خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/04/17 - 13:56
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
سرویس : فرهنگی
صحرایی در آیین افتتاحیه یازدهمین دوره مجلس شورای دانش‌آموزی:

تبدیل کشور پیشتاز و بسترساز به تمدن نوین اسلامی، نیازمند توجه ویژه به آموزش و پرورش است

وزیر آموزش و پرورش در آیین افتتاحیه یازدهمین دوره مجلس شورای دانش‌آموزی که در محل مجلس ملی برگزار شد تاکید کرد که تبدیل کشور پیشتاز و بسترساز به تمدن نوین اسلامی نیازمند توجه ویژه به آموزش و پرورش است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، مراسم افتتاحیه یازدهمین دوره مجلس دانش‌آموزی امروز ( شنبه، 17 تیرماه ) با حضور رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش، اصغرباقرزاده معاون پرورشی و فرهنگی و مدیران ارشد این وزارتخانه و سازمان دانش‌آموزی در محل مجلس ملی آغاز شد.



در این مراسم ۱۹ نفر از نمایندگان مجلس دانش‌آموزی استان‌ها به عنوان کاندیدای ریاست مجلس برنامه‌ها و فعالیت‌های خود را اعلام کردند  و فرآیند رای‌گیری برای انتخاب رئیس مجلس  برگزار  و انتخابات هیات‌رئیسه و کمیسیون‌های پنج‌گانه مجلس دانش‌آموزی نیز بعدازظهر امروز برگزار خواهد شد.



صحرایی: ظهور فناوری‌های نوین و پیشرفت‌های سریع موجب شده نسل قبلی نتواند با نسل فعلی تعامل برقرار کند



وزیر آموزش و پرورش در جریان این مراسم یکی از مهم‌ترین چالش‌ها را خلاء ادراکی، شناختی و ارتباطی بین نسلی دانست که بین دانش‌آموزان و معلم از یک سو و دانش‌آموزان و نسل قبلی فاصله ادراکی ایجاد کرده است، گفت: ظهور فناوری‌های نوین و پیشرفت‌های سریع موجب شده نسل قبلی نتواند با نسل فعلی تعامل برقرار کند و این خلاء منجر به ایجاد فاصله بین نسلی شده و برای رفع آن تلاش کرد تا ارتباط موثر برقرار شود.



وی با یادآوری اینکه دانش آموز در سند تحول بنیادین جایگاه محوری دارد، افزود: این سند شامل چندین هدف عملیاتی و کلان است که ارتقای شایستگی های مهارتی و مدیریتی از جمله نخستین اهداف و استیفای حقوق دانش آموزان، مهمترین معیار و ارزیابی آموزش و پرورش است.



صحرایی با بیان اینکه مهم‌ترین‌ معیار عملکرد آموزش و پرورش این است که چقدر توانسته حقوق دانش‌آموز را استیفا کند، ادامه داد: نقش دانش‌آموز در روند تحولی یک نقش راکد و منفعل نیست بلکه عضوی است که هر اتفاقی با کمک و در نهایت توسط او انجام می‌شود و دانش‌آموز باید بتواند با خود، خدا و خلق ارتباط برقرار کند و مدرسه در این راستا نقش بسترساز را دارد.



وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه سند تحول بنیادین مدرسه یک چهار دیواری بسته نیست، گفت: در تحول بنیادین عده‌ای بزرگسال مدرسه را مدیریت نمی‌کنند بلکه مدرسه تبدیل به میدانی برای معلم، مدیر، دانش‌آموز، خانواده، مسئولان و نهادهای اجتماعی تبدیل خواهد شد که هرکدام نقشی دارند و در این بین، نقش دانش‌آموزان از باقی اجزا جدی‌تر است.



وی یادآور شد: مهم‌ترین شاخص ارزیابی در سند تحول بنیادین این است که این سند چقدر توانسته دانش‌آموز را برای کنشگری مسئولانه در حل مسائل فردی و اجتماعی یاری کند و باید پذیرفت اگر معلم و مدیر تلاش کرده اما نتوانند مشارکت دانش‌آموز و خانواده را جذب کنند، آن مدرسه در راستای سند فعالیت نکرده است.



صحرایی تصریح کرد: تبدیل کشور پیشتاز و بسترساز به تمدن نوین اسلامی نیازمند توجه ویژه به آموزش و پرورش است یعنی باید همه مسئولان بدانند این امر ممکن نیست مگر با آموزش و پرورش؛ مدرسه، چشمه جوشان تحول و نقطه آغاز هر تغییر در اقتصاد، جامعه و فرهنگ است و در همین راستا تربیت برای آینده از شعارهای کلیدی آموزش و پرورش است چرا که تربیت معلم برای آینده خواهد بود.



وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه بسیاری تشکیل این مجلس را موضوعی ظاهری و نمادین می‌دانند اما در واقع امری حقیقی و اثرگذار خواهد بود، گفت: در راستای حقیقی بودن و اثرگذار بودن این مجلس نیز اعضای هیات رئیسه مجلس پس از انتخاب به عنوان مشاوران وزیر منصوب خواهند شد و همچنین کمیسیون‌های پنج‌گانه با معاونان مربوطه جلسات مستمر خواهند داشت تا ارتباطی دوسویه و موثر بین آنها برقرار شود.



وزیر آموزش و پرورش افزود: ضروری است برنامه پیشنهادی من به مجلس شورای اسلامی را با دقت مطالعه، بررسی و نقد و همچنین عوامل موفق بودن و موفق نبودن آن را بررسی کنید همچنین تقاضا دارم با یکدیگر بحث کنید تا بدانیم برای زنده نگهداشتن بذر امید و ایمان در دل دانش‌آموزان سراسر کشور چه باید کرد علاوه بر این، طرح‌های تحولی وزارت آموزش و پرورش در حوزه‌های مختلف را با دقت رصد، ارزیابی و ارزشیابی کنید و درباره نحوه ادامه آن‌ها مشارکت فعال داشته باشید. تقاضای دیگر این است که با یکدیگر به صحبت بنشینید که چه برنامه‌هایی می‌تواند هویت دینی و ملی را تقویت کند و چگونه می‌توانیم نقش‌آفرینی خانواده‌ها را تقویت کنیم.



صحرایی ادامه داد: از این به بعد همه معاونان بخشنامه‌های دانش‌آموزی را پیش از ابلاغ در اختیار مجلس قرار دهند تا بررسی و تایید شود و همچنین شما نیز در رویدادهای مختلف آموزش و پرورش مشارکت داشته باشید و حتی خود را متولی تصور کنید.



رئیس سازمان دانش آموزی هم در ادامه این مراسم با یادآوری اینکه مجلس دانش‌آموزی طبق مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش در ۲۰ مرداد ۷۹ تشکیل و دبیرخانه آن در سازمان دانش‌آموزی مستقر شد، گفت: دبیرخانه مجلس دانش‌آموزی، نظرات، پیشنهادات، انتقادات، راهکارها و مشورت‌های دانش‌آموزان سراسر کشور را جمع‌آوری می‌کند و این ‌پیشنهادات و نظرات در کمیسیون‌های مختلف مجلس دانش‌آموزی نقد و بررسی شده و در نهایت در صحن مجلس به تصویب می‌رسد.



رئیس سازمان دانش‌آموزی گفت: اعضای مجلس دانش‌آموزی ۱۵۰ نفر هستند که ۴ کرسی متعلق به اقلیت‌های دینی، ۲ کرسی متعلق به دانش‌آموزان استثنایی و ۲ کرسی هم متعلق به مدارس خارج از کشور و مابقی، دانش‌آموزان سراسر کشور هستند؛ مجلس دانش‌آموزی از این پس بر عهده خود دانش‌آموزان خواهد بود و ما به عنوان مشاور در کنارشان خواهیم بود.



معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: با تقویت ایمان، امید و هویت دانش‌آموزان ضمن از بین بردن عوامل بروز آسیب‌های اجتماعی می‌توان با تقویت نسلی استوار، و آینده‌ساز، ایران آباد، آزاد و بالنده را تقویت کرد./



پایان پیام

  • کد خبر : 364575
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار