خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/06/22 - 14:30
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : فرهنگی
اقدامات مهم تقنینی کمیسیون آموزش مجلس در 3 ماهه اول اجلاسیه دوم و تأثیر میدانی آن؛

از چکش‌کاری لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان تا تصویب جهش تولید دانش بنیان

اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس در 3 ماهه نخست اجلاسیه دوم فعالیت خود، طرح‌ها و لوایح مهمی را مورد بررسی قرار داد که بررسی و تصویب لایحه نظام رتبه بندی معلمان و طرح جهش تولید دانش بنیان از مهم‎‌ترین آن‌ها بود.

خبرگزاری خانه ملت- سرویس فرهنگی و اجتماعی- احسان کاظم‌زاده نظری؛ کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس یکی از کمیسیون‌های تخصصی فعال مجلس یازدهم بوده به طوریکه علاوه بر بررسی و ارزیابی مباحث مختلف در این دوره در حوزه‌‎های نظارتی و تقنینی به مسائل روز این حوزه از جمله تأثیر کرونا بر نظام آموزشی نیز ورودی جدی داشت.



در این گزارش به بررسی عملکرد کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در سه ماهه اول اجلاسیه دوم مجلس یازدهم می‎‌پردازیم. در طول این مدت کمیسیون تعداد 36 جلسه رسمی برگزار کرده که در مجموع بیش از 68 ساعت طول انجامیده است.



اقدامات مهم تقنینی کمیسیون آموزش و تأثیر میدانی آن



در طول این مدت تعداد طرح ها و لوایح بررسی شده در کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری ۸ مورد بود که مهم‌ترین این طرح‌ها و لوایح به شرح ذیل است:



- لایحه نظام رتبه بندی معلمان؛ این طرح در مرحله بررسی نهایی در کمیسیون جهت ارائه به صحن مجلس است.



- طرح جهش تولید دانش بنیان؛ بررسی این طرح در کمیسیون آموزش به پایان رسیده و این طرح برای بررسی در صحن علنی در نوبت رسیدگی قرار دارد.



- طرح الحاق سه تبصره به قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور؛ این طرح نیز در نوبت رسیدگی در صحن علنی قرار دارد.



- لایحه نحوه کمک اشخاص حقیقی و حقوقی به سازمان آموزش فنی و حرفه کشور؛ این لایحه جهت رفع ایردات شورای نگهبان در دستور کمیسیون قرار دارد.



- طرح اصلاح موادی از قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی؛ جهت بررسی شور دوم در دستور کار کمیسیون قرار دارد.



- طرح تأمین نیروی انسانی در آموزش و پرورش که در مرحله رسیدگی در کمیته آموزش و پرورش است.



 



نظارتی میدانی



از جمله بازدیدهای نظارتی کمیسیون در سه ماهه اول اجلاسیه دوم مجلس یازدهم، «بازدید از آخرین دستاوردها و توانمندی‌های صنایع دفاعی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح» و «بازدید از شرکت ارتباطات سیار ایران(همراه اول)» به منظور بررسی عملکرد شبکه آموزشی شاد بود.



از جمله دیگر اقدامات نظارتی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس در سه ماهه اول اجلاسیه دوم، پیگیری برقراری فوق العاده ویژه معلمان در احکام کارگزینی آن‌ها و پیگیری شهرستانی شدن بومی گزینی در دانشگاه فرهنگیان بود که توسط  کمیسیون انجام شد.











اینفوگرافی کارنامه سه ماهه کمیسیون آموزش


 



سئوال از وزرا و رئیس جمهور



در بازه زمانی سه ماهه اول اجلاسیه دوم مجلس یازدهم تعداد 17 فقره سئوال از وزرا واصل شد که 9 فقره از وزیر آموزش و پرورش، 7 فقره آن از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و یک فقره آن از وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.



 



تحقیق و تفحص



همچنین در طول این بازه زمانی، تعداد یک مورد تحقیق و تفحص در کمیسیون تعیین تکلیف شد. تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان سنجش آموزش کشور پس از تصویب در صحن، اعضای هیات تحقیق و تفحص و هیأت رئیسه آن در کمیسیون انتخاب شدند.



 



ماده ۲۳۴ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی (ارجاع به قوه قضائیه)



در ادامه اقدامات نظارتی، کمیسیون در سه ماه اول اجلاسه دوم، «تخلفات رئیس سازمان سمت» را رسیدگی و بر اساس ماده 234 آیین نامه داخلی مجلس جهت ارجاع به قوه قضاییه به صحن علنی ارجاع داد و این مهم در دستور رسیدگی در صحن علنی مجلس قرار دارد.



«تخلفات در سازمان مدارس استثنایی» نیز دیگر پرونده‌ای که است که بر اساس ماده 234 آیین نامه داخلی مجلس در کمیسیون بررسی و جهت رسیدگی بیشتر در حال حاضر به کمیته آموزش و پرورش ارجاع شده است.



 



جلسات با وزرا



در طی این مدت به منظور بررسی صلاحیت، انطباق مدارک، سوابق و برنامه ۱۹ تن از وزاری پیشنهادی دولت سیزدهم  جلسات متعددی برگزار و برای 4 وزیر مرتبط با کمیسیون گزارشی جهت قرائت در صحن علنی تهیه شد.



همچنین نشستی مهم با حضور دو وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سرپرست وزارت آموزش درباره نحوه بازگشایی مدارس برگزار و درباره چگونگی بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها در ابتدای سال تحصیلی تصمیم‌گیری شد./



پایان پیام



 



 

  • کد خبر : 327035
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار