خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1397/07/11 - 16:52
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : فرهنگی
میرزاده مطرح کرد:

استفاده از روش‌های سنتی تدریس؛ مانع شکوفایی خلاقیت دانش‌آموزان

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس با انتقاد از حجم کتب درسی، گفت: استفاده از روش‌های سنتی برای تدریس کتب درسی باعث شده معلمان نه تنها فرصت رسیدگی به کارهای پژوهشی را نداشته باشند بلکه کتب درسی را نیز به سختی تا پایان سال به اتمام رسانند.

سیدحمایت میرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با انتقاد از حجم کتب درسی، گفت: متناسب‌سازی حجم و محتوای کتاب‌های درسی با توجه به ساعات هفتگی، روزهای آموزش و توانمندی‌ها و ویژگی‌های دانش‌آموزان موضوع مهمی است اما معلمان گلایه‌هایی را از حجم بالای کتاب‌های درسی مطرح می‌کنند به‌گونه‌ای که حجم برخی کتب با ساعات آموزش در طول هفته همخوانی ندارد.



سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی‌ درسی چه اقدامی در جهت تدوین کتب درسی به روز انجام می‌دهد؟



نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی افزود: سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی‌ درسی تلاش‌هایی در زمینه تدوین کتاب‌های درسی متناسب با توان دانش‌آموزان و ساعات آموزشی انجام می‌دهد اما حجم کتاب ها هنوز متناسب با ساعات آموزشی نیست.



مطالب درسی نباید کلمه به کلمه به دانش آموزان آموزش داده شود صرفا ارائه سرنخ ها کافی است. شیوه سنتی کارآیی ندارد. در روش‌های علمی بایستی اهداف کلی دروس به دانش آموزان آموزش داده شود و آنها با نبوغ و خلاقیت خود جزئیات را کشف کنند



مطالب درسی نباید کلمه به کلمه به دانش آموزان آموزش داده شود



وی با بیان اینکه تدوین کتب درسی به کار کارشناسی نیاز دارد، تاکید کرد: مطالب درسی نباید کلمه به کلمه به دانش آموزان آموزش داده شود صرفا ارائه سرنخ ها کافی است. شیوه سنتی کارآیی ندارد. در روش‌های علمی بایستی اهداف کلی دروس به دانش آموزان آموزش داده شود و آنها با نبوغ و خلاقیت خود جزئیات را کشف کنند.



معلمان باید فقط سرنخ‌‌های درسی را در اختیار دانش‌آموزان قرار دهند



این نماینده مردم در مجلس با بیان اینکه موارد بسیاری از اطلاعات کتب درسی زائد است و به هیچ عنوان کارایی برای دانش آموزان ندارد، یادآور شد: دانش آموزان باید در ابتدای سال گروه‌بندی شوند سپس مطالب درسی در این گروه‌ها بررسی شود در این حالت دانش آموزان می‌توانند موضوعات وعناوین درسی را با خلاقیت خود برای یکدیگر شرح دهند. معلمان باید فقط سرنخ‌‌ها  را در اختیار بچه‌ها قرار دهند در غیر این صورت استعداد و توانایی دانش آموزان هدر می‌رود.



استفاده از روش‌های سنتی برای تدریس کتب درسی؛ مانع انجام کارهای پژوهشی



سخنگوی فراکسیون فرهنگیان مجلس تاکید کرد: استفاده از روش‌های سنتی برای تدریس کتب درسی باعث شده معلمان نه تنها فرصت رسیدگی به کارهای پژوهشی را نداشته باشند بلکه کتب درسی را نیز به سختی تا پایان سال به اتمام رسانند از سوی دیگر در برخی شهرها تعطیلات مدارس به دلیل آلودگی هوا بسیار است و این موضوع دغدغه دیگری برای معلمان ایجاد کرده است.



به‌روزرسانی کتاب‌های درسی برطبق یافته‌های علمی نباشد، نیروی انسانی، سرمایه و زمان هدر می‌رود



وی با اشاره به لزوم به‌روزرسانی کتب درسی، گفت: اگرچه به‌روز رسانی کتب درسی در دوره‌های زمانی مشخص صورت می‌گیرد اما این به‌روزرسانی متناسب با برنامه‌های پنج ساله توسعه نیست؛ اگر تغییراتی در کتاب‌های درسی انجام می‌گیرد باید در راستای این برنامه انجام شود.



سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه اگر به‌روزرسانی کتاب‌های درسی برطبق یافته‌های علمی نباشد هدر رفت نیروی انسانی، سرمایه و زمان است، خاطرنشان کرد: تغییر در کتاب‌های درسی باید متناسب با نیاز و معضلات امروزی باشد؛ به طور مثال بتوان آموزش‌های لازم برای مسائل  روز مانند آلودگی هوا، کمبود آب، ترافیک و .. مطرح شود.



بیشتر بخوانید:



حجم زیاد کتب درسی چه بر سر خلاقیت و نوآوری دانش‌آموزان می‌آورد؟



آموزش و پرورش با تغییر محتوای کتب درسی آگاهی‌های مناسبی به دانش‌آموزان آموزش دهد/



پایان پیام

  • کد خبر : 263268
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار