خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1399/11/19 - 20:41
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
سرویس : فرهنگی
در نشست امروز کمیسیون آموزش مطرح شد؛

بهره مندی 98 درصد جمعیت کشور از برنامه‌های آموزشی تلویزیون/ برگزاری 6 هزار کلاس درس از طریق صداوسیما

نشست امروز کمیسیون آموزش مجلس با حضور مسئولان سازمان صدا و سیما جهت بررسی موضوع آموزش از طریق رسانه ملی برگزار و در این نشست نمایندگان به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.

به گزارش خبرنگار  خبرگزاری خانه ملت،  نشست امروز (یکشنبه ۱۹ بهمن) کمیسیون آموزش با حضور مسئولان صداو سیما و آموزش و پرورش با موضوع آموزش در رسانه ملی برگزار شد.



حبیب الله دهمرده عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس, گفت: بر اساس گزارشات مردمی و میزان دسترسی مردم مناطق محروم به شبکه های تلویزیونی و اینترنت زیرساختی وجود ندارد و میزان دسترسی آنان به شبکه های آموزشی بر اساس آمار بسیار با مشکلاتی مواجه هستند.



این نماینده مجلس بیان کرد: چندین فرزند در خانواده ها و نحوه پخش برنامه های درسی و سیستم‌های پخش کننده آموزشی به لحاظ توان مالی آنان نمی توان چند نفر در یک لحظه از شبکه های آموزشی سنین مختلف با موبایل، تبلت و تلویزیون بهره برد.



نماینده مردم زابل خاطر نشان کرد: تقاضای مجلس این است که نحوه تدریس با شبکه های فعلی بدور از فضاهای آموزشی با پایان کرونا جمع نشود و پس از آن شبکه های درسی هم به کار آموزشی خود ادامه دهند.



محمد مهدی زاهدی عضو دیگر کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس, گفت: در جهت رفع نیاز های کشور تحولی ایجاد شود و در این راستا وزارت علوم از بهره مندی اینگونه شیوه تدریس به لحاظ ایجاد برنامه های تلویزیونی عقب‌تر است که البته نیاز است تحول اساسی در این راستا اعمال شود.



منادی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در ادامه با بیان اینکه دنیای آموزش متحول شده است بیان کرد: مردم کشور ما به آموزش علاقه مند هستند که از لحاظ آمار بسیاری از جمعیت ما هزینه های بابت آموزش های گوناگون پرداخت می نمایند.



منادی سفیدان اظهار داشت: صدا و سیما دانشگاه آموزشی است و با تغییر در نحوه های گوناگون آموزشی حتی از طریق فیلم و سریال ها اقدامات اساسی بیشتری فراهم کند.



نماینده مردم تبریز افزود: نباید برای مخاطبینی که از توان مالی بالایی برخوردار نیستند با توجه به شرایط اقتصادی خانوار ها در این روز ها با پخش سفره آرایی ها و منازل لاکچری از طریق صدا و سیما برای آنان زندگی حسرت آفرینی ترسیم نمود.



وی در ادامه گفت: با ارتقاء کیفیت آموزشی نیاز است در دوران کرونا آموزش های عملی و مهارتی را افزایش دهیم.



در ادامه محمد وحیدی نایب رئیس کمیسیون آموزش با بیان اینکه صدا و سیما در ایام کرونا به یک کلاس بزرگ در ایام کرونا تبدیل شده است اظهار داشت: در کشور ما اقدامات خوب و به موقعی را آغاز نموده و به نحو مطلوبی آموزش می دهد.



نماینده مردم بجنورد افزود: در کشور 2 الی 3.5 میلیون نفر  دانش آموز از برنامه شاد محروم هستند و از عدالت اموزشی نتوانسته اند به نحو مطلوبی بهره مند شوند.



وی در ادامه خاطر نشان کرد: کلاس ها بر روی خانواده ها باز شده و در این میان با نحوه تدریس چهره های برتر آموزش مشخص می شوند و با بروز اشکالات کار در نحوه تدریس معلمان ناخودآگاه مجبور به رفع آن شدند.



در ادامه مهدی اسماعیلی نماینده مردم میانه تصریح کرد: بایستی برنامه ای تدوین شودتا آموزش برای بیسوادان در نهضت سواد آموزی از طریق شبکه های آموزشی فراهم شود.



عضو کمیسیون آموزش مجلس بیان داشت: صدا و سیما و آموزش و پرورش  آموزش های لازم ضمن خدمت را بایستی برای معلمان فراهم کند که این آموزش ها مدتی است کم رنگ شده و لطمه به سیستم آموزشی کشور می زند.



نماینده مردم میانه با اشاره به اینکه در راستای آموزش بایستی برابری وعدالت آموزشی را داشته باشیم گفت: نباید آموزش صدا و سیما و فضای مجازی ترک شود و آموزش تلفیقی و ترکیبی بایستی صورت بگیرد.



وی افزود: نباید از تعالیم پرورشی یک معلم غفلت کرد و نیاز است معلم پرورشی در سیستم های آموزشی آنلاین و تلویزیونی نقشی اساسی ایجاد نماید.



مهرداد ویس کرمی نماینده مردم خرم آباد و عضو کمیسیون آموزش نیز بیان کرد: نحوه آموزشی بایستی با دروسی انیمیشنی ایجاد شود و از طریق سی دی و نحوه های دیگر آموزشی برای کیفیت بهتر آموزشی در اختیار دانش آموزان قرار گیرد.



وی افزود: با ایجاد فضای کلاس با برگزاری چندیدن دانش آموز سرکلاس های تلویزیونی با رعایت پروتکل ها حس کلاس برای دانش آموز ایجاد شود.



در ادامه متفکر آزاد عضو هیات رئیسه مجلس بیان داشت: گسترش کنترل نشده فضای مجازی در دستان دانش آموزان بسیار زیاد شده و در آینده قطعا تبعاتی را به همراه خواهد داشت.



نماینده مردم تبریز با بیان اینکه با تکیه بر صدا و سیما خلاء نداشتن تبلت و گوشی حل شود بیان داشت: بایستی نیاز به مراجعه به اینترنت و گوشی منتفی شود و شبکه های آموزشی با کیفیت تری نسبت به قبل ایجاد شود.



در این نشست ابتدا دکتر احمدی مدیر شبکه آموزش اظهارکرد: در رسانه ملی تصمیم شد از 7 اسفند سال پیش با یک حرکت و کار جهادی 24 کلاس در روز در شبکه آموزش انجام شود و پس از هفته دوم به 90 کلاس در روز رسید و تا امروز 6 هزار کلاس صورت گرفته است.



وی در ادامه با بیان اینکه شبکه های آموزشی اروپایی از ایران الگو و کپی برداری نموده اند بیان کرد: کار اصلی صدا و سیما ایجاد عدالت آموزشی است و در این راستا 98 درصد جمعیتی کشور از برنامه های تلویزیونی و آموزشی بهره مند می باشند.



مدیر شبکه آموزش خاطر نشان کرد: صدا و سیما در دو بال آموزشی در حوزه اطلاع رسانی برای سلامت جامعه و حوزه آموزش درسی انجام وظیفه می نماید.



احمدی افزود: 4 شبکه در حوزه آموزش فعالیت می نماید، شبکه آموزش 11 ساعت ، شبکه قرآن و معارف 3 ساعت ، شبکه چهار 6 ساعت و شبکه امید به عنوان شبکه مکمل به همراه شبکه رادیویی ایارن و جوان درگیر روند فعالیت آموزشی شده است.



در ادامه این نشست دکتر علیرضا کمره ای معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش پرورش اظهار کرد:یک برنامه هماهنگ و منسجم برای پروژه آموزش و پرورش در نظر گرفته شده و البته می توان گفت حاکمیت به مسائل تعلیم و تربیت دغدغه دارد و به موضوعاتی که به یادگیری نیاز است عملیاتی و سریعا ایجاد می نماید.



وی با بیان اینکه هنکاری بین وزارت آموزش و پرورش و تلویزیون هماهنگ و موفق عمل شده افزود: با تولید هزاران برنامه تولیدی 9 هزار کلاس تا پایان سال ایجاد و برگزار می شود.



رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به ماده45  آئین نامه داخلی مجلس گفت: گزارشی در مباحث صدا و سیما و نحوه عملکرد آن طبق قانون و ورود بیش از 10 نماینده مجلس و وظایف کمیسیون آموزش تهیه و تدوین شده و جهت قرائت در صحن علنی مجلس به هیات رئیسه مجلس ارائه خواهد شد./



پایان پیام

  • کد خبر : 313547
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار