خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1399/12/15 - 11:22
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
سرویس : فرهنگی
درنشست تخصصی فراکسیون توسعه زیرساخت های فرهنگی مطرح شد؛

ایجاد دبیرخانه ملی گفتمان با هدف اصلاح ، تغییر و تدوین احکام برنامه هفتم توسعه

اولین نشست تخصصی فراکسیون توسعه زیرساخت‌های فرهنگی، سیاحتی و نمایشگاهی مجلس شورای اسلامی با هیئت مدیره انجمن نمایشگاه‌های ایران و انجمن برگزارکنندگان نمایشگاه‌های بین المللی ایران در سالن نمایشگاه شهر مشهد مقدس برگزار گردید.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت؛ اولین نشست تخصصی فراکسیون توسعه زیرساخت‌های فرهنگی، سیاحتی و نمایشگاهی مجلس شورای اسلامی با هیئت مدیره انجمن نمایشگاه‌های ایران و انجمن برگزارکنندگان نمایشگاه‌های بین المللی ایران در سالن نمایشگاه شهر مشهد مقدس برگزار گردید که دستاوردهای مهم این همایش و نشست که با رعایت پروتکل بهداشتی در سالن مذکور بین اعضای هیات رئیسه فراکسیون، هیات مدیره انجمن ها و مسئولین مرتبط با نشست نمایشگاهی و همچنین تشکل‌های استانی که به صورت وبینار شاهد این نشست تخصصی بودند توسط هاجر چنارانی ریاست فراکسیون توسعه زیرساخت‌های فرهنگی، سیاحتی و نمایشگاهی اعلام گردید.



هاجر چنارانی نماینده نیشابور ، فیروزه  و زبرخان در این نشست ضمن اشاره به ضرورت و اهمیت ایجاد  فراکسیون توسعه زیرساخت های فرهنگی، سیاحتی و نمایشگاهی در مجلس می‌گوید: ایجاد این فراکسیون در مجلس شورای مبنی بر بسترسازی و ارتقاء شاخص‌های توسعه فرهنگی، گردشگری و نمایشگاهی توسط نمایندگان مجلس که عضو این فراکسیون هستند و با تعامل و همکاری پارلمان بخش خصوصی، سندیکاها و انجمن هایی که به عنوان بازوی اجرایی در تحقق و انجام امور تصدی گری مطابق با سند چشم انداز سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی از طرف مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و احکام برنامه 5 ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و غیره ایفای نقش می‌کنند که با  وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت امور خارجه، سازمان فرهنگ و ارتباطات و اتاق بازرگانی و غیره همکاری می‌کنند.



وی در ادامه می‌افزاید: اهمیت اجرای بندهای 2، 3، 4، 5 و 23 سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی و بند 19 آن  است که اشاره به تولید، ثروت، بهره وری و کارآفرینی سرمایه گذاری و اشتغال مولد و همچنین اجرای بند 9 آن حمایت همه جانبه هدفمند از صادرات کالاها و خدمات و تسهیل مقررات و گسترش مشوق‌ها، گسترش خدمات تجارت خارجی و ترانزیت و زیرساخت‌های مورد نیاز و برنامه‌ریزی تولید ملی متناسب با نیازهای صادراتی، شکل‌دهی و بازارهای جدید و متنوع بخش پیوندهای اقتصادی، با کشورها به ویژه با کشورهای منطقه با کمک و حمایت از بخش صنعت نمایشگاهی دارد.



معرفی فرهنگ تمدن ایرانی اسلامی در نمایشگاه بین المللی



در ادامه چنارانی با اشاره به  نقش نمایشگاه در معرفی دستاوردهای کشور تاکید می‌کند: این نمایشگاه معرف دستاوردها، تولیدات صنعتی، معدنی، کشاورزی، خدمات بازرگانی، فنی و مهندسی است و مهمتر از همه می‌توان توسط این نمایشگاه فرهنگ تمدن ایرانی اسلامی و جاذبه های طبیعی، میراثی و گردشگری ایران زمین در عرصه داخلی و بین المللی معرفی کرد.



در ادامه این نشست یحیی ابراهیمی عضو هیات رئیسه فراکسیون و نماینده منتخب شهرستان دلفان  و سلسله در خصوص برگزاری این نمایشگاه می‌گوید: برگزاری صنعت نمایشگاه در عرصه تولیدات و خدمات کالا و محصولات و رونق اقتصادی است که منجر به اشتغال و جلوگیری از رکود اقتصادی خواهد شد که برای مردم و به خصوص نمایندگان دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی حائز اهمیت است.



ایشان ضمن اشاره به لزوم اجرائی نمودن بند 10 سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی از طرف مقام معظم رهبری (مدظله العالی) نیز دغدغه و مشکل امروز جامعه ایران را اشتغال مطرح کردند.



در ادامه عباس جهانگیرزاده عضو فراکسیون و نماینده محترم شهرستان پارس آباد و بیله سوار و اصلاندوز در خصوص برگزاری چنین نمایشگاهی می‌گوید: شرکت در نمایشگاه های داخلی و خارجی در جهت معرفی تولیدات، خدمات کالا و محصول و بازاریابی و فروش و حمایت همه جانبه مجلس و دولت از انجمن ها و سندیکاها و بخش های خصوصی مرتبط با نمایشگاه ها که در این صنعت فعالیت می‌کنند بسیار اهمیت دارد.



 رابطه مستقیم صنعت نمایشگاه با بازار سرمایه



وی در ادامه به  رابطه مستقیم نقش صنعت در بازار سرمایه  اشاره کرد و اظهار می‌کند:  رابطه مستقیم نقش صنعت نمایشگاه به عنوان محرک بین بازار سرمایه، تولید و بازار مصرف  است که این فراکسیون می‌تواند کمک کند به رفع موانع و مشکلات حوزه سرمایه گذاران این بخش که این هم مستلزم انجام عملی به وعده‌ها و اجرائی نمودن مصوبات و صورت جلسات این فراکسیون با همکاری دولت و ذینفعان این حوزه است.



نمایشگاه‌های بین المللی ویترین تولیدات ومحصولات ایران اسلامی هستند 



در این همایش و نشست تخصصی آقای دکتر بزرگ نژاد دبیر فراکسیون نیز نسبت به اعلام نتایج بررسی ها و مطالعاتی از فراکسیون هایی که در ادوار گذشته و حال در مجلس شورای اسلامی شکل گرفته پرداخته و نیز لزوم و ضرورت ایجاد این فراکسیون با بهره گیری از تجارب و نظرات اساتید دانشگاه، کارشناسان، متخصصین و توان و حمایت نمایندگان و بخش خصوصی و همچنین خلاء فراکسیونی که مرتبط با عنوان نمایشگاه که بتواند بصورت تخصصی موضوعات را مورد بررسی کارشناسی قرار دهد احساس می‌شد که می‌تواند انتظارات تولیدکنندگان، فروشندگان و صادرکنندگان محصولات کالا و خدمات را به عنوان ویترین جمهوری اسلامی در داخل و خارج باشد تا بتواند موانع و مشکلات تمام ابعاد زیرساختی و تقنینی و اجرائی این صنعت را مرتفع نماید و حمایت همه جانبه از صنعت نمایشگاه در جهت معرفی دستاوردها و تولیدات کشور در ابعاد اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در عرصه داخلی و جهانی باشد را اعلام داشته است.



ایشان در ادامه نسبت به ایجاد دبیرخانه تعاملی و گفتمان بین اعضای این فراکسیون با پارلمان بخش خصوصی و انجمن های صنعت نمایشگاهی با هدف رفع موانع و مشکلات تقنینی و اجرائی پرداختند  که این دبیرخانه بتواند  قوانین مربوط به نمایشگاه ها را احصا نماید تا بتوان  درخصوص نقص در قوانین یا خلا قانونی، نمایندگان عضو فراکسیون  با ایجاد ، اصلاح یا تغییر نسبت به  ارایه طرح ، مشکلات این حوزه را مرتفع نمایند.



در پایان نشست و جمع بندی مصوبه ای از طرف چنارانی ریاست فراکسیون  صادر گردید و مقرر شد دبیرخانه‌ای تعاملی وگفتمان بین فراکسیون و پارلمان بخش انجمنی و خصوصی این صنعت در جهت احصاء موانع و مشکلات تقنینی و اجرایی پیش روی این صنعت و همچنین ارائه پیشنهادات تقنینی به پیوست اسناد پشتیبان  و پیشنویس و احکام مرتبط با صنعت نمایشگاهی منطبق با اسناد بالادستی جهت درج احکام در برنامه هفتم توسعه جزء برنامه‌های اولویت دار این فراکسیون باشدو عملیاتی گردد./



پایان پیام   

  • کد خبر : 315507
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار