکانات پایه برای ارتقاء دانش، مهارت، سلامت و بهداشت مردم محل در همه مناطق شهری و روستایی باشد.



نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس افرود: امکانات کمک آموزشی مدارس، نظیر فضای سبز، زمین ورزش، سالن اجتماعات و ... می توانند با برنامه ریزی مناسب به عنوان پارک، ورزشگاه، سینما، نمایشگاه مورد استفاده عموم مردم نیز قرار گیرند. مزیت اولیه این مشارکت، صرفه جویی اقتصادی حاصل از آن و رفع نابرابری هایی است که در اثر فقدان تسهیلات در بسیاری از محلات یا مدارس بروز کرده است. علاوه بر این، وجود امکانات محلی مناسب در کنار هم شور و سرزندگی بیشتری به محلات خواهد داد و به تقویت هویت محله و ارتقاء سرمایه اجتماعی کمک خواهد کرد.



وی اضافه کرد: نکته مهم دیگر در این طرح آن است که مدرسه با توجه به ارتباط و پیوند بسیار نزدیکی که با خانواده ها دارد، برای اجرای ماموریت های دستگاه‌ها و وزارتخانه های مختلف زمینه و شرایط بسیار مناسب تری آماده می کند و هر دستگاهی در راستای ایفای مأموریت ها و وظایف قانونی و با استفاده از ظرفیت های مدرسه، بخشی از اعتباراتش را از طریق مدرسه با کارایی و اثربخشی بیشتر هزینه می کند.



مولوی عنوان کرد: در این طرح، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (نهاد کتابخانه های عمومی) مکلف است در راستای ایفای بهتر و اثربخش تر وظایف و ماموریت های و از محل اعتبارت سالیانه خود حداکثر طی شش ماه نسبت به تقویت و تجهیز کتابخانه مدارس فیزیکی و الکترونیکی برای استفاده عموم مردم محله اقدام کند.



این نماینده مردم در مجلس یادآور شد: سالیانه حداقل ۵۰ درصد از اعتبارات نهاد کتابخانه های عمومی کشور به تقویت و تجهیز کتابخانه های عمومی مدارس اختصاص می یابد. در این طرح وزارت کشور و نیروی انتظامی مکلف اند در راستای ایفای اثربخش وظایف و ماموریت های خود و از محل اعتبارات سالیانه، کلاسهای آموزشی، نمایشگاه، نمایش فیلم و... در زمینه ارتقاء دانش عمومی امنیتی و پیشگیری از وقوع تخلف و جرم را در مدارس اجرا کنند.



وی ادامه داد: وزارت ورزش و جوانان مکلف است در راستای ایفای بهتر مأموریت ها و ظایف و از محل اعتبارات سالیانه، حداقل ۲۰ درصد از اعتبارات توسعه و تجهیز خود را صرف توسعه امکانات ورزشی مدارس برای برگزاری کلاسها، مسابقات و برنامه‌های ورزشی و توسعه ورزش همگانی در مدارس کند.



وی افزود: در این طرح وزارت آموزش و پرورش مجاز است نسبت به برنامه ریزی برای برگزاری مسابقات ورزشی، علمی، فرهنگی مفرح و آموزنده میان دانش آموزان به همراه اولیاء آنها در قالب برنامه های خانوادگی در فضای مدرسه اقدام کند. وزارت تعاون (سازمان آموزش فنی و حرفه ای) مکلف است حداقل سی درصد از آموزشهای مهارتی خود را متناسب با نیازهای محلات برای افراد متقاضی در مدارس برگزار نماید. وزارت صمت مکلف است از محل اعتبارات خود و بدون اخذ هزینه نسبت به برگزاری دوره های آموزشی برای آشنایی دانش آموزان و خانواده با فعالیت ها و نیازهای صنایع کوچک، دستی و زودبازده با تأکید بر فعالیتهای دانش بنیان و با ارزش افزوده بالا متناسب با نیاز مناطق و محلات و با اولیت مناطق محروم و مرزی در مدارس اقدام کند.



مولوی عنوان کرد:  در این طرح وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی مکلف اند از محل اعتبارات سالیانه، حداقل ۵۰ درصد از برنامه ها و اعتبارات خود را برای برگزاری مراسم جشن به مناسبت اعیاد مذهبی و ملی و دیگر مناسبتها در مدارس تخصیص دهند. مطابق این طرح، صداوسیما موظف است از محل اعتبارات سالیانه خود، در همه شبکه های استانی و ملی سراسری حداقل دو ساعت در هفته را به پخش فیلم و برنامه در خصوص موفقیت ها و برنامه های مدارس (شبکه استانی مدارس استانی و شبکه های ملی مدارس منتخب) برگزاری مسابقات جشن ها و فعالیتهای فرهنگی اجتماعی و همکاری دستگاه های مختلف محلی و استانی با مدارس ابتکارات و موفقیت های مختلف، دانش آموزان، معلمان، اولیاء، کارکنان، خیران اختصاص دهد.



وی گفت: مطابق این طرح وزارت مسکن، وزارت کشور و وزارت آموزش و پرورش مکلف اند در جانمایی و مکان یابی و طراحی مدارس به گونه ای برنامه ریزی کنند که مدارس هر محله در نزدیک ترین مکان به بوستان ها، مساجد و در مجاورت یکدیگر ساخت شده و مجموعة مدارس دارای امکانات مختلف از جمله سالن های ورزشی، اجتماعات، کتابخانه، زمین های ورزش، فضای سبز و... برای استفاده مشترک مدارس و مردم محله باشند.



مولوی ادامه داد: مطابق این طرح وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف است نسبت به برگزاری کلاس های مراقبتهای مادران، تغذیه و سلامت مادران، تغذیه سالم، مراقبت های پیش از بارداری برای زوج های جوان و اجرای طرحهای پایش سلامت و بهداشت و پزشک خانواده از طریق مدارس اقدام کند، سازمان هلال احمر مکلف است دوره های آموزشی امداد و نجات و کمکهای اولیه بستر لازم برای توانمندسازی مردم محلات در مدارس اجتماع محور را فراهم کنند.



وی ادامه داد: وزارت آموزش و پرورش با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت ورزش و جوانان مکلف هستند در راستای ایفای وظایف و ماموریت و از محل اعتبارات سالیانه نسبت به ایجاد خانه های اسباب بازی، سالن ها، پارک های بازی محیطی شاد و مفرح برای کودکان پیش از دبستان و برگزاری کارگاه های خلاقیت، بازی های تمرکزی در مدارس دوره ابتدایی اقدام کنند. فعالیت خانه های اسباب بازی و پارک و سالن های بازی محدود به ساعات دوره پیش دبستانی نیست و امکان فعالیت آن در همه روزهای هفته باید مهیا گردد. این موضوع بخصوص در روستاها و مناطق محروم می تواند بسیار اثربخش باشد. وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات مکلف است از محل اعتبارات سالیانه خود دوره های امنیت در فضای مجازی، کاربست فناوری های اطلاعاتی در زندگی و دیگر دوره های موردنیاز مردم در این زمینه را در مدارس برگزار کنند.



نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس افرود: این طرح در آخرین نشست کمیسیون مورد بررسی و برای کار کارشناسی دقیق تر به کمیته آموزش و پرورش ارجاع شد./



پایان پیام

  • کد خبر : 350241
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار