خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/02/14 - 14:05
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : فرهنگی
نادری:

اقدامات وزارت علوم در کنترل آسیب های اجتماعی دانشجویان نمایشی و بی اثر است

رئیس فراکسیون مقابله با آسیب های اجتماعی در مجلس شورای اسلامی گفت: امروز شاهد کمترین و ناکارآمدترین برنامه ها از سوی وزارت علوم و بخش های ذیربط آن در حوزه مدیریت و کنترل آسیب های اجتماعی در میان دانشجویان هستیم.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت؛ احمد نادری در مورد آسیب های اجتماعی در میان دانشجویان گفت:‌ مسئله آسیب های اجتماعی دانشجویان از دو جهت واجد اهمیت و حساسیت فوق العاده است؛‌ نخست اینکه غالب دانشجویان کشور جز قشر جوانان و در بازه گروه سنی 18 تا 28 سال قرار دارند، این یعنی سرمایه انسانی جوان کشور ما، امروز در دانشگاه ها هستند و چنانچه برای بسترهای آسیب زا و درگیری آنها با انواع آسیب های اجتماعی برنامه ریزی درست و دقیقی وجود نداشته باشد،‌ قشر مهمی از جامعه درگیر بحران شده است. در وهله دوم، دانشجویان ما بدنه قشر نخبگی کشور را شامل می شوند و آینده نظام تصمیم سازی و مدیریت کشور بر دوش این قشر است. به تعبیری می توان گفت آسیب های اجتماعی در میان دانشجویان یعنی ایجاد اختلال همزمان هم در بخش فعال جامعه یعنی جوانان و هم در بخش پیشران کشور یعنی نخبگان.



وی با تاکید بر این افزود: با وجود چنین حساسیتی متاسفانه امروز شاهد کمترین و ناکارآمدترین برنامه ها از سوی وزارت علوم و بخش های ذیربط آن در حوزه مدیریت و کنترل آسیب های اجتماعی در میان دانشجویان هستیم.



رئیس فراکسیون مقابله با آسیب های اجتماعی مجلس اظهار داشت: طبق اعلام سرپرست دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم، وضعیت دانشجویان ما در حوزه آسیب های اجتماعی به حدی بغرنج است که از اعلام آمار و وضعیت ابتلای دانشجویان به انواع آسیب ها اعم از خودکشی، اعتیاد، ‌خشونت و ... جلوگیری شده است. اما جای سوال اینجاست که اگر از اعلام آمار وضع موجود امتناع می کنید،‌ چرا برنامه ها و نتایج برنامه های خود را در جهت پیشگیری،‌ کاهش و کنترل آسیب های اجتماعی دانشجویان اعلام نمی کنید؟ چرا به صورت شفاف و مستدل ارزیابی و اثرسنجی فعالیت های وزارت علوم در این زمینه بیان نمی شود؟



وی افزود: خانواده ها امروز از وضعیت فرزندان خود در دانشگاه ها بسیار نگرانند چرا که اساسا پس از ورود جوانان از مدرسه به دانشگاه دیگر امکان کنترل و مدیریت رفتار فرزند خود را به شیوه ی گذشته از دست می دهند؛ لذا بایستی بتوانند به نهاد متولی آموزش و تعالی فرزندان خود اطمینان داشته باشند و از برنامه ها و اقدامات آن مطلع شوند. 



نماینده مردم تهران با اشاره به بی اثر بودن اقدامات وزارت علوم در کنترل،‌ پیشگیری و درمان آسیب های اجتماعی دانشجویان گفت: طی سالیان اخیر صرفا شاهد برنامه هایی شعاری و ظاهری در این زمینه در دانشگاه ها بوده ایم. دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم باید گزارش دهد که چه میزان از موارد ابتلای به خودکشی در میان دانشجویان را توانسته شناسایی و کنترل کند؟ برای مسئله گرایش به مواد مخدر در میان دانشجویان چه برنامه ریزی موثر و علمی انجام داده است؟ آیا با صرف برگزاری چند کارگاه،‌ توزیع بروشور و نصب بیلبورد و این قبیل اقدامات نمایشی و سطحی، می توان به کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی در میان دانشجویان امیدوار بود؟



وی تصریح کرد: متاسفانه در بسیاری موارد شاهد هستیم به جای بهره گیری از رویکرد اجتماعی و فرهنگی در زمینه آسیب های اجتماعی دانشجویان، دانشجوی آسیب دیده یا در معرض آسیب،‌ به کمیته انضباطی معرفی می شود. که این روند خود شرایط آسیب را تشدید می کند.



نادری تاکید کرد:‌ وزارت علوم باید پاسخ های مشخص،‌ دقیق و علمی نسبت به این قبیل ابهامات  و مسائل داشته باشد و چنانچه این وضعیت بخواهد همانند گذشته با سهل انگاری و اقدامات کمی که فقط بیلان کاری را پر می کند ادامه یابد،‌ قطعا ما در مجلس شورای اسلامی و از طریق کمیسیون آموزش و فراکسیون مقابله با آسیب های اجتماعی، برخورد جدی خواهیم کرد./



پایان پیام



 



 

  • کد خبر : 318587
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار