مرکز پژوهشهای مجلس انجام داد؛
بازطراحی ساختار مطلوب نهاد تنظیم گر مشاوره ازدواج و خانواده در ایران
مرکز پژوهشهای مجلس در گزارشی ساختار مطلوب نهاد تنظیمگر مشاوره ازدواج و خانواده در ایران را باز طراحی کرد.
به گزارش خبرگزاری خانه ملت، دفتر مطالعات فرهنگ و آموزش این مرکز در گزارشی با عنوان «بازطراحی ساختار مطلوب نهاد تنظیمگر مشاوره ازدواج و خانواده در ایران براساس رتبهبندی ایدههای پیشنهادی» آورده است که نظام حکمرانی در حوزه ارائه خدمات مشاوره ازدواج و خانواده مشتمل بر دستگاههایی است که بهدلیل وظایف تعریف شده در قوانین، نظام تصدیگری را برعهده دارند و بروندادهایی همچون سیاستگذاری، اجرا، نظارت و ارزیابی در چارچوب دستگاه مرتبط را در طول سالها به انجام رساندهاند اما یکی از مباحثی که بهخصوص در سالهای اخیر (در سیاستهای کلی خانواده و سند مهندسی فرهنگی در کنار اعتباربخشی) مطرح شده ساماندهی خدمات مشاوره ازدواج و خانواده است. ازاینرو در ابتدای این گزارش مبتنیبر تقسیم کارکردی و با استفاده از مدل سیستم مانا نظام حکمرانی مشاوره ازدواج و خانواده مورد آسیبشناسی و عارضهیابی قرار گرفت.
در ادامه این گزارش به تبیین نتایج آسیبشناسی نظام حکمرانی مشاوره ازدواج و خانواده پرداخته و پنج مورد بهعنوان نتایج این آسیبشناسی مطرح میشود، نخست انکه در اجرا تعدد نهادهایی (قوهقضائیه، وزارت ورزش و جوانان، سازمان بهزیستی و سازمان نظام روانشناسی و مشاوره) وجود دارد که براساس قوانین مصوب بهصورت جداگانه و مستقل از یکدیگر موظف به تأیید صلاحیت و صدور مجوز برای ارائه خدمات مشاورهای در حوزه ازدواج و خانواده هستند.
دوم انکه بررسی هماهنگی میان دستگاههای صلاحیتبخش و مجوزدهنده یادشده نشانمیدهد همسویی در میان دستگاههای مجوزدهنده در ارائه مجوز مشاوره ازدواج و خانواده وجود ندارد درنتیجه نبود و فاق میان آنها سبب خلق مشکلاتی در میدان اجرا نیز شدهاست.
سوم آنکه تعدد مراجع تصمیمگیر (مجلس شورای اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجمع تشخیص مصلحت نظام و...) در کنار فراوانی مراکز و دفاتر مشاوره ذیل دستگاههای متعدد مبین نبود ساختاری با کارکرد نظارت / بازرسی است.
چهارم آنکه جایگاه نهادی که دربردارنده ارزیابی جریانات محیطی و پایش روندهاست در نظام حکمرانی مبتنیبر ارائه خدمات مشاوره ازدواج و خانواده نامعلوم است.
پنجم آنکه نبود مرز مشخص در تعیین حدود صلاحیت دستگاهها ذیل کارکرد خطمشیگذاری نشان از درهمریختگی و تداخل وظایف دستگاههای مجوزدهنده است.
دفتر مطالعات فرهنگ و آموزش مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در این گزارش به ارائه راهکارهایی در این زمینه پرداخته و بیان کرده است که فعالیتها و خدمات حوزه مشاوره خانواده برای آنکه پاسخگوی نیاز جامعه باشد و موجبات رشد افراد و خانوادهها را فراهم سازد، به ساماندهی و مدیریت نیاز دارد و براساس تحلیل محتوای مصاحبههای انجام شده با خبرگان در حوزه مشاوره و روانشناسی کارکردهایی همچون؛ طراحی و بازنگری الگوی اعتباربخشی، طرحریزی و بازبینی صلاحیتسنجی، ساماندهی نظام مجوزدهی، ایجاد هماهنگی بینسازمانی، ارزیابی و نظارت بر فرایند مورد انتظار از نهاد تنظیمگر در نظام حکمرانی مشاوره ازدواج و خانواده احصا شد.
همچنین در این گزارش بیان شده است که خبرگان حوزه مشاوره و روان شناسی بهمنظور ایجاد مرکزیتی برای تنظیم گری و سامان دهی امور مشاوره ازدواج و خانواده ۶ ساختار را پیشنهاد میدهند که اولین آن بازسازی موقعیت موجود با مرکزیت ستاد ملی زن و خانواده است. پیشنهاد دوم خبرگان این حزوه تشکیل وزارت خانواده و پیشنهاد سوم آنان معرفی وزارت بهداشت بهعنوان متولی سلامت روان در کشور است. پیشنهاد چهارم آنان معرفی سازمان بهزیستی بهعنوان متولی مباحث روانشناسی در کشور، پیشنهاد پنجم این گروه از خبرگان استفاده از ظرفیت شورای عالی سلامت و امنیت غذایی و پیشنهاد ششم تشکیل سازمان ملی سلامت روان است.
در این گزارش همچنین تأکید میشود که براساس رتبهبندی که ازسوی خبرگان مبتنیبر ساختارهای پیشنهادی یادشده بهدست آمد، تشکیل وزارت خانواده ساختار ترجیح داده شدهای بود که در رتبه نخست قرار گرفت و در اولویت دوم بازسازی موقعیت موجود با مرکزیت ستاد ملی زن و خانواده و سپس تشکیل سازمان ملی سلامت روان قرار داشت.
متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید./
پایان پیام