خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/07/16 - 10:17
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : فرهنگی
عنابستانی با اشاره به هزینه سنگین آموزش در کشور:

اصل «آموزش و پرورش رایگان» در کشور زیر سوال رفته است

سخنگوی فراکسیون آسیب‌های اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: براساس اصل ۳۰ قانون اساسی دولت موظف است تا پایان دوره متوسطه آموزش و شرایط تحصیل رایگان را برای تمام دانش آموزش مهیا کند، رایگان بودن آموزش یکی از اصول مترقی قانون اساسی است؛ متاسفانه در مقاطعی دولت‌ها با نگاه‌های لیبرالی به سمت پولی کردن آموزش پیش رفتند.

علی اصغر عنابستانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد تورم حاکم بر آموزش رایگان در کشور گفت: براساس اصل ۳۰ قانون اساسی دولت موظف است تا پایان دوره متوسطه، آموزش و شرایط تحصیل رایگان را برای تمام دانش آموزان مهیا کند، رایگان بودن آموزش یکی از اصول مترقی قانون اساسی است؛ متاسفانه در مقاطعی دولت‌ها با نگاه‌های لیبرالی به سمت پولی کردن آموزش پیش رفتند.



اجرای عدالت در تمام سطوح از وعده‌های دولت رئیسی است



نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین، خوشاب و داورزن در مجلس شورای اسلامی افزود: اگر پولی شدن آموزش فقط از سمت آموزش عالی بود می توانستیم با دلایلی آن را توجیه کنیم اما امروز آموزش از مقاطع ابتدایی با هزینه‌های هنگفتی شروع می‌شود؛ در حال حاضر دولت باید از تمام امکانات خود استفاده کند تا بتواند به صورت کامل آموزش رایگان را اجرایی کند؛ اجرای عدالت در تمام سطوح از وعده‌های دولت سیزدهم است.



امروز اصل رایگان بودن آموزش زیر سوال است



عنابستانی در ادامه یادآور شد: اگر تمام آموزش رایگان را در فراهم کردن مدرسه بدانیم و به سایر ملزومات از لوازم و التحریر گرفته تا ثبت نام و هزینه سرویس مدارس بی توجهی صورت پذیرد اصل رایگان بودن آموزش را زیر سوال برده‌ایم، سال‌هاست در جمهوری اسلامی ایران نهضت سواد آموزی را راه اندازی کردیم تا ریشه بیسوادی در کشور از بین برود اگر امروز از مقاطع پایین دچار ترک تحصیل شویم، بی تردید تبعات سنگینی را باید پرداخت کنیم باید مراقب ترک تحصیل و بازماندگان از تحصیل باشیم، بر همین اساس تمام مجموعه ها از خیریه‌ها تا وزارتخانه‌های مربوطه پای کار بیایند.



سخنگوی فراکسیون آسیب‌های اجتماعی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بهانه‌هایی نظیر کمبود منابع از طرف دولت قابل قبول نیست، بخش بسیاری از هزینه‌ای که در آموزش عالی صرف می‌شود پول زیادی است،  آموزش عالی در هر کشوری باید خلق پول داشته باشد در کل دنیا فقط ۱۰ درصد آموزش عالی با هزینه دولتی اداره می‌شوند، مابقی هزینه آنها یعنی ۹۰ درصد به واسطه عملکرد آنها نه با دریافت هزینه، خلق پول دارند؛ دانشگاه‌ها باید خالق پول باشند اگر ادعای پرورش متخصصان مختلف در حوزه‌های متفاوت را دارند.



آموزش عالی کشور قدرت خلق پول در کشور را ندارد



 رئیس کمیته اشتغال و روابط کار کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با ابزار تاسف از عملکرد سیستم آموزش عالی کشور، گفت: سیستم آموزش عالی با عملکرد ضعیف نه تنها قدرت خلق پول را ندارد بلکه ادامه دهنده مسیر آموزش و پرورش شده است، به فرض مثال؛ اساتید با حضور در کلاس با ارائه جزوه بی توجه به اینکه علمی خلق شده و این علم به فناوری تبدیل خواهد شد و مشکلی از مشکلات کشور را حل کند ترم را به پایان می رسانند. 



باید ساختار آموزشی کشور از آموزش و پرورش گرفته تا آموزش عالی تغییر کند تا شاهد خلق پول در کشور باشیم نه اینکه در هر مقطعی با پرداخت هزینه‌های سنگین اصل آموزش رایگان را زیر سوال ببریم



عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: باید ساختار آموزشی کشور از آموزش و پرورش گرفته تا آموزش عالی تغییر کند تا شاهد خلق پول در کشور باشیم نه اینکه در هر مقطعی با پرداخت هزینه‌های سنگین اصل آموزش رایگان را زیر سوال ببریم. در حال حاضر دولت باید هزینه‌ای که صرف  آموزش عالی می‌کند صرف آموزش ابتدایی کند تا اصل آموزش رایگان زیر سوال نرود. چرا باید در مقاطع ابتدایی با ضعیف ترین معلمان و کمترین امکانات مواجه باشیم تمام موارد عنوان شده ضعف نظام را نشان می‌دهد.



بیشتر بخوایند:





نماینده مردم در مجلس یازدهم در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر برای رایگان بودن آموزش باید دولت پای کار بیاید، امروز دولت یک کلام تاکید می کند پول لازم را ندارد اما این مسئله را نمی پذیریم کشور دارای منابع مالی فراوانی است، باید این منابع را مدیریت کند تا شاهد ترک تحصیل فرزندان این سرزمین به دلیل عدم کمبود منابع و پولی شدن آموزش در کشور نباشیم./



پایان پیام

  • کد خبر : 349755
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار