خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/10/29 - 14:04
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
سرویس : فرهنگی
کارنامه عملکرد کمیسیون آموزش در سه ماهه ششم مجلس یازدهم؛

از نظارت بر مراکز علمی و تحقیقاتی تا حمایت تمام عیار از اقتصاد دانش بنیان

اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس در سه ماهه دوم اجلاسیه دوم مجلس یازدهم، طرح‌ها و لوایح مهمی را مورد بررسی قرار دادند که بررسی و تصویب لایحه نظام رتبه بندی معلمان و طرح جهش تولید دانش بنیان از مهم‎‌ترین آن‌ها بود.

خبرگزاری خانه ملتسرویس فرهنگی و اجتماعی -  احسان کاظم‌زاده نظری؛ کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس یکی از کمیسیون‌های تخصصی فعال مجلس یازدهم بوده و عملکرد پر رنگی در میان سایر کمیسیون‌ها در بازه سه ماهه از تاریخ ٧ شهریورماه تا 6 آذر 1400 داشته است.



در این گزارش به بررسی عملکرد کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در سه ماهه ى ششم مجلس یازدهم می‌پردازیم. در این بازه زمانی، کمیسیون 18 جلسه رسمی برگزار نموده که در مجموع بیش از 36 ساعت طول کشیده است. همچنین در این کمیسیون، هفت کارگروه (کمیته) تخصصی تشکیل شده است که تاکنون 6 جلسه داشته اند که روی هم بیش از 12 ساعت زمان برده است.



اقدامات مهم تقنینی کمیسیون آموزش



در طول این بازه زمانی تعداد 7 طرح و لایحه در کمیسیون بررسی شده که شامل 4 طرح و 3 لایحه است و این موارد مهم‌ترین دستور کارهای صحن علنی مجلس را تشکیل داد:



1- یکی از مهم‌ترین مطالبات معلمان که لازمه کیفیت بخشی نظام آموزشی کشور نیز است، موضوع «لایحه رتبه بندی معلمان» بود که این طرح پس از ماه‌ها کار کارشناسی در این بازه زمانی در کمیسیون آموزش نهایی و راهی صحن مجلس شد. این لایحه پس از تصویب در صحن در حال حاضر با ایراداتی از جانب شورای نگهبان مواجه شده که مجددا جهت رفع ایردات شورای نگهبان در دستور کار کمیسیون قرار گرفته است.



2- «طرح جهش تولید دانش بنیان» نیز یکی دیگر از طرح‌های مهمی است که کمیسیون با استفاده از ظرفیت نخبگانی مجلس و کارشناسان و مشاوران دانشگاهی برای حل معضلات سر راه شرکت‌های دانش بنیان تدوین و راهی صحن مجلس کرد. این طرح مهم که به اقتصاد دانش ینیان کمک می‌کند نیز در حال حاضر به شورای نگهبان ارجاع شده است.



3- اما کمیسیون در سه ماهه دوم اجلاسیه دوم مصوبه‌ای برای احیای ظرفیت اصل 15 قانون اساسی مبنی بر  تدریس ادبیات زبان های محلی و قومی در مدارس کشور داشت که بر همین اساس «طرح تدریس ادبیات زبان های محلی و قومی در مدارس کشور» در کمیسیون تصویب و راهی صحن مجلس شد.



4- لایحه نحوه کمک اشخاص حقیقی و حقوقی به سازمان فنی و حرفه ای کشور



5- طرح اصلاح قانون تاسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی



6- لایحه موافتنامه بین جمهوری اسلامی ایران و سازمان آموزشی،علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) درخصوص تاسیس مرکز منطقه ای، آموزشی و پژوهشی مدیریت خطرپذیری و تاب آوری زلزله



7- طرح استفساریه بند (ز) تبصره 20 قانون بودجه سال 1400



حوزه نظارت



رسیدگی به سؤال نمایندگان از وزیران



از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری 11 سوال، از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی 2 سوال و یک سوال از وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به کمیسیون ارجاع شده است. 5 فقره سوال با حضور وزیر علوم،تحقیقات و فناوری در کمیسیون بررسی شد که 3 سوال از وزیر علوم،تحقیقات و فناوری به انصراف نماینده سوال کننده از طرح سوال منجر شد.



تحقیق و تفحص



1- تصویب تحقیق و تفحص از سازمان سنجش آموزش کشور (تقاضای تحقیق و تفحص در صحن مجلس تصویب و هیات تحقیق و تفحص در سازمان مستقر شده و در حال بررسی موضوع است.)



2- تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد اسلامی از سال 1391 تاکنون که در کمیسیون مورد بررسی قرار گرفت و با توافق متقاضی موضوع جهت بررسی بیشتر مراعی ماند.



3-  بررسی عملکرد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی وزارت آموزش و پرورش که جلسه مزبور در کمیسیون تشکیل و با توافق متقاضی، موضوع جهت بررسی بیشتر مراعی ماند.



 











کارنامه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در سه ماهه ششم مجلس یازدهم


 



 



دریافت و بررسی گزارش‌های عملکردی و نظارتی از اجرای قوانین مربوط به دستگاههای ذی‌ربط



 



در راستای موضوع بند 6 ماده 45 آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی کمیسیون اقداماتی داشته است که از جمله آن بررسی موضوع بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها در شرایط کرونایی کشور بود.



در جلساتی با حضور وزیر آموزش و پرورش و وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر تشکیل کلاس‌های حضوری در مدارس و دانشگاهها با رعایت پروتکل های بهداشتی تاکید شد.



اعمال ماده 234 آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی



اقدامات کمیسیون در خصوص تهیه گزارش در موارد عدم رعایت شئونات و نقض یا استنکاف از اجرای قانون و یا اجرای ناقص قانون  (ماده 234 آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی) درخصوص تخلفات مربوط به عملکرد سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم اسلامی و انسانی دانشگاه ها (سمت) گزارش کمیسیون در صحن مجلس قرائت شد و در مرحله ارسال به قوه قضاییه است.



بازدیدهای میدانی



بازدیدها از مراکز علمی و تحقیقاتی و پارک های علم و فناوری در استانهای مختلف کشور جهت نظارت میدانی بر اجرای صحیح قوانین و بررسی از نزدیک این مراکز، جهت کشف موانع و اقدام برای حذف آنها و همچنین نظارت بر شیوه های آموزش مهارتی در مدارس و دانشگاهها جهت مهارت کاربردی فارغ التحصیلان و آمادگی برای ورود به بازار کار صورت گرفته است. از جمله:



1 - مرکز آموزش شهدای وظیفه نزاجا (۰۱) (بررسی روند آموزش سربازان وظیفه و نخبگان)



2 - مجتمع تحقیقاتی شهدای جهاد دانشگاهی (آشنایی با عملکرد جهاد دانشگاهی و شرکت ها و موسسات دانش بنیان آن مجموعه)



3 - موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی (استان البرز)



آشنایی با عملکرد موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی  بویژه جلسه با تیم سازنده واکسن بیماری کوویید 19 و بررسی شیوه نوین واکسن سازی



4- سفر به استان گیلان (آشنایی با امکانات آموزشی مدارس، دانشگاه‌ها و شرکت های دانش بنیان استان گیلان)



- بازدید از کشتی سازی انزلی



- بازدید از نمایشگاه دستاوردهای شرکت های دانش بنیان گیلان



- بازدید از مرکز تحقیقاتی تاسمیان



- بازدید کارخانه امیدی (شرکت فعال و موفق دانش بنیان)



جلسه با وزراء و مسئولان



1- وزیر آموزش و پرورش جهت بررسی مسائل وزارت آموزش و پرورش بویژه موضوع کیفیت آموزش ارائه شده و توجه به مهارت افزایی دانش آموزان



2 - ارائه گزارش معاونت تربیت و آموزش نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران



سایر اقدامات نظارتی در کمیسیون



1 - پی گیری اجرای دقیق همسان سازی حقوق اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها



2 - ارسال نامه به رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور جهت تخصیص بودجه مصوب مجلس در مورد صندوق نوآوری و شکوفایی و پیگیری برای تخصیص بودجه مورد نظر جهت کمک به عرضه محصولات شرکت های دانش بنیان/



پایان پیام

  • کد خبر : 335973
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار