خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/06/05 - 13:43
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : فرهنگی
توسط مرکز پژوهش‌ها انجام می‌شود؛

برگزاری همایش «نقش دولت در تامین مالی آموزش عالی»

دفتر آموزش و فرهنگ مرکز پژوهش های مجلس، همایش «نقش دولت در تامین مالی آموزش عالی را در آذر ماه امسال برگزار می کند.

به‌گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، دفتر آموزش و فرهنگ این مرکز همایش «نقش دولت در تامین مالی آموزش عالی» را با هدف بهینه‌سازی هزینه‌کرد اعتبارات با تمرکز بر اصل سی‌ام قانون اساسی، در آذر ماه ۱۴۰۲ برگزار می‌کند.



براین اساس از آنجایی که آموزش عالی همچنان به عنوان یک کالای عمومی مطرح است، دولت بر اساس اصل سی ام قانون اساسی و وظایف خود در قبال شهروندان به تامین بخشی از منابع آن اقدام می‌کند. بر این اساس لازم است این اعتبارات محدود به شکلی بهینه هزینه شوند تا نیازهای اساسی کشور به نیروهای متخصص تامین شود. با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهد از یک سو نرخ بیکاری دانش آموختگان قابل توجه بوده (درصد اشتغال دانش آموختگان مقطع کاردانی ۶۵ درصد، کارشناسی ۵۰ درصد، کارشناسی ارشد ۶۱ درصد و دکتری تخصصی ۴۷ درصد) و از سوی دیگر رشته‌های تحصیلی به روز نبوده و متناسب با تحولات جهانی علم و نیازهای کشور نیست (حدود ۷۰% رشته‌های دانشگاهی بیش از ۵ سال است که بازنگری نشده‌اند). بنابراین لازم است این اعتبارات به گونه ای هزینه شود که ضمن تامین نیازهای کشور و حمایت از اقشار محروم جامعه از هدر رفت آن نیز جلوگیری شود. شایان ذکر است که مقام معظم رهبری در دیدار ۱۴۰۲/۰۱/۲۹ دانشجویان و نمایندگان تشکل‌های دانشجویی بیان فرمودند«برخی رشته‌های علمی در ایران مورد نیاز نیست و شغلی هم برای آنها وجود ندارد، بنابراین باید بر اساس نیاز عمل کنیم.»



به طور کلی در شرایط موجود برخی از دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی دولتی بدون توجه به نیارها، اولویت‌ها، ظرفیت‌ها و همچنین پیشرفت‌های علمی و فناوری همچنان به آموزش و پژوهش در رشته‌هایی می‌پردازند که مزیت چندانی برای کشور نداشته و این در شرایطی است که تعداد قابل توجهی از دانش آموختگان دانشگاهی نیز در مشاغلی که ارتباطی به تحصیلات دانشگاهی آنان ندارد مشغول به کار هستند. موارد فوق بدین معنی است که منابع مالی در نظام آموزش عالی بصورت هدفمند و بهینه مصرف نمی‌شود.



پژوهشگران و علاقمندان می‌توانند آثار خود را در قالب مقاله علمی، یادداشت سیاستی یا تولیدات چند رسانه‌ای در محورهای:

•    دولت و تامین مالی آموزش عالی،

•    تامین مالی آموزش عالی از منظر حقوقی و قانونی

•    تامین مالی آموزش عالی، حگمرانی و اداره دانشگاه

•    و تجارب جهانی تامین مالی آموزش عالی

 تا ۱۵ آذرماه به دبیرخانه همایش ارسال نمایند. علاقمندان آثار خود را به رایانامه Hed_Financing@mrc.ir  ارسال کنند و یا جهت ارسال آثار به وبگاه مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی به آدرس rc.majlis.ir مراجعه کنند./

پایان پیام

  • کد خبر : 367425
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار