خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/08/11 - 16:24
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه
سرویس : فرهنگی
در جلسه مشترک اعضای کمیسیون فرهنگی و وزیر گردشگری مطرح شد:

از ورود بخش خصوصى به گردشگری تا تخریب آثار باستانی

نشست کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی مجلس با حضور وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، نشست کمیسیون فرهنگی با حضور عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری روز (سه شنبه 11 آبان ماه) با محوریت عملکرد این وزارتخانه برگزار شد.



عزت الله ضرغامی در ابتدای این نشست عنوان کرد: حدود ۳ ماه است که در جایگاه وزارتخانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار گرفته ام، در این زمان حدود ۴۰ نشست مشترک با نمایندگان در سطح استانی و ملی با موضوعات متفاوتی در حوزه گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی برگزار شد.



وی ادامه داد: برقراری مجدد روادید گردشگری یکی از مهمترین برنامه‌های حوزه گردشگری بود که در سطح ملی و بین المللی حدود 2 سال به بهانه کرونا مغفول مانده بود، در همین راستا جلسات متعددی با وزارت بهداشت در خصوص واکسیناسیون عمومی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در جهت رونق گردشگری در دستور کار قرار دادیم.



کرونا خسارات جدی به صنعت گردشگری زد



وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تاکید کرد: آیین نامه های محکمی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در جهت رونق گردشگری تدوین کردیم، بسیاری از مشاغل گردشگری از هتلداری تا آژانس‌های مسافرتی و... در دوران کرونا آسیب دیده‌اند که تعطیلی هریک نه تنها موجب خسارات اقتصادی برای کشور بود بلکه موجب بیکاری بسیاری از فعالان این حوزه شده است.



صنعت گردشگری می‌تواند صنعت سودآوری برای کشور باشد، به شرطی که از ورود بخش خصوصی در این حوزه استقبال کنیم، در حال حاضر سرمایه گذاران بسیاری اعلام آمادگی کرده‌اند که به این حوزه ورود پیدا کنند، اگر بتوانیم از ظرفیت این افراد به درستی استفاده کنیم، بی شک شاهد رونق صنعت گردشگری خواهیم بود



ضرغامی گفت: صنعت گردشگری می‌تواند صنعت سودآوری برای کشور باشد، به شرطی که از ورود بخش خصوصی در این حوزه استقبال کنیم، در حال حاضر سرمایه گذاران بسیاری اعلام آمادگی کرده‌اند که به این حوزه ورود پیدا کنند، اگر بتوانیم از ظرفیت این افراد به درستی استفاده کنیم، بی شک شاهد رونق صنعت گردشگری خواهیم بود.



این عضو کابینه دولت سیزدهم تصریح کرد: توجه به ظرفیت استارت آپ ها می‌تواند در این صنعت تغییراتی ایجاد کند، در جلساتی که با بخشی از مدیران استارت آپ ها داشتیم، صحبت از رونق گردشگری در سطح دیجیتال را داشتند، ایده‌ها و نظرات سازنده‌ای را مطرح کردند، استارت آپ ها به دلیل نبود قانون در فضای مجازی به شدت در معرض آسیب هستند.



وی ادامه داد: کشور به لحاظ صنایع دستی در سطح استانی و ملی دارای ظرفیت بالایی است، به گونه‌ای که امروز به دلیل بی توجهی به برخی از صنایع دستی آنها در معرض فراموشی قرار گرفته‌اند. توجه به ظرفیت صنایع دستی می تواند اشتغالزایی را در کشور رونق دهد. فعالیت زنان سرپرست خانوار در تولید صنایع دستی نقش بزرگی در حل مشکلات خواهد داشت.



تمام آثار باستانی ایران اموال ملت هستند



وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دولت سیزدهم عنوان کرد: تمام آثار باستانی این سرزمین اموال ملت محسوب می‌شوند و باید در حفظ و نگهداری آنها دقت کرد.



در ادامه این نشست مجتبی محفوظی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: با روی کار آمدن دولت جدید، توقعات در تمام زمینه‌ها بالا رفته است، امروزه انتظار داریم صنعت گردشگری حرف اول را بزند.



نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ایران کشوری ۴ فصل است، پررنگ شدن گردشگری یعنی ارزآوری برای کشور؛ باید بپذیریم که در زمینه گردشگری چه در حوزه سلامت، چه از جهت مذهبی و حتی گردشگری طبیعی، ضعیف عمل کرده‌ایم، در صورتی که در زمینه درمان بسیاری از بیماری ها در منطقه حرف اول را می‌زنیم و دارای 3 شهر مذهبی شناخته شده هستیم. پیشنهاد راه اندازی گردشگری اسلامی را در این جلسه می‌دهم که امیدوارم  در کنار پررنگ کردن میراث دفاع مقدس بتوانیم بخشی از تاریخ معنوی کشورمان را حفظ کنیم.



برای آثار باستانی شناسنامه تهیه‌کنید



حسین جلالی عضو کمیسیون فرهنگی نیز در این نشست بیان کرد: بخشی از آثار باستانی مربوط به موزه‌ها هستند که پیشینه تاریخی ما محسوب می شوند، اگر بتوانیم برای هر کدام یک شناسنامه تهیه کنیم، کمتر شاهد دست درازی دیگر کشورها به آثار باستانی کشورمان خواهیم بود.



نماینده مردم رفسنجان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مناقشه بر سر آثار فرهنگی تمام شدنی نیست، تا چه زمانی درهای خانه های باستانی باید بسته بماند؟ حتی رودخانه ها و قنات هایی هستند که به واسطه اختلاف سازمان ها  و نهادها مورد بی مهری قرار گرفته اند. انبار شدن موزه ها جای سوال دارد، چرا باید چنین موزه هایی تبدیل به انبار شوند؟



هلدینگ‌ها در گردشگری دریابید



سیدعلی یزدی‌خواه عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نیز در این نشست گفت: برای نگهداری مکان های تاریخی که جزئی از میراث فرهنگی محسوب می‌شوند  چه برنامه مشخصی تعریف شده؟ باید برای حفظ و نگهداری آنها علاوه بر تعریف مدل مشخص، بخش خصوصی را نیز وارد کار کنیم. در موضوع صنایع دستی باید هلدینگ‌ها  مورد شناسایی بگیرند و روی آنها حساب باز کنیم تا بتوانیم این صنعت در سطح ملی و بین المللی رونق بدهیم.



صنایع دستی در سایه گردشگری مغفول مانده است



غلامرضا منتظری نیز در این نشست بیان کرد: با توجه به نقش گردشگری و خودکفایی کشور و فاصله گرفتن از صنعت نفت، باید گردشگری را به گونه ای دیگر تعریف کنیم. استفاده از ظرفیت استانی در گردشگری موجب رونق این صنعت خواهد شد و همچنین در حوزه توریسم باید مدل مفهومی را با توجه به سلیقه های متفاوت تعریف کنیم. متاسفانه امروزه صنایع دستی در سایه گردشگری در حاشیه قرار گرفته است.



ترک فعل‌ها منجر به تخریب آثار باستانی شد



زهره سادات لاجوردی دبیر کمیسیون فرهنگی در این نشست اظهار داشت: برخی از مراکز میراث فرهنگی احتیاج به مرمت و بازسازی دارند و متاسفانه به دلیل ناکارآمدی و ترک فعل‌ها در حال تخریب هستند، متاسفانه با مدیریت ضعیفی که حاکم است، بسیاری از آثار باستانی در حال از بین رفتن هستند.



نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برای عرضه صنایع دستی از ظرفیت موزه‌ها و اماکن گردشگری می‌توانیم استفاده کنیم، تا کمک بزرگی برای رونق صنایع دستی باشد.



این نماینده مردم در مجلس یازدهم بیان کرد: در حوزه استارت آپ ها باید توجه کنیم چه میزان خلأ قانونی می‌تواند منجر به از بین رفتن مشاغل مجازی شود.



در ادامه این نشست حسین میرزایی عضو کمیسیون فرهنگی تاکیدکرد: در آغاز گام دوم انقلاب باید گردشگری با نگاه اسلامی و قرآنی مورد توجه قرار گیرد. در این راستا باید تیمی از اسلام شناسان در گردشگری ورود کنند تا بتوانیم گردشگری ایرانی اسلامی را تقویت کنیم.



نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اصفهان مهمترین استان مخاطبان وزارت گردشگری است که امروزه از کمبود آب رنج می‌برد. در سایه همین خشکسالی موجب شده شاهد کاهش ورود گردشگران به این استان توریستی کشور باشیم؛ باید فکر عاجلى براى بى آبى این استان کنیم.



سید رضا تقوی نیز در این نشست بیان کرد: تاکنون در ثبت آثار باستانی بسیار عقب مانده‌ایم. ثبت آثار در نگاه بین المللی بیانگر اعتبارات یک کشور است، باید آثار را به صورت اصولی ثبت کنیم. معرفی جهانی ایران به اندازه فعالیت‌های ایران دارای اهمیت است، اگر بتوانیم برای آنها اقداماتی در نظر بگیریم، بسیار خوشایند خواهد بود. معرفی یک نمایشگاه برای صنایع دستی در سطح ملی و حتی بین المللی موجب رونق صنعت صنایع دستی می شود.



نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس ادامه داد: بخشی از کار وزارتخانه میراث فرهنگی سیاسی محسوب می‌شود. به عنوان مثال در حوزه خلیج فارس؛ باید این وزارتخانه به صورت جدی به موضوع خلیج فارس ورود کند. نقشه جغرافیایی برای ما از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که باید در حوزه خلیج فارس این موضوع را مد نظر قرار دهیم. 



در پایان نشست کمیسیون فرهنگی؛ ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اینکه هر یک از انتقادها و پیشنهادات را پذیرفته و درصدد رفع کم و کاستی این وزارتخانه خواهد بود و همچنین چشم اندازهای رو به رشدی برای وزارتخانه پیش بینی کرده که در روزهای آینده همه آنها را در قالب برنامه به کمیسیون ارائه خواهند کرد./



 



پایان پیام



 



 



 



 



 



 



 



 



 

  • کد خبر : 330304
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار