خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/09/06 - 15:09
  • زمان مطالعه : 9 دقیقه
سرویس : فرهنگی
ظهر امروز برگزار شد؛

برگزاری نشست قرآن و عترت مجلس پیرامون بررسی گزارش بودجه های قرآنی

نشست فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی با حضور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به منظور بررسی گزارش بودجه‌های قرآنی و بررسی پیشنهادات برای لحاظ در برنامه هفتم توسعه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، نشست فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی ظهر امروز(یکشنبه 6آذرماه) به منظور بررسی گزارش بودجه های قرآنی و بررسی پیشنهادات برای لحاظ در برنامه هفتم توسعه با حضور اعضای این فراکسیون و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل کمیسیون اصل 90 مجلس برگزار شد. 



نصراله پژمان فر با بیان اینکه در این نشست دو موضوع بودجه های قرآنی و قانون برنامه هفتم توسعه مورد بررسی قرار می گیرد، گفت: توجه به فعالیت های قرآنی یکی از حلقه های مفقوده در 6 برنامه توسعه ای قبلی است، بنابراین اولین بار است که مصمم هستیم که این مهم در قالب برنامه هفتم توسعه و بودجه 1402 به طور جدی پیگیری شود و اگر نتوانیم در این قالب تکالیفی برای این حوزه مشخص کنیم، با مشکل مواجه می شویم.











نصرالله پژمانفر


نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس یازدهم ادامه داد: نحوه فعالیت های قرآنی در کشور در تراز انقلاب اسلامی نیست و دستگاه های فعال در حوزه فرهنگی از جمله آموزش و پرورش عملکرد مطلوبی در این حوزه نداشته اند، کما اینکه به رغم 720 ساعت برنامه قرآنی که از دوره ابتدایی تا مقطع دیپلم ارائه می شود، بیش از 80 درصد فارغ التحصیلان حتی از مهارت روان خوانی قرآن نیز برخوردار نیستند.



وی تصریح کرد: اگر اعتقاد داریم پناهی جز قرآن و ائمه اطهار (ع) نداریم، لازم است برای برون رفت از بحران فرهنگی و اجتماعی کنونی، توجه ویژه ای به تخصیص اعتبارات این بخش داشته باشیم، کما اینکه به رغم عدم همکاری دولت قبل در این زمینه، دولت کنونی انگیزه جدی برای همکاری در این حوزه دارد.



پژمانفر با انتقاد از عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: براساس گزارشاتی که دریافت کرده ایم، اداره کمیته فرهنگی اجتماعی برای تدوین برنامه هفتم توسعه با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، بنابراین انتظار داریم از ظرفیت های مختلف برای ارتقای این بخش استفاده کنند.



این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به متن پیشنهاد اولیه ای که برای ارتقای حوزه قرآن و عترت در برنامه هفتم توسعه تدوین کرده اند، یادآور شد: ما در این پیشنهاد اولیه به موضوعاتی اعم از برنامه ریزی برای رفع بی سوادی قرآنی، تامین زیرساخت های توسعه مجموعه های قرآنی مردم نهاد، ایجاد شرایطی برای تحقق مطالبات رهبر معظم انقلاب برای تقویت 10 میلیون حافظ قرآن، ایجاد مدارس شبانه روزی برای تربیت حافظان قرآن و رفع موانع موافقت با مرخصی یکساله دانش آموزان برای بهره مندی از مزایای مدارس، حمایت های برنامه های و بودجه ای از حوزه فعالیت های قرآنی پرداخته ایم.



پژمانفر تاکید کرد: یکی از اقداماتی که در فراکسیون قرآن و عترت به طور جد پیگیری کردیم، ایجاد ساختاری بود که در پی آن، مجامع نمایندگان استانی از هر استان یک نماینده را به عنوان رابط فرهنگی استان با مجلس معرفی کنند و از استانداران نیز خواستیم که این مهم را در شورای اداری خود اعلام کنند و تلاش می کنیم که از این طریق تمام تشکل های قرآنی را با مجلس مرتبط سازیم، همچنین برنامه ریزی شده که این نمایندگان در استان ها جلسات شورای توسعه قرآنی را فعال کنند.



رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس ضمن درخواست از مسئولان شورای عالی انقلاب فرهنگی حاضر در این نشست برای ارائه گزارش از تکالیف، عملکرد و بودجه های قرآنی تخصیص یافته به هر کدام از دستگاه ها تا هفته آینده، بیان کرد: ما همچنان اصرار داریم که فعالیت ها در حوزه قرآنی باید با محوریت رئیس جمهور انجام شود، ضمن اینکه از عدم حضور وزرا در جلسات کمیسیون های شورای عالی انقلاب فرهنگی برای بررسی فعالیت های حوزه قرآن انتقاد داریم، از سوی دیگر از وزیر آموزش و پرورش برای پاسخگویی به دلیل عدم توجه به ترویج فرهنگ قرآنی و فعالیت در این حوزه در مدارس دعوت کردیم که در نشست آینده این فراکسیون حضور یابند، بنابراین از جایگاه نظارتی که داریم به طور جدی این مهم را پیگیری خواهیم کرد.



سیدجلیل میرمحمدی میبدی نیز در این نشست با اشاره به اینکه گزارش های ارائه شده از دستگاه ها در حوزه قرآنی قابل قبول نبوده، کما اینکه خروجی آن نیز در سطح جامعه گویای همین مطلب است، افزود: بیش از 20 سال است که آموزش و پرورش مکلف شده است به حوزه فعالیت های قرآنی توجه ویژه ای داشته باشد و این در حالی است که در شرایط کنونی با مشکل عدم مهارت دانش آموزان در روخوانی مواجهیم و این مشکل در دانشگاه ها نیز مشاهده می شود.











سیدجلیل میرمحمدی میبدی در نطق میان دستور


نماینده تفت و میبد در مجلس یازدهم با انتقاد از متمرکز بودن فعالیت های قرآنی در تهران تاکید کرد: رئیس جمهور باید در سفرهای استانی در کنار بازدید از سایر بخش ها، به فعالیت های قرآنی نیز توجه داشته باشد.



محمدتقی نقدعلی نیز افزود: مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی نمی توانند مسئولیت مستقیم در ترویج فرهنگ قرآنی داشته باشند، اما علاقمندان دغدغه مندی از طلاب و بسیجیان هستند که از آمادگی لازم برای احداث مدارس با محوریت فعالیت های قرآنی برخوردار هستند، اما مجبور می شوند ذیل مدارس دیگر قرار بگیرند.



عضو فراکسیون قرآن و عترت مجلس با انتقاد از عدم تعیین بودجه مستقل قرآنی، بر ضرورت توجه به مرخصی دانش آموزان برای بهره مندی از دوره یکساله حفظ قرآن مجید تاکید کرد.











مصطفی آقامیرسلیم


سیدمصطفی آقامیرسلیم با بیان اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی اقدامات مطلوبی در حوزه ترویج فرهنگ قرآنی داشته اما هنوز نتوانسته ایم در کشور یک سند جامع قرآنی داشته باشیم، افزود: گزارش ها نشان می دهد فعالیت ها در حوزه قرآن و اطلاع فرهنگ عمومی در این حوزه مورد غفلت قرار گرفته که شورای عالی انقلاب فرهنگی می تواند در حوزه راهبردی و سیاستگذاری برای توجه به این مهم ورود کند و مجلس نیز حمایت های لازم را از آن داشته باشد.



محمد رشیدی ا بیان اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی تنها می تواند در حوزه سیاستگذاری ورود کرده و این در حالی است که ما در حوزه اجرا با مشکل مواجهیم و نوک پیکان برنامه های اجرایی این بخش آموزش و پرورش قرار دارد که عملکرد مطلوبی نداشته است، افزود: عدم تقدیر از دانش آموزان موفق در حوزه قرآنی یکی از حلقه های مفقوده این حوزه است، از سوی دیگر اغلب قاریان قرآن در کشور بیکار هستند در حالی که باید در صدر جامعه قرار داشته باشند.











محمد رشیدی


وی با اشاره به اینکه باید سندی جامع در حوزه ترویج فرهنگ قرآن تدوین و در چند استان به صورت پایلوت اجرا شود، یادآور شد: ما در کرمانشاه از آمادگی لازم برخورداریم تا این سند را اجرا کنیم و مجلس نیز آماده همکاری است، ضمن اینکه لازم است در جهت تحقق مطالبات رهبر معظم انقلاب در حوزه فرهنگ که در کنار اقتصاد بر آن تاکید فرموده اند، باید بودجه ای مطلوب که قابلیت عملیاتی داشته باشد، برای این بخش تعیین کنیم.



مهدی باقری نیز در این نشست با اشاره به اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال های گذشته ورود مطلوبی نداشته است، افزود: متاسفانه دولت برنامه ای برای ترویج فرهنگ قرآنی نداشته و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به عنوان متولی این بخش توجهی به این حوزه ندارد که لازم است این سیاستگذاری در شورای عالی انقلاب فرهنگی محقق شده و مشخص شود چرا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی حتی یک ساختمان برای آموزش قرآن نمی سازد.



عضو فراکسیون قرآن و عترت مجلس یازدهم یادآور شد: ادغام دوره های آموزش قرآن با سایر فعالیت های هنری از جمله موسیقی و هنرهای تجسمی در یک ساختمان امری خلاف است و استهزای قرآن است، بنابراین لازم است وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای پاسخگویی در این زمینه به صحن مجلس فراخوانده شود، رئیس جمهور نیز باید بداند اگر موسسه قرآنی نسازد، نمی تواند حتی یک متر خانه هم بسازد.











ابراهیم عزیزی کرمانشاه


ابراهیم عزیزی نیز در این جلسه گفت: ما باید برای این موضوع اهم اعتبارات واقعی و تخصیص یافته بنویسیم، ضمن اینکه باید به دولت تذکر جدی داده شود که در لایحه بودجه اعتبارات قرآنی را در قالب یک دوازدهم ماهانه بیاورد و در برنامه هفتم توسعه نیز به این مهم توجه ویژه ای داشته باشد، همچنین لازم است در یک جلسه کارشناسی، احکام این بخش ها نیز تدوین شود.



سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این نشست با بیان اینکه ما گرفتار پراکندگی فعالیت ها در حوزه فرهنگی هستیم، به همین دلیل اقدامات سطحی است و نمی تواند به سرمایه گذاری در حوزه توسعه فرهنگی در قلمرو دینی منتهی شود، افزود: این مهم باید به صورت نمادین در آموزش و پرورش محقق شود که تمام سرمایه های فرهنگی در آن وجود دارد و این در حالی است که از 183 هزار میلیارد بودجه ای که این وزارتخانه دارد، 2.5 درصد بودجه جاری است، در صورتی که در گذشته این مبلغ به 15 درصد می رسید، بنابراین طبیعی است که نتواند برنامه های پرورشی و فرهنگی را به خوبی اجرا کند.



وی با اعلام یک خبر خوش در این حوزه یادآور شد: امسال کمیسیون مربوط به حوزه فرهنگ در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شد که 10 زیرگروه دارد که یکی از آنها مربوط به حوزه فرهنگ و هنر است و این محصول مصوبه ستاد مهندسی فرهنگی بود که ابلاغ شد و هم اکنون نیز به لحاظ محتوایی بر حوزه فرهنگ متمرکز شده است.



دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: در مورد سند قرآنی پیش از این مصوب شده، اما اجرا نشده است، بنابراین تلاش کردیم این سند را راهبری کنیم، ضمن اینکه ما اتحادیه واحد قرآنی داریم، ضمن اینکه منابعی که در اختیار صندوق توسعه قرآنی قرار دارد بر حفظ قرآن تمرکز کرده است.



عاملی یادآور شد: انجام فعالیت های قرآنی تضمین کننده سلامت روان است، از سوی دیگر یکی از اقدامات ترغیبی در این حوزه این است که تلاش می شود زندانیان محکوم به اعدام که در زندان اقدام به حفظ قرآن می کنند، تا جایی که امکان دارد اعدام نشوند.



وی با یادآوری اینکه حدود 70 نهاد فرهنگی در کشور فعالیت دارند که موازی کاری های آنها استخراج شده است، بر ضرورت اصلاح روش و نگرش آنها تاکید کرد و افزود: ما باید در اجرای برنامه های قرآنی نیز به یک نهاد واحد برسیم.



در ادامه این نشست محمدی دبیر شورای توسعه فرهنگ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تشریح اقدامات این شورا در قالب نظام توسعه فرهنگ قرآنی، جایگاه شورای توسعه فرهنگ قرآنی در ساختار راهبردی علم و فرهنگ، نقشه مهندسی فرهنگی کشور، اولویت بندی و هدفگذاری در حوزه قرآنی و نحوه برگزاری جلسات کمیسیون ها در این حوزه که بیانگر این است که در نیمی از آنها 5 وزیر مربوطه حضور پیدا نمی کنند، ضمن درخواست از نمایندگان مجلس برای حمایت از آنها در جهت ضمانت اجرای مصوبات شورا در حوزه قرآن، اجرای طرح اتقان ارتقای توانمندی قرآنی آموزگاران ابتدایی را عاملی در جهت ایجاد انقلاب قرآنی در کشور دانست./



پایان پیام 

  • کد خبر : 352642
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار