خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1399/11/15 - 21:52
  • زمان مطالعه : 9 دقیقه
سرویس : فرهنگی
قاسم پور در نشست اعضای فراکسیون زنان با بانوان ورزشکار مطرح کرد:

برگزاری نشستی با مسئولان حوزه ورزش زنان و پیگیری مطالبات و مشکلات بانوان

رییس فراکسیون زنان مجلس در نشست اعضای این فراکسیون با بانوان ورزشکار تاکید کرد که زنان قهرمان در تمامی حوزه‌ها توانمند هستند و توانایی بیان مطالباتشان را با صراحت و دقت لازم دارند و در هفته های آینده مسئولان حوزه ورزش زنان را دعوت و مسائل و مطالبات مطرح شده توسط ورزشکاران را منعکس و پیگیری می کنیم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت؛ نشست مشترک اعضای فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با زنان ورزشکار به مناسبت روز میلاد حضرت فاطمه زهرا ( سه ) و روز زن، عصر دیروز ( چهارشنبه، 15 بهمن ماه ) به منظور بررسی مشکلات و مطالبات آنها در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.


 


فاطمه قاسم پور رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس در این نشست خطاب به ورزشکاران با بیان اینکه هدف از برگزاری این نشست شنیدن مطالبات و مشکلات شما بود، گفت: همچنین اینکه به بهانه روز زن گفت و گویی با هم داشته باشیم و مباحثی که در حوزه ورزش بانوان لازم است پیگیری کنیم را مورد توجه قرار دهیم.


 


وی ادامه داد: سه شنبه هم دیداری را با ورزشکاران المپیکی خانم داشتیم و در جریان مشکلات آنها قرار گرفتیم و شنیدن مسائل شما برای ما به منزله فرصتی خواهد بود که بتوانیم مشکلات را از طریق دستگاه های ذیربط پیگیری کنیم.


 


قاسم‌پور با بیان اینکه زنان قهرمان ما در تمامی حوزه‌ها توانمند هستند و توانایی بیان مطالباتشان را با صراحت و دقت لازم دارند، گفت: وزیر ورزش و جوانان نخستین وزیری بود که به فراکسیون دعوت کردیم. همچنین قرار است در هفته های آینده مسئولان حوزه ورزش زنان را دعوت و مسائل و مطالبات مطرح شده توسط شما را منعکس و پیگیری کنیم. 


 


رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به طور قطع برنامه‌ای خواهیم داشت تا مطالبات شما را به جد پیگیری کنیم، البته در حوزه وزارت ورزش دغدغه‌های شما پیگیری می‌شود اما کافی نیست و ما آنها را جزو اولویت‌ها قرار خواهیم داد. بحث بودجه ورزش بانوان از مطالباتی بود که از شما بزرگواران بسیار شنیدیم و این مسئله را در راس مسایل قرار می دهیم


 


فاطمه رحمانی نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس یازدهم خطاب به ورزشکاران حاضر در نشست با بیان اینکه مطالبات شما را در چارچوب اختیارات مجلس پیگیری خواهیم کرد، گفت: از دیدار شما بسیار خرسند شدیم و این نشست فرصت خوبی بود تا در جریان مشکلات و مطالبات شما قرار بگیریم و بتوانیم برای رفع آنها گام برداریم.


 


فاطمه محمدبیگی نماینده قزوین، آبیک و البرز در مجلس با اشاره به اظهارات خدابنده کاپیتان تیم ملی تکواندوی کشور مبنی بر توجه کم رسانه به ورزشکاران زن گفت: می توان پلن رسانه ای برای ورزشکاران زن تدوین کرد و باید در صداوسیما بسته فرهنگی تهیه و مورد توجه قرار گیرد تا نمودار ورزش قهرمانی به جامعه شناسایی شود همچنین تقویت ورزش همگانی بسیار مهم است و باید و پارک‌های بانوان را گسترش داد.


 


 


وی با بیان اینکه دیدن شما قهرمانان به ما انگیزه می‌دهد، گفت: ما را خواهران خود بدانید و مشکلات‌تان را از طریق تماس و دفاترمان به ما منعکس کنید؛ در حال تهیه و تدوین سند سلامت زنان هستیم تا آن را تبدیل به قانون کنیم و بخشی از آن مربوط به حوزه ورزش و سلامت است و به طور ویژه روی آن کار می کنیم.


 


فاطمه صفرپور مربی تیم ملی تکواندو با انتقاد از اینکه در حوزه ورزش کشور، میان زنان و مردان تفاوت و تبعیض زیادی وجود دارد، گفت: با وجودی که 11 سال است مربی تیم ملی هستم، اما متاسفانه بیمه و بازنشستگی ندارم و در واقع آینده ای نخواهم داشت، در حالی که در سال 2016 بین 120 کشور جهان به عنوان بهترین مربی دنیا در کانادا انتخاب شدم. 


 


وی بیان کرد: ما با مشکلات زیادی مواجهیم و به درستی حمایت نمی شویم، 11 سال است در مسیر تهران- قزوین در رفت و آمد هستم و چندین کشور به من پیشنهاد مربیگری دادند، اما قبول نکردم و امیدواریم بتوانیم سهمیه المپیک را بگیریم در هر مسابقه بهترین نتایج را در تکواندو گرفتم ما با پوشش و لباسمان فرهنگ ایرانی- اسلامی را در دنیا ترویج می کنیم و انتظار می رود اعضای فراکسیون زنان از ما حمایت ویژه ای را داشته باشد.


 


صفرپور یادآور شد: متاسفانه قانونی وجود ندارد که از مربی حمایت کند، ما مانند سرباز تلاش می‌کنیم اما دیده نمی‌شویم و متاسفانه بودجه کمتری به حوزه ورزش بانوان اختصاص می‌دهند و حتی به تورنمنت‌ها کمتر اعزام می‌شویم. انتظار داریم با تصویب مصوبه‌ای از ما حمایت کنید.


 


توانایی ورزشکاران زن باید بیشتر دیده شود


 


اکرم خدابنده کاپیتان تیم ملی تکواندوی کشورمان نیز در این دیدار با تاکید بر اینکه توانایی ورزشکاران زن باید بیشتر دیده شود، گفت: ما به عنوان زنان مسلمان ایرانی با پوشاک و لباسمان، اسلام را تبلیغ و ترویج می کنیم و به دنیا نشان می دهیم. انتظار می رود نمایندگان به شرایط ورزشکاران زن بیشتر توجه کنند تا بتوانیم با توانمندی هایمان از تمامی استعدادها استفاده و قدرت نمایی کنیم.


 


وی ادامه داد: شکوفایی استعداد مستلزم هزینه است، اما متاسفانه در حوزه ورزش بانوان هزینه ای نمی بینیم و این تفاوت ها ما را عقب انداخته است. در بحث بودجه، رئیس و نایب رئیس فدراسیون می گویند 5 تا 10 درصد بودجه را باید خرج بانوان کرد و می طلبد این موضوع مورد توجه قرار گیرد


 


کاپیتان تیم ملی تکواندوی کشورمان با انتقاد از اینکه ساختار مدیریت ورزش بانوان مانند 20 سال گذشته است، ادامه داد: این موضوع به ورزش ما آسیب رسانده است؛ ما مدت های طولانی در اردو و خوابگاه هستیم و شرایط تمرینی ما نسبت به ورزشکاران خارجی متفاوت بوده و نیاز است محیط ها و فضاهای مخصوص تمرین داشته باشیم. البته در اغلب شهرها پارک بانوان نداریم و نیاز است توسعه آنها مورد توجه قرار گیرد. همچنین می طلبد بحث ورزش همگانی مورد توجه قرار گیرد و نسبت به افزایش بودجه حوزه ورزش زنان اقدام کرد. 


 


خدابنده ادامه داد: متاسفانه ورزش بانوان به درستی رسانه ای و دیده نمی شود و انگیزه های ورزشکاران نباید کمرنگ و خاموش شود.


 


الهام هاشمی سرمربی تیم ملی تیراندازی بانوان کشور نیز با انتقاد از اینکه با وجود تمامی افتخاراتی که برای کشور کسب کردم، اما متاسفانه هیچکس ما را نمی شناسد، تصریح کرد: فعالیت های ورزشی بانوان نسبت به آقایان کمتر دیده می شود و حتی اگر به بالاترین مدارج جهانی هم برسند، دیده نمی شوند، در حالی که در مورد آقایان به این شکل نیست.


 


وی با انتقاد از اینکه ورزشکاران زن بیمه نیستند، گفت: کسی که سالیان سال عمرش را پای ورزش می گذارد، نیاز است به حرفه ورزشی اش به عنوان شغل نگاه شود و بیمه و سنوات داشته باشد؛ با توجه به اینکه ورزشکاران مرد و زن در کنار یکدیگر کار می کنند، فدراسیون ما مشکلی در این رابطه ندارد و تبعیضی وجود ندارد.


 


نجمه خدمتی عضو تیم ملی تیراندازی زنان کشور با بیان اینکه این دوره اولین سهمیه را برای ایران کسب کردم، گفت: خوشبختانه توانستیم 4 سهمیه را بگیریم و در رشته ما زنان و مردان در کنار هم فعالیت می کنند، اما متاسفاته با کمبود تجهیزات مواجهیم در رفع این مشکل به ما کمک کنید.


 


حمیده عباسعلی عضو تیم ملی کاراته کشور در ادامه با انتقاد از اینکه اگر ورزش حرفه ای ما تمام شود، در آینده شغلی برای ما وجود نخواهد داشت، گفت: براساس آیین نامه مجلس و وزارت ورزش، اشتغال ما باید تامین شود، اما وقتی دنبال کار می رویم هیچ اقدامی انجام نمی شود در تهران به دلیل تعداد بالای ورزشکاران وضعیت استخدام نسبت به سایر مناطق بد تراست و همچنین در سن 30 یا 31 سالگی باید ورزش را کنار بگذاریم، در حالی که در کشورهای اروپایی بدین شکل نیست، از طرفی مشکل نبود بیمه از دغدغه های ورزشکاران مرد و زن است.


 


وی با انتقاد از نبود اسپانسر یادآور شد: ما اسپانسر نداریم و متاسفانه مبلغ قراردادهای ما نسبت به رشته هایی مانند فوتبال و کشتی بسیار اندک است. 


 


مریم اسداللهی پیشکسوت ورزش شنا و نماینده بسیج ورزشکاران با انتقاد از اینکه سهم بانوان در همه فدراسیون ها ناچیز است و هیچ حمایتی نمی شوند، گفت: متاسفانه ریشه این مشکل به اساسنامه وزارت ورزش بازمی گردد.


 


وی ادامه داد: نماینده ورزشکاران نواب رئیس هستند، اما حرفشان خریداری ندارد و ارتباطات بیشتر از ضوابط و مقررات حاکم است و در حق بانوان اجحاف می شود؛ اعتبارات زیادی در حوزه وزارت ورزش است، اما متاسفانه در بخش ورزش حرفه ای آقایان هزینه می شود.


 


اسداللهی، بحث صیانت از ورزشکاران را جدی دانست و گفت انتظار می روند نمایندگان توجه به این مسائل را در دستور کار خود قرار دهند. ورزشکاران زن ما آسیب پذیر هستند.


 


برای نخستن بار است ورزشکاران در حضور مسئولان دغدغه‌هایشان را شفاف مطرح می‌کنند


 


زهرا فتح اللهی نایب رئیس فدراسیون ترای‌اتلون با بیان اینکه برای نخستن بار است که ورزشکاران در حضور مسئولان دغدغه هایشان را شفاف مطرح می کنند، گفت: متاسفانه ورزشکاران زن ما دیده نمی شوند و حتی تلویزیون هیچ مصاحبه ای با آنها نمی کند. زنان فقط 10 درصد فدراسیون ترای‌اتلون را تشکیل می دهند و متاسفانه ارزش ورزش در ایران کاهش یافته است و هیچ سیستم نظارتی بر اجرای قوانین نظارت نمی کند و عدالت جنسیتی در ورزش ما وجود ندارد و حتی در بخش مدیریتی هم اجازه نمی دهند زنان خود را نشان دهند.


 


فتح اللهی ادامه داد: ورزشکاران ما با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند و با کمبود امکانات مواجهند.


 


نایب رئیس فدراسیون ترای‌اتلون  بیان کرد: ورزشکاران ما بیمه هستند در صورتی که اتفاقی برایشان بیفتد و با وجودی که ورزشکاران زن از مردها توانمندتر هستند، اما کمتر دیده می شوند. ما اسپانسر نداریم و در این رابطه می طلبد برای اسپانسرها معافیت مالیاتی در نظر گرفته شود همچنین لباس های بی کیفیت به پوست و سلامت ورزشکاران آسیب می رساند و نیاز است به این موضوع توجه شود. با وجودی که فضاهای زیادی در اختیار شهرداری ها و برخی نهادها است، اما در اختیار ورزش قرار نمی گیرد.


 


وی گفت: بودجه ای که ما برای ورزش هزینه می کنیم، برخی کشورها تنها برای حوزه زنان هزینه می کنند.


 


متیرا نوری عضو هیات رئیسه فدراسیون هندبال با بیان اینکه ما متفاوت ترین کشور در سطح منطقه هستیم، گفت: متاسفانه سیستمی در کشور برای ورزش وجود ندارد و هنوز سرخابی ها از بودجه دولتی استفاده می کنند. ورزشکاران زن ما بسیار حرفه ای فعالیت می کنند و کشور ما در دنیا در رشته های ورزشی مختلف به عنوان کشوری قدرتمند شناخته می شود و پیشرفت ورزش ما طی این سال ها چشمگیر است. 


 


وی ادامه داد:نیاز است دغدغه ورزشکاران دیده و پیگیری شود و اگر مجلس بتواند قانونی تصویب کند تا شرکت های خصوصی در حیطه ورزش سرمایه گذاری کنند و معافیت مالیاتی شامل حالشان شود، اقدام بسیار مناسب برای حمایت از حوزه ورزش خواهد بود. می طلبد به ورزش همگانی که مغفول مانده توجه بیشتری شود./


 


پایان پیام
  • کد خبر : 313357
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار