خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/08/21 - 09:40
  • زمان مطالعه : 20 دقیقه
سرویس : فرهنگی
خانه ملت از خنثی کردن دام پهن کشورها برای نخبگان ایرانی گزارش می دهد:

برآورده شدن عملی که نخبگی می‌خواهد/گام های مهم مجلس یازدهم برای حفظ نخبگان

رفتن که بهانه نمی‌خواهد، یک چمدان می‌خواهد از دلخوری‌های تلنبار شده و وقتى نخواهى بمانى، با چمدان که هیچ بى چمدان هم می روی! بهتر است سهراب را اینگونه ادامه دهیم ماندن دلیل می‌خواهد نه رفتن را! این جان کلام بسیاری از  نخبگان است که با چمدان و بی چمدان بار سفر را بسته دل از سرزمین مادری خود می کنند و می‌روند!

خبرگزاری خانه ملت، محبوبه اشرفی پیمان- رفتن که بهانه نمی‌خواهد، یک چمدان می‌خواهد از دلخوری‌های تلنبار شده و وقتى نخواهى بمانى، با چمدان که هیچ بى چمدان هم می روی! بهتر است سهراب را اینگونه ادامه دهیم ماندن دلیل می‌خواهد نه رفتن را! این جان کلام بسیاری از  نخبگان است که با چمدان و بی چمدان بار سفر را بسته دل از سرزمین مادری خود می کنند و می‌روند!



مسئله مهاجرت نخبگان علمی، پدیده‌ای است که از چند دهه‏ پیش، ابعاد مختلفی از آن در کشور گسترده‏ تر شده است. نیروهای انسانی نخبه و تحصیلکرده سرمایه‌های بدون جایگزینی هستند که به راحتی از کشور خارج می‌شوند. گاهی فریاد می زنند و چشم بر روی تمام آمال و آرزوهای خود می‌بندند و گاهی هم در سکوت چمدان‌های خود را بسته و از کشور خارج می‌شوند.



آماری از مهاجرت نخبگان



بر اساس گزارشی که از رصدخانه مهاجرت ایران منتشر شده، حدود ۸۵ درصد از دانشجویان در وضعیت برنامه‌ریزی یا نزدیک به مهاجرت هستند. طبق این آمار ۶۱ درصد از آنان برای مهاجرت برنامه‌ریزی کرده‌اند و ۲۴ درصد دیگر نیز به‌زودی و کمتر از یک سال آینده مهاجرت می‌کنند. در این بین گاهی سخنانی مبنی بر عادی بودن مهاجرت بین تمام کشورها منتشر می‌شود، اما مقایسه ایران با کشورهای دیگر حاوی نکات قابل توجهی است. طی بررسی‌های صورت گرفته از میان چهار دانشگاه برتر کشور میل به مهاجرت در دانشگاه صنعتی شریف ۷۰ درصد، علم و صنعت ایران ۶۶ درصد، دانشگاه تهران ۶۳ درصد و دانشگاه صنعتی امیرکبیر ۶۱ درصد است، به عبارتی میل به مهاجرت دانشجویان این دانشگاه‌ها بسیار زیاد است. با تمام این آمار و ارقام جای سوال باقی است که چه اتفاقی رخ داده که دانشجویان نخبه ایرانی رفتن را به ماندن ترجیح داده‌اند؟!



آمار تاسف باری که هر میزان آن را بالا و پایین می‌کنیم مسیری غیر از عدم  برنامه ریزی در حوزه نخبگان و ضعف عملکردی برخی از مسئولان برای ماندگاری نخبگان پیدا نمی‌کنیم.



سناریویی دیگر از مهاجرت مغزها



طی چند روز گذشته بهادری جهرمی، سخنگوی دولت خبر از بازگشت ۲هزار و ۷۰۰ نخبه به کشور را منتشر کرد، که خبر خوب و امیدوار کننده ای است. این یعنی اراده جدی برای بازگشت نخبگان به کشور از سوی دولت وجود دارد. به نظر باید به این موضوع اساسی توجه شود که دلیل رفتن نخبگان باید بررسی و راه بازگشتن آنها فراهم شود. ضمن اینکه ما آمار دقیقی از تعداد نخبگان مهاجرت کرده نداریم یا لااقل نمی دانیم از این تعداد چند درصد از آنها را با چه مشوق ها و فرصت سازی های جدید می توانیم برگردانیم.



نکته مهم تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی در توجه به موضوع نخبگان است. تذکرهای مکرر ایشان به مسئولان نظام در خصوص نخبگان نشان دهنده اهمیت این موضوع از منظر حاکمیت است. ایشان در دیدار با صدها نفر از نخبگان جوان و استعدادهای برتر علمی، و دانشجویان آنها را  آبروی ایران خواندند و افزودند: «همه بویژه مسئولان و مؤثرین، در فضای کشور باید نخبگان علمی را جزو مهمترین ثروت‌های کشور بدانند و از آنها حمایت کنند و نخبگان نیز ظرفیت‌ها و استعدادهای فردی خود را به سرمایه پیشرفت کشور تبدیل کنند.»



چاه‌های نفتی که دو دستی تقدیم سایر کشورها می‌شود 



با یک حساب سرانگشتی، هزینه آموزش یک متخصص در ایران از دوره ابتدایی تا انتها، یک میلیون دلار می‌شود و سالانه ۴۰ هزار نفر از تحصیلکرده‌ها از کشور مهاجرت می‌کنند، در سال 1392 رضا فرجی دانا وزیر وقت علوم خروج استعدادها را سالانه ضرری معادل ۱۵۰ میلیارد دلار به کشور دانست، برآورد اخیر بانک جهانی این هزینه را ۴۰ الی  ۵۰ میلیارد دلار در سال تخمین می‌زند. چنانچه ما همان یک میلیون دلار را برای پرورش یک متخصص در نظر بگیریم و به گفته سخنگوی دولت  دو هزار و ۷۰۰ نفر در پنج سال گذشته به کشور بازگشته باشند، یعنی حدود دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار به کشور بازگشته است با تمام این تفاسیر این میزان نخبه که از کشور خارج می‌شوند معادل چند چاه نفت است که ما به کشورهای توسعه یافته نه یک دستی بلکه دو دستی تقدیم می‌کنیم!



 نگرانی رئیس جمهور از ترک وطن نخبگان



سیدابراهیم رئیسی، رئیس محترم جمهور در دیدار با مدال‌آوران المپیادهای علمی کشوری و جهانی، ضمن صحبت درباره دغدغه‌‌های نخبگان از نگرانی خود برای مهاجرت آنان صحبت کرد. رئیس جمهور با اشاره به  نقش محوری نخبگان و اندیشمندان در پیشرفت و تعالی کشور، از اراده جدی دولت برای طراحی ساز و کارهای موثر توسعه شبکه نخبگانی و حفظ آنان در کشور خبر می‌دهد.



 در سال گذشته دکتر محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در یادواره شهدای هشت سال دفاع مقدس شهر سرخرود با بیان اینکه در حوزه اداره کشور عقب افتادگی‌هایی وجود دارد، گفت: برای توسعه ایران اسلامی باید بروکراسی اداری را از سر راه نخبگان و متخصصان جامعه برداریم. بر همین اساس مجلس یازدهم با تصویب قوانین کار آمدی همچون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار و تولید جهش دانش بنیان در صدد رفع موانع و مشکلات در مسیر نخبگان و متخصصان شد.



غلامرضا منتظری عضو شورای فرهنگ عمومی کشور در مورد مهاجرت بیش از اندازه نخبگان به خبرنگار خانه ملت می‌گوید: در کشور سرمایه‌ها و منابع متعددی داریم که هیچکدام به اندازه سرمایه انسانی ارزشمند نیست؛ مهمترین سرمایه هر کشوری منابع مستعد انسانی آن است که می‌تواند اسباب تحول و پیشرفت کشور را فراهم کند، در این  بین سرمایه‌های انسانی همچون نخبگان که سرمایه‌های بی بدیل، کم نظیر و  حتی دست نیافتنی هستند و با خروجشان از کشور هزینه سنگینی را متحمل می‌شویم.











غلامرضا منتظری


نماینده گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی می‌افزاید: نخبگان در میان رشته‌های تخصصی گوی سبقت را از دیگران ربوده اند و توانسته‌اند قله‌های صعود را نسبت به سایرین طی کنند؛ این گروه از سرمایه‌های انسانی دارای دانش، بینش و توانمندی برتری هستند که منشا اثربخشی و تحول خواهند بود، اگر قرار باشد کشور در تمام عرصه‌ها از اقتدار کافی برخوردار باشد بی تردید باید به نخبگان توجه جدی تری صورت پذیرد.



نسبت به نخبگان حس مسئولیت داشته باشید



عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان قدردانی از مقام نخبگان، یادآور شد: حمایت از مقام نخبگان در تمام عرصه‌ها اثر گذاری بیشتری را به دنبال دارد، نسبت به نخبگان نباید بی تفاوت رفتار کنیم؛ این احساس مسئولیت البته باید متقابل باشد.



وی در ادامه یادآور شد: باید فرصت ظهور و بروز استعداد نخبگان متناسب با شرایط روز مهیا شود، این مهم وظیفه دستگاه‌های متولی به ویژه بنیاد علمی نخبگان در کشور است در این بین امکانات و الزامات نقش آفرینی آنها باید فراهم شود؛ گاهی شاهد خروج نخبگان از کشور هستیم که خواسته آنها معقول و منطقی نبوده اما در کنار آنها نخبگانی علمی هستند که با اکتشافات خود می‌توانند در کشور تحولی بزرگ داشته باشند و انتظار دارند محصول و ایده خود را به جامعه هدف معرفی کنند، اگر چتر حمایتی از این نخبگان فراهم نشود بی تردید شوق و انگیزه تحقیق، تحول و تولید در وجود آنها از بین می‌رود.



از نخبگان قدردانی شود



منتظری با اشاره به حمایت‌های مادی و معنوی از نخبگان، تصریح می‌کند: بی تردید اگر حمایت‌های مادی و معنوی از نخبگان صورت نپذیرد انگیزه لازم برای تولید در آنها به وجود نخواهد آمد؛ از دیدن آثار آنها تا تکریم آنان در مجامع ملی و بین المللی می‌تواند عرصه را برای حضور پررنگ نخبگان مهیا کند و همین زمینه‌ای برای ماندگاری آنها خواهد بود.



عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تاکید به شنیدن صدای نخبگان در کشور، یادآور شد: با برگزاری جلسات و نشست‌ها مشکلات و موانع موجود در مسیر نخبگان را شناخته و درصدد رفع آنها باشیم، همانطور که امسال به سال«تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» نامگذاری شده است باید نقش نخبگان در تحقق این شعار بیش از سایر سال‌های گذشته، باشد.



این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، اظهار کرد: مجلس با تصویب این قانون تلاش کرد تا موانع تولید را از مسیر فعالان و نخبگان عرصه اقتصادی بردارد، باید نظارت برای اجرای این قانون مهم صورت پذیرد، از طرفی باید تسهیلات کم بهره برای حمایت از آنها پرداخت شود، تا اندیشه و نوآوری در همین کشور به واسطه همین نخبگان به منصه ظهور برسد.



امروز جوانان ایرانی جزو برترین های علمی، ورزشی و حتی فرهنگی و هنری هستند؛ در حال حاضر بسیاری از کشورها با پهن کردن تور و دادن وعده و وعیدهای مادی و معنوی درصدد جذب آنها به هر طریق ممکن هستند، باید آسیب شناسی جدی در این راستا صورت پذیرد



منتظری در ادامه افزود: امروز جوانان ایرانی جزو برترین های علمی، ورزشی و حتی فرهنگی و هنری هستند؛ در حال حاضر بسیاری از کشورها با پهن کردن تور و دادن وعده و وعیدهای مادی و معنوی درصدد جذب آنها به هر طریق ممکن هستند، باید آسیب شناسی جدی در این راستا صورت پذیرد، چرا نباید به دغدغه‌ها و درخواست نخبگان پاسخ درستی داده شود تا شاهد خروج آنها از کشور نباشیم.



اقدامات صورت گرفته برای بازگشت نخبگان کافی نبوده است



وی در ادامه با اشاره به بازگشت شماری از نخبگان به کشور، گفت: اقداماتی برای بازگشت نخبگان در کشور صورت گرفت که متاسفانه لازم و کافی نبوده است چرا که تعداد نخبگان بازگشته، نسبت به تعدادی که ماندگار شدند قابل قیاس نیست؛ این مسئله بسیار نگران کننده است. نباید از سرمایه نخبگان غفلت کنیم، این سرمایه‌ها سال‌ها طول کشیده تا به ثمره نشسته‌اند.



عضو کمیسیون فرهنگی در مجلس شورای اسلامی حمایت رسانه ها از نخبگان گفت: اکثر نخبگان سرزمین خود را دوست دارند و علاقه مند به اهتزاز درآمدن پرچم ملی کشورشان در تمام عرصه‌های علمی و ورزشی هستند، آنها می‌توانند الگوی بی بدیل برای جوانان ایرانی باشند بر همین اساس رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی می‌تواند در شناسایی و معرفی آنها در عرصه‌های مختلف نقش موثری داشته باشند.



منتظری یادآور شد: قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری‌ها و اختراعات از جمله قوانین دیگری است که می‌تواند نقش موثری در حمایت نخبگان علمی داشته باشد و مسیری برای ماندگاری آنها در کشور فراهم شود، مجلس تمام تلاش خود را برای ماندگاری نخبگان و بازگشت آنها به کشور، خواهد داد.



در ادامه روح اله متفکر آزاد رئیس فراکسیون دانشگاهیان مجلس شورای اسلامی در مورد مهاجرت نخبگان به خانه ملت می‌گوید: رسیدگی به موضوعات نخبگان از مباحث جدی و قابل پیگیری تمام ارکان‌های نظام جمهوری اسلامی است؛ طبق فرمایشات مقام معظم رهبری  نخبگان علمی و دانشگاهی از ارکان مهم پیشرفت کشور بوده و بدون هیچ مبالغه‌ای، موجب آبروی ایران هستند و در هر زمینه‌ای که دانشمندان ما ورود و تمرکز کردند، تحسین مجامع علمی جهان را برانگیختند بنابراین همه ما باید قدر آنها را بدانیم.



 مجلس پیگیر مطالبات نخبگان است



عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد:  مجلس از طریق کمیسیون‌های تخصصی مطالبات مادی و معنوی نخبگان را پیگیری می‌کند تا بتواند حداقل‌ خواسته‌های آنان را برآورده کند. این مطالبات از اشتغال گرفته تا حقوق مکفی و تامین مسکن را شامل می‌شود.











روح‌الله متفکر آزاد


وی در ادامه یادآور شد: مجلس شورای اسلامی در دوره یازدهم افزایش حقوق اعضای هیات علمی دانشگاه، قانون جهش تولید دانش بنیان، قانون صدور مجوزها و… را تصویب کرد که هر کدام به نوبه خود از قوانین حمایتی در حوزه حمایت از سرمایه‌های انسانی کشور است؛ فراکسیون دانشگاهیان مجلس در طی یکسال اخیر جلسات متعددی را با حضور نخبگان  علمی و اساتید برتر دانشگاهی برگزار کرد و در هر دوره مشکلات و دغدغه آنها را از طریق کمیسیون‌های مرتبط پیگیری کرده است.



رئیس فراکسیون دانشگاهیان مجلس شورای اسلامی در ادامه یادآور شد: پیوست فرهنگی و اجتماعی نخبگان باید مداوم باشد و امیدواری به سازندگی را در بین نخبگان تقویت کنیم که این مهم نیازمند همکاری دولت، مجلس و نظام است؛ اگر سرمایه‌های انسانی را قدر بدانیم بی تردید بر تمام مشکلات فائق آمده و در عرصه‌های مختلف پیشگام خواهیم بود.



ایران جوان و تحصیلکرده است



متفکر آزاد با اشاره به جمعیت جوان کشور تاکید کرد: ایران کشور جوان و تحصیکرده‌ای است نباید نسبت به این ظرفیت بی‌تفاوت باشیم؛ بهترین نام آوران علمی از اقتصاد و پزشکی گرفته تا سیاست و فرهنگ در عرصه جهانی نامی از ایران را به دوش می‌کشند و همین مسئله نشان از برتری جوانان این سرزمین را می‌دهد، اگر بتوانیم از تمام این ظرفیت‌ها در داخل کشور بهره بگیریم مطمئنا در جهان قدرت برتر خواهیم بود.



 وی با انتقاد از غفلت ظرفیت نخبگان یادآور شد: زمانی که کشوری از توانایی‌های خود غفلت کند، غارت سرمایه اجتماعی آنها آسان می‌شود. طبق گفته رهبر انقلاب « غفلت، مقدمه غارت و غارت، افزایش‌دهنده غفلت ملت‌ها از توانایی‌ها و استعدادهای درونی است» بر همین اساس باید از این ظرفیت نخبگان غافل نشویم که هشداری جدی برای ایران است.



اجازه ندهید نخبگان ناامید شوند



عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در ادامه تصریح کرد: مسئولان و متولیان باید به وظایف خود درباره نخبگان عمل کنند، این حس مسئولیت باید متقابل باشد یعنی نخبگان علمی نسبت به سرزمین خود عرق ملی داشته باشند و به راحتی سنگرهای ایران را در تمام عرصه‌ها خالی نکنند و ضمن مبارزه با موانع و پذیرش برخی سختی‌های اجتناب‌ناپذیر، اجازه ندهند برخی دستگاه ها نامهربانی‌ها را در وجود آنان پرورش دهند.



متفکر آزاد با اشاره به تقویت آرامش در کشور یادآور شد: باید زمینه آرامش را در تمام شرایط در کشور تقویت کنیم، نخبگان در تمام عرصه‌ها علاقه مند به ادامه کار در محیطی امن و آرام هستند؛ بی تردید ایجاد حس ناامنی در کشور تاثیر ناخوشایندی در روحیه همه به ویژه دانشجویان و سایر نخبه‌ها خواهد داشت.



قانون جهش تولید دانش‌بنیان نقطه عطف دیگری در تاریخ اقتصاد است



نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به جزئیات قانون جهش تولید دانش‌بنیان یادآور شد: تصویب و ابلاغ قانون جهش تولید دانش‌بنیان و تدوین آیین نامه‌های اجرایی آن در یک سال گذشته بزرگ‌ترین رویداد در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان بود که می‌تواند در ماندگاری نخبگان موثر باشد و این قانون نقطه عطف دیگری در اقتصاد کشور است.



وی در ادامه تاکید کرد: این قانون مبتنی بر ۲۰ ماده و ۱۰ تبصره است که زمینه‌ ساز تحقق شعار «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال آفرین» است و شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق را که امروز به عضوی جدی و مهم در اقتصاد کشور بدل شده‌اند در توسعه کسب‌ و کارشان یاری خواهد کرد. تصویب و ابلاغ قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق، تحول بزرگی برای زیست‌بوم فناوری و نوآوری کشور به شمار می‌رود.



نخبگان ایرانی در هر گوشه جهان افتخار آفرین هستند



علی اصغر عنابستانی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس یازدهم با اشاره به اقدامات مجلس برای ممانعت از خروج نخبگان از کشور گفت: در مهاجرت نخبگان نباید الفاظی نظیر فرار و خروج نخبگان به کار گرفته شود؛ گروهی با توانایی بالای فکری و علمی از کشور خارج شده و در سایر کشورها با عمل و دانش خود نام و پرچم  ایران را به اهتزاز در می آورند ، اگر این گروه  به کشور باز گردند و به کشور خدمت کنند بسیار عالی  است و اگر به ادامه فعالیت خود در سایر کشورها نیز بپردازند باز هم قابل تقدیر است چرا که افتخار جمهوری اسلامی ایران را به دنبال  خواهد داشت.











علی‌ اصغر عنابستانی


وی در ادامه تاکید کرد: باید در نظر داشته باشیم چه میزان از مسئولان و متولیان امر توانسته‌اند از ظرفیت نخبگان در داخل کشور استفاده کنند و از آنها بهره‌مند شوند، با تصویب قانون جهش دانش بنیان در مجلس یازدهم و براساس مفاد متعددی از قانون مذکور، تمام اشخاصی که خلاقیت ویژه‌ای به خرج داده و یا شرکت‌های مبتنی بر دانش را ایجاد می‌کنند و می‌توانند براساس دانش افزایی علم را تبدیل به یک فناوری کرده و فناوری را تبدیل به تجاری سازی کنند از محل تجاری سازی و دانش جدید «ثروت» خلق کنند، برای این گروه مزایایی بسیاری در نظر گرفته‌ شده است، حتی در تبصره 16 این قانون حدود 5 هزار میلیارد تومان به افرادی که به طرح دانش بنیان می‌پردازند اختصاص داده‌ شد که متاسفانه تاکنون پرداخت این تسهیلات صفر بوده است.



استاد شدن نخبگی نمی‌آورد 



وی با بیان اینکه مقاله نویسی نخبگی نمی‌آورد، تصریح کرد: حدود ۲۳۰۰ پرونده خلاقیت، نوآوری و طرح دانش بنیان به بانک‌ها ارائه شده است؛ صندوق‌های استانی تاکنون اقدامات موثری داشته‌اند، در نظر داشته باشیم مدرک دانشگاهی رسیدن به درجات بالای استادی نخبگی نمی‌آورد؛ نخبه کسی است که براساس تلاش و خلاقیت، مسئله و مشکلی از جامعه را حل کند، نمی توانیم کسانی را که به صورت متعدد اقدام به یادداشت و مقاله نویسی در سطح جهانی می‌کنند نخبه یاد کنیم. حتی برچسب نخبه به اساتید بر مبنای مقالات آی اس آی هم اشتباه محض است.



 نخبگی را بر مبنای مقالات آی اس آی ندانیم



عنابستانی خاطر نشان کرد: زمانی که مبنای نخبگی را بر اساس مقالات آی اس آی می‌گذاریم، یعنی این خط را به مقاله نویسان می‌دهیم که شما می‌توانید مشکلات کشورهای اروپایی و آمریکایی را حل کنید. کشورهای اروپایی و آمریکایی به مجلاتی امتیاز داده و می‌دهند که مسائل و مشکلات آنها را حل کنند، دولت حمایت از فعالیت نخبگان را در دستور کار قرار داده است که متاسفانه تاکنون  بخشی از آن را اجرا و قسمتی  را تلاش می‌کنیم تا عملیاتی شود.



زهره سادات لاجوردی عضو هیات رییسه کمیسیون فرهنگی در مورد مهاجرت نخبگان به خبرنگار خانه ملت می‌گوید: عوامل متعددی می‌تواند در خروج نخبگان نقش داشته باشد، بیش از یک دهه است که توجه شایانی به بحث اشتغال دانشجویان بخصوص نخبگان صورت نگرفته و برخی از نخبگان ما احساس کردند که با توجه به توانایی‌ها و استعدادهای درخشانی که در برخی از رشته‌ها دارند، توانایی آنان بدرستی مورد استفاده قرار نگرفته است.



مسیر نخبگان را هموار کنید



نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش حمایتی گروهی از خروج نخبگان، یادآور شد: از سویی دیگر برخی از افرادی که حتی در بدنه دولت های پیشین بودند سعی داشتند که نخبگان را به مهاجرت از کشور تشویق کنند، بر اساس گزارش‌ها در دولت‌های قبل، برخی از اساتید دانشگاه‌ها نخبگان را شناسایی کرده و  زمینه را برای مهاجرت آنان فراهم می‌کردند؛ این در حالیست که علاوه بر شناسایی اینگونه افراد باید از این قبیل مهاجرت‌های بی رویه جلوگیری شود، دولت و بنیاد نخبگان باید مسیر را برای شکوفایی استعدادهای این عزیزان و بکارگیری آنها در مراکزی که متناسب با استعداد و تحصیلات آنها است، هموار کنند تا شاهد خروج مغزها از کشور نباشیم.











نشست ۱۰ روزه حقوق بشر آمریکایی به مناسبت هفته حقوق بشر امریکایی زهره سادات لاجوردی


عضو هیات رییسه کمیسیون فرهنگی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ارزش و اهمیت آموختن علوم، یادآور شد: طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب که تاکید کردند؛ ایرادی ندارد که یک فرد به خارج از کشور برود و تحصیلات خود را تکمیل کند؛ نخبگان می‌توانند پس از اتمام تحصیلات خود به کشور برگردند و به ملت خود خدمت کنند و اگر محیط و شرایط برای نخبگان مهیا شود قطعا خواهان خدمت به کشور خود هستند. 



مهاجرت نخبگان به عوامل متعددی بستگی دارد



لاجوردی با بیان مهاجرت نخبگان عرصه ورزش و هنر به خبرنگار خانه ملت گفت: شرایط کشور ما برای هنرمندان و ورزشکاران، با سایر کشورها متفاوت است، عواملی در این مسئله دخیل است که سعی دارند کشور ما را از هر جهت تحت فشار قرار بدهند و با استفاده از تبلیغات داغ رسانه‌ای تا وعده‌های رنگی که برای حمایت از آنها داده می‌شود این انگیزه را برای خروج نخبگان ورزشی و هنری فراهم می‌کنند.



قوانینی برای حمایت از ورزشکاران وضع کنید 



وی ادامه داد:  برای اینکه یک ورزشکار به درجه‌ای برسد که قهرمان ملی یا جهانی شود، حتما باید یکسری شرایط را برای آنها فراهم کنیم، اما فردی که از بودجه کشور برای پیشرفت او هزینه شده تا به مقام قهرمان ملی و بین المللی برسد، نباید به راحتی به همه این زحمات پشت پا زده و کشور خود را ترک کند و در شرایطی که دست‌های سیاسی پشت پرده قالبا خارج نشین هستند از نبود قانون در این زمینه سوءاستفاده می‌کنند؛ شاید بهتر است که مانند بسیاری از کشورهای دیگر قوانینی برای حضور ورزشکاران در عرصه‌های بین المللی وضع و اجرا شود.



عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی خروج نخبگان را تهدیدی جدی در کشور دانست و افزود: در حال حاضر شرایط ویژه‌ای را برای کشور ما رقم زدند که در کشورهای دیگر اینگونه نیست، همچنین، آن عرق ملی و احترامی که باید یک ورزشکار، نخبه، هنرمند و یا هر فرد دیگری نسبت به کشور خود داشته باشد، مسئله‌ای است که باید به لحاظ فرهنگی در مورد آن کار شود و شهروندان یک کشور باید حرمت پرچم خود را حفظ کنند و همه این عوامل از مسائلی است که باید از طریق فرهنگسازی و آموزش صورت پذیرد.



کلام پایانی استفاده از شیوه حکمرانی بهتر در بدنه دولت و استفاده از دانشجویان نخبه در حل مشکلات کشور بی تردید نه تنها موجب حل بسیاری از مشکلات می‌شود بلکه شاهد آینده‌ای روشن برای کشور خواهیم بود.



محققان برجسته علمی ایران پیوسته از دولت ها درخواست داشته‌اند برنامه‌هایی برای حفظ و ماندن استعدادهای برتر در نظر گرفته شود، اما با تمام توصیه‌ها و پیشنهادات متعددی که داده  شده، در دولت های گذشته گام‌های کمی برای ایجاد تسهیلات یا سایر مشوق‌ها  برداشته  است و تلاش نکرده تا جاذبه مهاجرت را کاهش دهد و امید می رود با حمایت های مجلس شورای اسلامی دولت سیزدهم در مسیر حفظ نخبگان و تلاش برای بازگشت آنها گام های مؤثری را بردارد. /



پایان پیام

  • کد خبر : 351849
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار